Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Jeeeh, hij bleef er echt een hele tijd op 'hangen' ? Half in slaap vallend? Die Kune's staan wel als een huis met hun brede lijf en korte pootjes Ja er kan heel wat klodderen ja. Ze maken ook een soort van dikke klodder als zijnde een stop/kurk, zodat er geen andere beer zijn zaadjes kan strooien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 26 juli 2017 Auteur Geplaatst: 26 juli 2017 Aha. Dat verklaard het geklieder. En stil staan snurken was er niet echt bij. Dikkie bleef gewoon door eten, leek het en zette steeds stapjes naar voren. Maar hij hobbelde er mooi achteraan. Hoop dat dat hetzelfde effect gaat hebben...Vandaag nog weinig activiteit bespeurd helaas. We houden het spannend Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Hahaha ik zie het helemaal voor me, hoe jij die arme beesten bespioneerd.Onze miss Flechter hahahaha.Toch een super idee dat je over een tijdje leuke biggetjes krijgt.Ga maar vast namen bedenken. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Als ze goed gedekt is dan houdt de actie vaak wel op. Bij Kune's zeker, die zijn niet zo overijverig hebben we gemerkt. 'vast is vast' zeg maar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
0xygen Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Aha. Dat verklaard het geklieder. En stil staan snurken was er niet echt bij. Dikkie bleef gewoon door eten, leek het en zette steeds stapjes naar voren. Maar hij hobbelde er mooi achteraan. Hoop dat dat hetzelfde effect gaat hebben...Vandaag nog weinig activiteit bespeurd helaas. We houden het spannend liefde gaat door de maag blijkbaar. Quote
Charly Geplaatst: 31 juli 2017 Auteur Geplaatst: 31 juli 2017 Sinds woensdag zijn ze weer met z'n drietjes. Gaat best. Met het eten hebben we een nieuw ritueel. Want Meneer Beer is gewoon niet snel genoeg om zijn brood te behouden. Je gooit t recht voor zijn voeten neer en of borg of Dikke snatchen het zo voor zijn giechel weg. Waar hij heus wel wat gefrustreerd van raakt, maar dan zijn zij al lang pleite.  Dus we doen het nu zo: Beer gaat op krent zitten en spert laadschuur open Wij voeren brood in. Kauwen en slikken kan ie zelf.  Het is echt een dolkomische vent hoor. Zo'n goedsul. Als die biggen er ooit komen, hebben wij de liefste van Nederland denk ik. Met zo'n knuffelbeer als pap en dot als mams.  Zo liepen we gisterenavond op de ventweg naast ons veld (ons veld - omzomend water - hoge heg - ventweg) Wij door de heg turen en ik roep 'Dikkie!'. Madame sjeest haar hok uit op zoek naar waar wij dan wel niet zouden moeten zijn hebben gestaan te wezen. Naar mate de periode dat ze ons niet kon ontdekken verstreek, werden de oinkjes bezorgder. De lieverd. (Ja okay, het is vast eten-georiënteerd die interesse. Maar toch ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 Varkentjevoeren Pas wel op met te grote stukken zacht brood. Wij hebben eens een Kune gehad die er zowat in stikte. Viel op de grond, ging spartelen, etc. We konden met een stok geloof ik het brood achter uit de keel halen en toen haalde ze diep adem en stond weer op. En ging uiteraard door met vreten alsof er niets was gebeurd Maar goed dat waren sneetjes of zachte bolletjes staat me bij. Tis lang geleden. Het staat hier ergens op het forum Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 31 juli 2017 Auteur Geplaatst: 31 juli 2017 Ahja. Ik herinner me dat verhaal gelezen te hebben. Volgens mij was het een gekregen stokbrood dat ze voor zichzelf wilde houden, en er daarom mee ging rennen. Zou me ook rotgeschrokken zijn! Gelukkig toen goed afgelopen, maar zeker geen slecht idee om nog even in mijn oren te knopen. Tnx! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 Tis maar goed dat ik alles opschrijf hier en dat dat beter terug te zoeken valt dan mijn eigen geheugen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2017 Zooo. Op deze natte dinsdag ook hier weer een kleine update. Alles behoorlijk wel. Borg lijkt weer hersteld te zijn van zijn kuren. Hij zet zijn tandjes alleen nog in levenloze dingen (zoals bijvoorbeeld de drink-ton, waarin hij graag baddert) Komende zondag mag hij de stal weer in voor een paar dagen. We hopen ontzettend dat Dikkie totaal geen goesting heeft in ehh nou dát. Maar mocht ze wel weer helemaal dartel en flirterig worden, dan krijgen zij en Mr Beer in ieder geval alle ruimte.  Vooralsnog is alles pais en vree op t landje. Al mogen Dikkie en borg iedere dag een half uurtje grazen op het grote veld. Beer mag niet mee en vindt dat niet zo komisch, maar legt zich er bij neer. Althans. Een minuut of dertig dan. Daarna gaat ie wel erg ijs-ehh-beren. En brommen en snuit-poerken tegen het hek. 200 kg is dan toch wat veel. Dus gaan Dikkie en borg weer terug en is de rust snel hersteld. Beer krijgt trouwens ondertussen ook gewoon een bak geknipt gras hoor. Dus niet dat hij niets heeft. Maar voor 3 varkens knippen is echt een hele toer, en er is binnen de 3 varkensveldjes te weinig gras over voor allemaal.  