henkg Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Vroeg, maar zo kan ik een beetje extra zaaien (pepers), dan wel nog niet in de kliko gooien (Frau Mieze Schindler; framboos Tulameen) Aangeboden:- Framboos: Tulameen. Plant, 2x. Gaat er bij mij uit.- Peper: zaailingen Cayenne (**) Gesloten, want inmiddels gezaaid, evt. reserves gaan naar de zaailingentafel.- Peper: zaailingen Habanero rood (**) Gesloten, want inmiddels gezaaid, evt. reserves gaan naar de zaailingentafel.- Peper: zaailingen Hungarian wax (**) Gesloten, want inmiddels gezaaid, evt. reserves gaan naar de zaailingentafel.- Laurier: stekjes (*)- Zonnedauw: zaailingen Kaapse zonnedauw- Venus vliegenval (VVV): stekjes- Gele lis (inheems, geen cultivar): kleine zaailingen Niet opgekomen- Snoeihout kronkelwilg, tenen, max 2 meter. Bij mij een soort onkruid, in oostelijker regio's heel misschien lastiger aan te komen. Ik heb ze ook veel langer en dikker, maar die moet je komen halen.- Snoeihout wijndruiven. Rondo, Pinotin, Cabernet cortis. Staan sinds eind februari in vochtig zand met een klein beetje potgrond.- Citroenzuur (E330), per 100 gram. Altijd makkelijk als je citroenen op zijn ... (*) = Vorig jaar herfst opgepot/gezaaid, afwachten of ze aangeslagen zijn, en of dat begin april al te zien zal zijn.(**) = Moet nog gezaaid. Kleine moeite om wat meer te zaaien, moet ik wel op tijd weten … Voor de lunch- of proeftafel:- Potje kruisbessenjam- Potje bramenjam- Pot appelmoes, bereid met wat Cayenne peper- Sambal van Habanero orange- Appelwijn (droog, pétillant) Gevraagd:- Poters Sarpo mira, slechts 2 a 3 stuks (tbv testje: in de grond laten zitten tot oogst in nov/dec/jan, kan dat ook op klei?)- Muismeloen, zaadjes.- Dille, zaadjes.- Glazen pot 2 liter- Glazen koffiemelkflesjes met metalen dop- Halamid emmer 18 liter, 3x Afspraken:- Jet. Krijgt: paar Cayenne & Habanero zaailingen; wat kidney beans; plukje knolselderij. Geeft: Dillezaad (en Luxemburgs flesje, tegen betaling)- Weknow. Krijgt: 1x Tulameen (plant), en potten van Bit- Angela geeft: 2 potten 2 liter. Krijgt: Knolselderij- Wortel krijgt: kronkelwilg, paar Hungarian wax; zaad snijselderij & platte peterselie; FMS stekjes. Geeft: emmers 18 liter- Ciska, Krijgt zaad winterwortel; Cayenne zaailing; potje Habanero. Geeft: koffiemelkflesjes; peper Oro del Equador.- RobO. Krijgt potje Habanero. Geeft: saffraankrokus.- Anna3 krijgt: Kaapse zonnedauw- Nasuada krijgt (ongevraagd): minipotje sambal Habanero (in één van je eigen potjes)- Jorieke krijgt gele lis; zaden voor varkens. Geeft: beetje oesterzwammenspul (bakje meenemen!)- Kim: krijgt: Kaapse zonnedauw, Venus vliegenval, Knolselderij. Geeft: zaad muismeloen.- Bouwvrouwe: Krijgt: stek Rondo. Geeft evt. gele lis.- SuusP. Krijgt: 100 gram citroenzuur.- Jootje. Krijgt: Knolselderij.- Charly. Geeft: paar poters Sarpo mira. Krijgt: Laurierstekje- Bit. Geeft: paar P9 potjes; stek wijndruif Nero- Mariska. Geeft: Leon Millot stek. Krijgt: framboos Tulameen Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Dillezaadjes heb ik voor je Henk! Graag een pepertje of twee Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Een Tulameentje zou ik wel willen, Henk. Maar misschien bedenk je je nog......is een prima ras, maar op zware klei zonder gerichte grondaanpak zal ie waarschijnlijk sukkelen en tegenvallen...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 11 januari 2017 Auteur Geplaatst: 11 januari 2017 Ik bedenk me niet. Eén tulameen voor Weknow: genoteerd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Nu ben ik dus benieuwd waarom je ze weg doet? Quote
henkg Geplaatst: 11 januari 2017 Auteur Geplaatst: 11 januari 2017 Angela: mijn ervaring van slechts 1 jaar: niet heel lekker, plukmoment luistert extreem nauw, te lange ranken. Zie ook: post330349.html#p330349Misschien niet de ideale teeltzorgen. Op een beetje mest na: "Ik zet ze erneer, en dan zoeken ze het verder maar uit"(Quote van ene J.R. te Z., weliswaar over paprika's)Ik vind, maar dat is persoonlijk, herfstframbozen veel makkelijker, en lekkerder. Dan maar geen vroege frambozen, die tijd overbrug ik wel met zoveel mogelijk blauwe bessen. Het zal een prima ras zijn, maar niet voor mij. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Wat grappig, ik gooi juist mijn herfstframbozen er uit. Niet lekker, vaak rot door warmte en vocht en wespen enz. Valt gelijk met andere oogsten en dan heb ik geen zin om elke paar dagen te plukken. Terwijl ik voor de vroege oogst nog wel tijd en zin heb (ook voor het verwerken). Ik heb liever de vroege Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Wortel Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Ik heb wel weer emmers voor je. Hoeveel wil je er? Kan er nu zat regelen via mijn werk. Ik zou graag kronkelwilg willen hebben. 1 stuk om te planten en als je nog stukjes over hebt, mijn konijnen zijn er gek op!Daarnaast had je het de vorige keer over lekkere milde pepers.... Quote
