vixen1 Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Na het lezen over de krulziekte op een Duits forum heb ik een mijn boompjes in november( moet boven 10 graden Celsius zijn) eenmaal van top tot teen bespoten met hete ( om de zuurgraad te verhogen en het was buiten maar net 10 graden Celsius) schoonmaakazijn. Tot nu toe zeer goede resultaten.Twee boompjes heb ik in januari nog een keer met Bourgondische pap bespoten. Daar tot heden geen enkele aantasting.Andere boompjes minimale aantasting (een paar blaadjes).Volgend jaar ga ik alle boompjes eenmaal met schoonmaakazijn behandelen. Quote
Yuras Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Op de tuincomplex heb ik alle perziken met Bordeauxe pap behandeld. Vandaag zie ik op enkele boompjes een paar bladeren gekruld zijn. Dus wel geholpen. Maar in de tuin bij de huis zie ik heel vreemde beeld. Perziken zijn onbehandeld. Wel met >80% aangetaste bladeren zijn Saturn, zaailing van platte perzik, zaailing van Peche de Vigne, zaailing van griekse geelvlezige perzik, nectarine mme Blanchet. Met >50% aantasting perziken Johnny Brack, Perkel, Melred (!) en Benedicte. Weinig aangetast Champion (die 2 jaar geleden was bijna dood door krulziekte), Red Haven, roodvlezige van Aalterse Willy. Helemaal niet of heel weinig (tot 10%bladeren) zijn Avalone Pride, Charles Ingouf, Fertile de Semptembre, Wassenberger, zaailing van roodvlezige van Appelvrouw, Vaes Oogst, Rene des Verges, Sanguine de Savoii.... Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Mijn beide met houtas behandelde boompjes: roodvlezige van Aalterse Willy enige aantasting, Peche de vigne vrijwel niet, onbekende perzik uit het dorp zeer lichte aantasting. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
windindewilgen Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 Vixen, wat zijn de rassen?, Want dat is erg belangrijk. ivb met ras resistentie.Dat van die hete thee.Hoe heet en heel heel sterk.? Gewone zwarte thee? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 Vixen, beetje in de war van hele ag snoeien, geen thee maar azijn. Je bedoeld de extra sterke schoonmaak azijn? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 appelvrouw, zie jij in dit voorjaar veel minder aantasting dan voorgaande jaren? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Mwa. Het hier in Nof droger sinds het blad schuift. Afgelopen dagen nat. Ff afwachten nog. De peche de vigne staat in het Gooi en ziet er supergoed uit naar verluid, geheel geen aantasting. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
windindewilgen Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 Yuras, Wanneer heb je brdpap gespoten?Dat van die verschil in verschillende jaren is juist de moeilijkheid bij beoordeling of iets werkt. Pas na 3 jaar monitoren kun pas een redelijk goed oordeel geven. En je moet natuurlijk genaamde rassen hebben en die consequent in de proef houden.Ik heb de indruk dat die warme dagen , lelystad 29,2 Celsius, van een tijdje terug, veel doorgroei krul ellende heeft voorkomen.Het ras redwing wat als laatste uitloopt heeft zo te zien, onbehandeld, geen enkele aantasting. Maar een zomer maakt nog geen zwaluw Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Yuras Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 Perziken op tuincomplex waren 2 keer bespoten. Eerst voor de kerst (rond 20.12) en de tweede keer begin van februari (3-5.02).Rassen daar is moeilijk te noemen, want ze zijn of zaailingen of komen van tuin van Pesica af en naamplaatjes zijn ontbreekt. Wel, een is zeker Vistarich en nog een is Rubira. Quote
AshaiRey Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 Dan hier mijn bevindingen. Alle bomen en boompjes onbespoten gehouden en hebben 80% of meer krul.Maar..Fruteria en Avalon Pride 0% en 5%. Ben daarmee zeer tevreden.Nog een mooie bijkomstigheid. Ik heb hier ook een stuk of 12 zaailingen staan en eentje daarvan heeft bijna geen krul terwijl hij tussen de volop besmette boompjes staat.Die mag blijven. Quote Groetjes,Bram
vixen1 Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 De boompjes die ik alleen met azijn heb behandeld zijn nectarine zaailingen die afgelopen jaren zonder bespuiting erg vatbaar voor krulziekte bleken te zijn. Het idee erachter is de boom in de herfst volledig te desinfecteren. Dit zou voldoende moeten zijn.Ik geloof dat azijnzuur 3% met waterstofperoxide 3% de beste resultaten gaf. Azijnzuur 10% kwam ik in een andere publicatie van hetzelfde onderzoeksinstituut tegen.Schoonmaakazijn komt hier bij in de buurt, is gemakkelijk te verkrijgen en leek me de moeite waard om te proberen.Eén behandeling die niet heel kritisch is qua tijd met een relatief onschuldig middel leek mij mij wel interessant.Ik weet niet of dit de oplossing is voor mij maar tot nu toe ben ik tevreden.Anders toch maar op zoek naar de Nanaimo Peach. Quote