Er is sinds vandaag gelukkig wel brood in overvloed. De toaster bij t bakkertje is stuk, waardoor hij meer brood moet afbakken en niets kan 'oppiepen'. Wij voelen met hem mee natuurlijk, want dat is niet goed voor de business - maar voor ons komt het stiekem wel ontzettend goed uit, voor onze twee heren.  Voordeel als borg straks weer op stal staat, is dat Dikkie lekker languit kan liggen. We menen dat de bushokjes een tikkie klein worden voor allebei, nu borg zo aan het groeien is. Als hij bij Dikkie kruipt, begint die laatste iig enorm te niiiiieeet-en. Hoewel ze zich er wel naar voegt uiteindelijk hoor. Maar eventjes lekker languit liggen is misschien toch wel lekker voor d'r. Tenzij Mr Beer bij Dikkie kruipt, maar dat was er de vorige keer na 1 nachtje wel vanaf. Enfin, een weekje van nu weten we zeker of het ja of nee was. Super spannend! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Ja, tanden in waterbak is redelijk normaal. Irritant, maar niet vreemd Wanneer had je hem willen slachten? Als Dikkie biggen krijgt? Net daarvoor? Daarna? Â Graast borg ook braaf in dat halve uurtje? Of gaan er neuzen in de grond? Groeit de boel nu wel wat meer? Mooi dat er brood is! Wel balen voor de bakker ja. Â Hopelijk is er totaal geen actie tussen die 2, kan Chip naar huis, en heb je snel biggen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Spannend Charly.....en hoeveel dagen moet je wachten voor je de knorrende biggetjes hebt rond huppelen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Varkens dragen 3 maanden 3 weken en 3 dagen. Zo ongeveer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 9 augustus 2017 Geplaatst: 9 augustus 2017 .... begint die laatste iig enorm te niiiiieeet-en. Ik kan het bijna horen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 15 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2017 Rappapa-rappapa.... Hier dan de verlossende woorden. Vooralsnog toont Dikkie geen enkele interesse in meneer Beer! Waar het drie weken geleden op zondag al de kop op stak, het kroelerige van Dikkie, en de interesse van Beer, en het die maandag echt een enorm opvrijen was tot aan hét moment op dinsdag, zien we vooralsnog niets van dat al. Ook is Dikkies froemeltje niet opgezet en Chip lijkt verder ook niet bijzonder met haar bezig. Ze zijn heus gezellig met elkaar hoor. Maar het ziet er naar uit dat is besloten om 'als vrienden' verder te gaan. Hahahahahaa. Maar nee serieus. We wachten nog een dag of twee af. (Misschien is ze laat deze cyclus ofzo) Maar de eerste tekenen zijn dus vet vrolijkmakend! De driemaanden-drieweken-driedagen dag staat in ieder geval alvast rood omcirkeld als mogelijk beschuit-met-muisjes moment!  Onze romance-killer zit trouwens al sinds zondagavond in de stal. Hij is er inmiddels achter dat als we de staldeur open doen om hem drinken te geven (doen we vaak per dag hoor. Maar een emmer in de stal zetten is kansloos!) dat dat ook de weg naar buiten is. Dus een enorme waterpartij, wat gevloek, geduw en getrek later, laten we nu de wateremmer zakken aan een touwtje over de onderste helft van de deur, en alleen de bovenste helft open dus. Werkt als een tierelier. Mijn lief vist iedere avond en ochtend het natte stro en drollen uit de stal, en meneer heeft het niet eens zo vreselijk niet naar zijn zin. Geïnspireerd door Jorieke knorren we ook tegen hem in het voorbijgaan, wat in het begin raar ontvangen werd (een goed gelijkende knor produceren, valt ook niet mee hoor) maar inmiddels moet onze knor het level 'acceptabel' bereikt hebben, want we krijgen een vriendelijk knorretje terug. Waarna wij weer een knor geven. En zo verder. (Geen vragen over onze mentale gesteldheid aub ) Best gezellig.  Verder weer aan het minderen met de els. Ze zijn er verzot op, maar Beer krijgt er hele rode slagtanden van. En dat staat zo raar. En stel dat die kleur niet meer weggaat. Dan gaan de eigenaren toch ook raar opkijken! Dus ze zijn weer terug op gras, brood en courgette - enzo.  Maar goed. Ik ga nog maar weer eens kijken. En hoop op t algehele gelijk blijven van de gemoedstoestand bij de Kune's.  Dan krijgt Dikkie vanaf nu dus ook af en toe een broodje erbij. Dát gaat ze waarschijnlijk nog het meest waarderen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Dat zou helemaal top zijn! Ze kan inderdaad wat later zijn, maar het klinkt al heel goed zo. Ze gaan niet echt verder als vrienden, wel als een stel wat al 80 jaar getrouwd is ofzo. Beetje mopperen maar wel lekker samen eten en knorren  Ze mag de komende maanden nog steeds niet te dik worden, maar een broodje mag er natuurlijk wel af en toe in. Ze moet toch biggen bouwen ja Maar een dikke nek en kont zijn daar niet voor nodig De buik zal wel wat dikker worden natuurlijk, maar pas de laatste maand zie je echt flink wat groeien.  