Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waaauw! Mellie. Dat is werkelijk een artistiek meesterwerk. Goed genoeg om zelfs de meest stugge schoonfamilie in één keer over de streep te trekken lijkt me.

Ik heb hier trouwens een groot deel van de vroege aardappels gerooid; ze waren er aan toe en wat gele plekjes op het blad vertrouwde ik bepaald niet. Heb ook plek nodig voor de nateelt van prei, die moet nodig worden uitgeplant. Dus losmaken van de grond, onkruid verwijderen, mesten en aanharken zodat ik morgen meteen gaten kan prikken. Van prei kan je nooit teveel hebben dus het zijn er een paar honderd...

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

Artistiek hoor Mellie, dat doe je goed.

Hier vandaag wat slechte bladeren her en der verwijderd.

Daarnaast onze buurjongen wat centjes bij laten verdienen door hem takken te laten klein knippen, voor in de groene bak.

Geplaatst:

Dat is een marmeren kunstwerk Mellie!

Hier (bij moeders) wat avocado geplukt. En ook de wasabirucola die ik een paar maanden geleden hier zelf gezaaid heb, geoogst voor de salade van morgen. Misschien ligt het aan mij, maar ik wist dus niet dat rucola zo groot kon worden.

IMG946526171498400772.JPG

IMG946623421498400783.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Mijn eerste courgettes geplukt, zometeen soepje van maken.

Morgen de eerste slaboontjes plukken.a30700aff05ee965da012aff8de189aa.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Woooahhh Spitskool! Er is een rubriek met records hier he?! Daar past dat 'blaadje' rucola wel bij! Blad rucola klinkt dan toch gek

En dank voor de complimenten! Hij was ook erg lekker moet ik zeggen.

En dan weer on topic: in de tuin vrij weinig gedaan. We hebben foto's gemaakt van onze spelende kroost met het zoontje van goede vrienden. Een rondje door de tuin gelopen en de moestuin laten zien. De kinderen plukten gelijk aardbeien, die paar sneue dingen die we nog hebben. De nieuwe aardbeienbakken zitten half in de beits. Straks wat sla oogsten voor de salade en dan is er weer een tuindag ten einde.

Geplaatst:

Zoals gewoonlijk onkruid gewied op de tuin, de zomerwortels er uit gehaald ( Resistafly F1 ), bloemkolen geoogst, 2e lading brocolli geoogst, sugarsnaps uit de tuin gehaald, aardbeien en frambozen geplukt. etc etc.

Wordt met de dag leuker in de tuin en de tuin begint op sommige plekken ook intussen weer leeg te raken.

2017-06-25-2057621498421665.02

Weer 3x eten van de zomerworteltjes.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Zijn 18 maart gezaaid. Volgens de beschrijving bij vreeken was het oogst na drie maanden.

Eerlijk gezegd hadden ze nog wel wat langer in de grond kunnen blijven. Er zaten hele mooie dikke wortels bij maar ook zo klein dat ze meteen naar de groenbak zijn gegaan.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Zoals gezegd op 1 rijtje na alle aardappels gerooid, het is zo'n 30 kilo bij elkaar. De kleintjes lekker door de ratatouille gegooid vanavond, samen met de eerste courgettes, uien en knoflook. En vervolgens ook 180 herfstpreien gepoot, de winterprei moet nog even wachten op een plek waar ik nu nog boontjes en wortels heb staan. De nieuwe boontjes zet ik dan op het veldje van de knoflook.

Het was een goede dag in de tuin. Zowaar vreugde dat ik er een paar keer uitgeregend ben haha.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

Na regen komt zonneschijn! Hier weer heerlijk weer. Net de nieuwe lichting bonen en erwten gepoot. De vorige weigeren te groeien. Bonen zijn aardig bijgetrokken overigens. Erwtjes zijn nauwelijks gegroeid.