windindewilgen Geplaatst: 3 mei 2018 Auteur Geplaatst: 3 mei 2018 Vixen, enkel waterstofperoxide hen ik een aantal jaren geprobeerd. Resultaat onvoldoende en zeer prijzig, in verhouding met andere middelen. De combi met azijn kende ik niet. Weet jij de theoretische verklaring voor de werking?En hoe heet is heet????De combi van huishoudsoda met zwavel werkt goed. Zelfs zeer vatbare rassen blijven onder 10% aantasting. Ik hoop bij een wat vroeger begin zelfs onder de 5% te komen. Zie hieronder. Yuras: Jij bent op tijd begonnen, ik niet, althans voor de vroege uitlopers.Gelukkig, dank zij de 3 zeer warme dagen, drong de krul vrijwel niet in het nieuwe hout, want dan heb je pas echt problemen.Volgend krul seizoen ga ik ook rond de kerst een behandeling uitvoeren, bij een normale winter. De houtas perzik boom ziet er goed uit. Kan onder klein voorbehoud worden aanbevolen. Volgend seizoen nog een keer in een proef, 3de jaar.Maar dan de proef met 5 verschillende rassen. Alle combi hoge PH/zwavel helpen goed. Dus je kan ook bakingsoda gebruiken in de combi. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
vixen1 Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Waterstofperoxide met azijnzuur geeft perazijnzuur. Dat is een bekend desinfectie middel dat afbreekt in CO2 H2O en O2.Als je H2O2 koopt in kleine flesjes 3% is het idd te prijzig.Bij heet bedoel ik bijna kokend. Bij verneveling bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden heb ik bij de boompjes geen negatieve gevolgen gemerkt. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Vixen ik had nooit gehoord van de nanaimo peach maar die zou dus krul resistent zijn las ik na even te googlen. Is wel een experimentje in NL waard. Maarja hoe kom je aan dit ras?Als er ge-experimenteerd gaat worden met dit ras doe ik mee Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 (aangepast) Goh ondanks de halvering van mijn perzikenboompje door de walnotentakattack heb ik 4 perzikjes in mijn Aalterse boompje. Plukken jullie nu meteen de aangetaste blaadjes af? 4 mei 2018 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
windindewilgen Geplaatst: 4 mei 2018 Auteur Geplaatst: 4 mei 2018 Ik wel, als ik tijd heb.Maar doe dit enkel om te voorkomen dat de krulschimmel in het nieuwe hout groeit.Plekken krul die aan de uiteinde van bladeren zitten blijven gewoon zitten.Zodra het warm wordt zie je dat de boom zelf de schimmel tegen houdt en isoleert. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
DennisUtrecht Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Ik heb voor mijn oom in the usa een N anaimo perzik gekocht vorig jaar. Hij staat in zijn tuin, om voor hem perziken te maken en voor mij enthout Ik probeer deze zomer wat enthout te laten versturen met de post. Dat is op meerdere manieren tricky natuurlijk, en zeker omdat het wel even duurt voor het hier is. Als oogenten lukt, kunnen we het uitbreiden. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Ik heb dit jaar ook minder krulziekte dan vorig jaar, maar ook vaker en met andere combi van middelen gespoten. Dus ik kan niets vergelijken. Het voorjaar is wel erg goed te noemen tot dusver. En ik heb ook daadwerkelijk in alle boompjes wat beginnende perziken en nectarines zitten. Nu nog afwachten of ze ook rijp worden. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Ik heb niet behandeld. De krulziekte zit in sommige rassen zeker erin, maar ik vind de aantasting nog meevallen, omdat de bladeren niet extreem gekruld zijn. Verder herstellen ze zich dit jaar snel (vorig jaar de gevoeligste rassen ook omgezaagd). Ik krijg dit jaar helaas maar weinig vruchten. Ik kan er tenminste niet veel vinden, maar de late vorst was ook niet geweldig voor de perzikken (heb ook nauwelijks amandelen / gek genoeg nog een paar / handjevol van de echte amandelen). Hetzelfde geldt voor de pluots en abrikozen. Een Japanse pruim (Shiro) heeft ondanks de vorst toch veel vruchten. Benedicte draagt de meeste vruchten, maar dit is ook de grootste plant. De meeste planten staan ook pas net (konden dus ook niks dragen) en andere staan pas 1 jaar. Benedicte gaat nu het derde jaar in. Quote
Amrutten Geplaatst: 13 mei 2018 Geplaatst: 13 mei 2018 Mijn platte perzik krijgt ook ieder jaar krulziekte. Als ik het boompje verplaats naar de kas, permanent, ben ik de ziekte dan volgend jaar kwijt, of neem ik de besmetting gewoon mee naar binnen ? Quote
AshaiRey Geplaatst: 13 mei 2018 Geplaatst: 13 mei 2018 De besmetting wordt verspreid door de regen. Dus als je in het kasje alleen aan de voet water geeft dan ben je van de besmetting af Quote Groetjes,Bram
permanatuurtuin Geplaatst: 14 mei 2018 Geplaatst: 14 mei 2018 Hebben jullie veel vruchtzetting aan de perzik, abrikoos, pluots, amandel en Japanse pruim? Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Vruchtzetting aan mijn ''amandel'' robijn is goed, aan de perziken wisselend. 1 plant (zaai nectarine) toch minimaal 50% aantasting krul, de rest weinig tot niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 juni 2018 Geplaatst: 21 juni 2018 Even een update over mij n twee perziken hier in France ( de Peche de Vigne in het Gooi heb ik niet behandeld met houtas) die ik van de winter behandeld heb. Nu heb ik eigenlijk twee dingen gedaan, twee x behandeld met houtas en in de zomer gemulched met heermoes, zoals ze hier in de bioteelt doen. Daar ben ik nu ook weer mee begonnen. Het zal zeker ook door het mooie weer komen maar er is geen enkele aantasting te bekennen nadat ik ongeveer 4 blaadjes heb geplukt in het voorjaar die er wat verdacht uitzagen. De boompjes zijn wel enorm gegroeid, takken van anderhalve meter, dit onder invloed van warm en enige tijd vochtig weer. Helaas is geen enkele vrucht blijven hangen dit jaar, we hopen op het volgende jaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.