Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbak van IKEA in gebruik genomen


advanbrunschot

Aanbevolen berichten

Ad, hou er rekening mee dat de turfpotjes snel gaan schimmelen. Misschien niet de beste keuze voor een hydrosysteem....

Ik zag op het chillipeperforum dat iemand voor zijn hydrokweek kleine zakjes had genaaid van anti-worteldoek... (voor het geval je tijd over hebt... )

 

Pirke, de fijne vermiculiet (onder uit mn zak) gebruik ik om de zaaisels af te dekken.

Misschien kun je eens kijken wat jouw fijne spul doet als het geheel doorweekt is... Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet geschikt zou zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik proberen Erny, ik gebruik het ook altijd om de zaaisel af te dekken.

Nu al voor de pepers en paprika's maar die staan in gewone zaaitrays onder twee dubbele te lichtbakken Ik dacht dat vermiculiet misschien te licht zou zijn waardoor de potjes gaan drijven of zweven.

 

Hieronder alvast twee foto's die ik gisteren gemaakt heb. Sorry, kan ze op de een of andere manier op mijn iPad niet draaien. Kweekstellingen staan op een weinig gebruikte slaapkamer (zoon op kamers) , niet te warm dus prima. Pepers en paprika's staan in mijn aquarium kamer, daar is het altijd lekker warm... zeker er ook nog eens 4x 120 tl erboven en verwarmde propagator van 27 gr C

 

IMG378679591487020543.JPG

 

IMG378799951487020544.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Op het Chillipeperforum heeft Daikona de samenstelling van de Ikea voeding gevonden:

http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=3403&view=unread#unread

NPK 7-3-7

 

Pdf over de voeding:

http://www.ikea.com/be/nl/manuals/vaxer-plantenvoeding__AA-1841438-1_pub.pdf

 

Chillipeperforum huischemicus Robert zegt het volgende:

De link naar de pdf maakt inderdaad een boel duidelijk, dit is geen hydrovoeding!

Er ontbreekt magnesium en calcium.

Tevens is de EC waarde die wordt aangegeven veel te laag voor onze toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

De steeltjes in het filmpje allemaal erg paars. Heb je de steenwol blokjes ook voorbehandeld? De pH van de blokjes en het water is namelijk erg belangrijk voor de plantjes. Ik heb hier even getest op gronings kraanwater en een steenwolblokje en dan kom ik op een pH waarde uit van 7.9-.8.0 Voor de opname van voedingstoffen voor jonge plantjes moet die pH waarde eigenlijk naar 6,5-6,6. de pH krijg je naar beneden door speciale hydrocultuur voeding toe te voegen.

 

Ik heb het even voor je getest met onze groei voeding voor hydrocultuur. Toen kwam ik uit op een pH van 6.0

Wanneer je hier nog wortelstimulator aan toevoegt kom ik op een pH uit van 6,5

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

 

Groetjes

 

Marco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunt je eens een foto plaatsen van de onderkant van de trays . Ik heb deze pluggen ook gebruikt voor pepers in te zaaien maar vrij vroeg uitgehaald om meer licht te kunnen geven en nog te kiemen zaden aangenamer klimaat te geven (met afgeplakte verluchting dus redelijk wat condens dat licht breekt). Maar vond wortelontwikkeling vrij beperkt . Dacht dat dit kwam omdat planten minder behoefte hadden aan een sterk wortelgestel door gemak van opnemen van water en voedingstoffen .

 

Vorige week maandag tomaten in trays gezaaid . Omdat ik vanaf het zien van promotiefilmpje bedenkingen had bij het vlot wortelen van de plantjes en zoals hier ook al aangegeven wat met de rock wol in de grond . Uithalen bij rooien van de planten vraag ik me af of deze al niet redelijk verspreid is in de grond?

Daarom de trays gevuld met coco's grond . Vrijdag kwamen de eerste zaailingen op en voeding toegevoegd aan het water .

Stand van zaken vandaag:

DSCF575299861488206169.JPG

De wortels vind ik wel opmerkelijk flink ontwikkeld ondanks gemak om aan voeding te geraken

DSCF575351491488206197.JPGp><p>Weinig coco

https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/DSCF575437821488206262.JPG' alt='DSCF575437821488206262.JPG'>

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG054573671488218770.JPG

 

IMG054719261488219111.JPG

 

IMG054886611488219112.JPG

 

IMG054980621488219237.JPG

 

IMG055095311488219237.JPG

 

Enkele foto's van nu, ook voor de pepers en paprika's in potgrond en P9 potjes een prima stelling. Alleen willen de tabasco pepers niet, blad gaat krullen. Apart topic voor aangemaakt.

 

De eerste pluggen overgezet in de puimsteen, na 1 dag is de groei al zichtbaar! Mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ha,

 

Vandaag ook maar aan de vaxer gegaan. Ik heb de tray/bak voor 50 pluggen gekocht en de grote LED want de kleine was op. Ik heb in de pluggen borage, goudsbloem, daisy, oost- indische kers en viooltjes gezaaid.

 

De volgende keer koop ik de kleine LED want die past op de bak en een hydrobak voor de puimsteen waar de grote LED weer op past.

 

En ik ga 1 kast met 3 niveau's kopen voor het opkweken. Misschien koop ik nog 1-3 50- plug bakkn erbij voor het voortrekken van zaadjes.

 

Maakt kalk het water minder PH of juist hoger PH?

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

PH is de zuurgraad van iets. Kalk maakt iets minder zuur. PH gaat dus omhoog.

 

lage PH = zuur of zeer zuur, ligt aan de mate. Hoge PH is minder zuur, meer basisch.

 

Volledig offtopic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Vind ik zeker niet offtopic want je kweekt in water en dan is de juiste PH zeer wenselijk. En weten hoe je die kunt krijgen ook. Kortom: Bedankt voor je uitleg, Bit.

 

Kan ik azijn in het water doen om de PH lager te krijgen?

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...