Wat een gedoe met borg en die emmer, wat een eikel Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela (†maart 2025) Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Als je wat andere dingen zoekt voor te eten voor ze kun je niet langs de markt gaan daar hebben ze vaak heel wat dingen die niet verkocht kunnen worden wortelloof bijvoorbeeld maar ook dingen die gebutst zijn.Of misschien zit er een teler bij je in de buurt? Die hebben heel veel afval. Denk maar aan tomaten komkommers paprika's die niet geschikt zijn voor de verkoop.Maar misschien zit er iemand in de buurt met een appelboom er zijn nu veel valappels en niet iedereen wil ze of doet er iets mee. Quote
Charly Geplaatst: 15 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2017 Ja zeker een goed idee Angela. Alleen merk ik - super stom - toch een beetje gêne bij mezelf als ik met mijn emmer over de markt heen struin en vreemde mensen moet aanspreken. Of misschien is gêne wat te sterk hoor, maar moet iig een drempeltje over steeds. Dus ook daarom probeer ik nog vaak om toe te komen met wat we hebben. Vandaag is dat weer wonderwel gelukt. Nieuw-Zeelandse spinazie geruimd (niet onze smaak) en een heel rijtje wortels geoogst, waarbij loof en miskleunen naar de varkens gaan. Vooralsnog zijn ze niet dol op knolvenkel. En da's jammer. Want wij lijken ook nog geen grote venkelfans. Ik vind het loof heerlijk in de thee. Maar had laatst een crumble gemaakt die echt niet onze smaak bleek en zijn daarna een beetje afgeknapt. Enfin. Weer terug on topic.  80-jaar getrouwd stel deed me gniffelen. Ja het is idd net Jut en Jul. Maar gelukkig nog steeds geen liefde in de lucht. We blijven het angstvallig volgen. (En worden ondertussen steeds enthousiaster) Ergens begin tweede week nov zou dan biggentijd moeten worden. Leuk hoor.  We hadden gedacht om borg voor die tijd te laten slachten. Ergens eind oktober. Dat is nog ruim genoeg voor de feestdagen ivm de drukte bij de slager dan, en geeft Dikkie de tijd om lekker in haar eentje aan te rommelen en haar nestje goed op te zetten.  Bedacht me dat ik nog nieuwe oornummers moet aanvragen voor big&co. Dat zal wel via de overheid gaan. Zal weer eens inloggen op het portaal om te zien wat ik kan vinden.  Nu is het weer brood-tijd. 3 tot 4 voor borg en 3 tot 4 voor beer. Dikkie krijgt een halfje. Zodat ze geen dikke kont krijgt. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Oormerken kan je bestellen bij o.a. www.Merko.eu Daar bestellen wij ze in ieder geval... Wij hebben dan die M6 http://www.merko.eu/tendero/shop/index.tendero?level=3&aktion=start&grpid1=1&grpid2=1&her_id= Â Daar staan ook slachtblikjes, voor als ze naar de slager gaan. Maar daar moet je er minimaal 100 van kopen. Dus als je die ooit nog nodig hebt dan weet je me wel te vinden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 15 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2017 Tnx Jorieke!!! Quote wees bevriend met kleine dingen
Wortel Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Wat gaaf dat het erop lijkt dat er toch kleine dikkies komen Ontzettend leuk om dit avontuur te volgen! Quote
Nasuada Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 echt super leuk. post je weer eens wat fotootjes van je skatties? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Heb je al eeuwig moes staan eigenlijk? Das mooi spul om ze van te voeren. Meerdere planten op een rij, en dan steeds takken of bladeren knippen. Ze groeien als een gek. Ik kan zo heel wat stekken voor je oppotten als je wilt En je buurman heeft vast ook vaak gemaaid gras van zijn klanten? Hier zien we steeds een hovenier die elke week het gras komt maaien bij mensen in de buurt met een grote tuin, en dat gras wordt afgevoerd (vinden wij onbegrijpelijk, als je zo'n grote tuin hebt gooi je dat toch ergens op een hoopje steeds? Of verspreid het tussen bomen, struiken, etc. Nou ja...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 goeie tip Jorieke ! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 16 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2017 Eeuwig moes voor de varkens. Super idee. Dank Jorieke en heel erg enorm fijn als je wat stekken kan oppotten. I owe you! (Die tas met schelpen groeit maar! ) Gras kan ik vragen, maar de hovenier is in loondienst van n grote hovenier. Dus misschien mag het niet. Maar vragen staat vrij. Â Overigens nog steeds geen luvvv in the air vandaag. We wachten nog tot morgen en dan gaat borg er weer bij en gaan we de eigenaar es bellen of ie van t weekeinde ergens tijd heeft om n beertje in te laden... Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.