henkg Geplaatst: 11 januari 2017 Auteur Geplaatst: 11 januari 2017 @Wortel: Heel graag 3 emmers, voor 2 extra heb ik ook nog wel een bestemming.Kronkelwilg: Ik heb wel een paar kleine stukjes over . Ik neem mee wat er in mijn autootje past. Voor veel meer moet je langskomen met een forse aanhanger en motorzaag.Dit kronkelwilgje moet ook namelijk ook weg (de kat blijft hier): Paar peper zaailingen (Cayenne en Hungarian wax): noteer ik ook. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Wortel Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Top! Emmers zijn genoteerd.Een paar stukjes is perfect, het moet ook nog in onze auto passen En een aanhanger gaat helaas niet zonder trekhaak.... Quote
Ciska Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Henk, ik heb wel belangstelling voor een cayenne zaailing.... ik ben al druk bezig met sparen van flesjes. nou ja....mijn collega's dan...ik neem ze alleen mee Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Henk ik zie bij mijn naam die Tulameen maar ik heb hem niet nodig hoor ik was alleen benieuwd.Ik ga er zelf een boel herfst frambozen uit gooien. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Ik heb wel weer emmers voor je. Hoeveel wil je er? Kan er nu zat regelen via mijn werk. Sorry Henk kom even spammen.Wortel hoeveel inhoud hebben die emmers? Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Henk reageer je nog even op mijn pb met betrekking tot wat jij de Luxemburgse fles noemt?En mag ik ipv Hungarian wax de Habaneropeper? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 12 januari 2017 Auteur Geplaatst: 12 januari 2017 Jet,- Ja, straks via PB- Habanero ipv Hungarian: genoteerd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Wortel Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Ik heb wel weer emmers voor je. Hoeveel wil je er? Kan er nu zat regelen via mijn werk. Sorry Henk kom even spammen.Wortel hoeveel inhoud hebben die emmers? 18 Liter, met deksel. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Heb je er 2 voor mij toevallig?Bij ons zijn de grootste 10 liter Quote
Wortel Geplaatst: 12 januari 2017 Geplaatst: 12 januari 2017 Genoteerd (ik zal snel mijn eigen lijstje maken...) Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Het kan zijn dat ik nog zaad heb liggen van de muismeloentjes maar weet ik niet zeker de zadendoos is nog in de opslag Als ik hem over een poosje tevoorschijn haal zal ik eens even kijken. Quote
Nasuada Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Ik neem een appelcidertje in grolsch flesjes voor je mee. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 14 januari 2017 Auteur Geplaatst: 14 januari 2017 Ik neem een appelcidertje in Grolsch flesjes voor je mee.Mooi. Leuk, zo worden bereidings-verhalen afgesloten met een proeverijtje. Vind je het een goed idee als ik dat flesje ter plekke deel met een paar andere proevers, naast mijn appelwijn en mogelijk andere inbreng?Dit om mensen te enthousiasmeren voor deze manieren van appels inmaken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Ja geweldig..ik verwacht een grote appeloogst en wil ook wel eens cider maken..leggen jullie er een recept naast? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Eens zien of ons cidertje ook nog op voorraad is tegen die tijd Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Leuk zal paar flesjes voor de proeftafel meenemen.Heb net de eerste fles opengetrokken oooh en lekker : zal de foto in het cider topic zetten Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Ciska Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Oeh.. ben benieuwd hoe onze cider dan zal smaken .....wij hebben maar 4,5 fles.... weet niet of ik ten tijde van de MTFD nog wat over heb..*hips* Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.