Geplaatst:

Pfffff ik heb me verschrikkelijk veel werk op mijn hals gehaald. Sommige dingen moet je niet willen, maar de zijtuin was me een doorn in het oog. Ik ben gisteren begonnen. De pruim die geen pruim blijkt te zijn, maar iets naars met gemene prikdingen, uitgegraven. De buxus bollen weer een ronde vorm gegeven. Had ik al gezegd dat ik een hekel heb aan buxus? Nee, nou, ben er niet dol op... alle afval opgeruimd. Planten uitgegraven en een nieuwe plek gegeven aangezien hun heimat een fietsenstalling gaat worden. 3 kruiwagens vol met aarde geschept en heen en weer gekruid. Het einde was nog lang niet in zicht, maar ik had flink last van mijn rug. Uiteindelijk was mijn pijnstiller uitgewerkt en moest ik echt het werk staken. Vanochtend vroeg toen de kinderen nog sliepen, ben ik begonnen om de tegels schoon te spuiten van de zijtuin. Het was heel erg therapeutisch om alles schoon te zien worden. Het duurde alleen wel dik 2 u. Na een baby voedmomentje weer terug de tuin in om 2 nieuwe bloemperken te maken. Een paar (schone!) tegels eruit gewipt en begonnen met het zand uitgraven. Alle zand in zakken gedaan en over het hekwerk gegooid om te hergebruiken voor het tegelwerk aldaar. Manlief kon het op een gegeven moment niet meer aanzien om me zo te zien zwoegen en heeft uiteindelijk meegeholpen. Toen schoot het een stuk sneller op. Het zand uit de zakken gehaald en geegaliseerd. Tegels erop. Het zijn van die hele grote. Loodzware krengen! Er is er en passant zo'n 15 kilo steen op mijn voet gevallen. Ik heb op een leuk dansje na, geen uiting aan de pijn gegeven. Van binnen gilde ik het uit... 1 perk gevuld met aarde en wat frambozen uitgestoken en die tegen de muur geplaatst. Ik had ook wat sedum uitgestoken en 2 preien die in bloei staan.

Ik heb zo veel tegels, stenen, aarde en zand versjouwt, dat ik eigenlijk niet eens meer kan typen merk ik. Tot hier dan maar.

8b191bcba918dd0a77568ed73f839553.jpg

54b18c5a8a28bc2490e241569234507b.jpg

Zal later rest van de foto's er nog wel bijzetten.

Geplaatst:

Wauw.. Letterlijk; takkenwerk..

Flinke klus geweest zo te zien Mellie!

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Ik heb gister een berg onkruid gewied (lees; letterlijk uitgegraven met wortel en al)

Helaas door regen ben ik niet meer aan de aardbeien toe gekomen, dat hoop ik de komende weken nog te fixen, zodat ik gauw nieuwe stekken ga hebben.

Oh ja, we hebben blauwe bessen geplukt Ze zijn heerlijk!

Geplaatst:
Wauw.. Letterlijk; takkenwerk.. --> ja met heel veel prikkers erin!

Flinke klus geweest zo te zien Mellie!

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Oh ja, we hebben blauwe bessen geplukt Ze zijn heerlijk!

Nu al blauwe bessen? Wat goed! Bij mij zijn ze net pas aan het verkleuren.

Het resultaat van het harde werk: een parkeerplek voor de fietsen! Alles is gerecycled. Van zand, stenen tot aan de aarde toe.

ba79d9faec560d821c6036a72221ad62.jpg

3bfc21772bd8beed7af2cc4e42dfc818.jpg

b7920cd99ec316f0fd0998705c966cd9.jpg

De zijtuin is wel weer toe aan een nieuwe hogedrukreinigersbeurt, maar dat komt als ik weer wat beter kan lopen. De zware steen heeft toch een breuk(je) veroorzaakt blijkbaar.

4f8faeedc07db15b1a74f0a61571fa7a.jpg

Geplaatst:

Nu al blauwe bessen? Wat goed! Bij mij zijn ze net pas aan het verkleuren.

Ja, het eerste bakje is gevuld geweest.

Nu wachten op de rest, want ze beginnen zachtjes aan te kleuren.

Ik heb 4 soorten staan (welke weet ik echt niet meer), maar 2 van de 4 beginnen al redelijk wat bessen te geven.

Je hebt het netjes gemaakt zo. Flinke klus, maar het is het zeker waard! Nu lekker uitrusten en bijkomen

Zo heb ik dit jaar ook een tuin aangelegd bij mijn broer. 2 dagen je rug slopen, maar het resultaat is er dan wel naar.

Twee konijnenhollen water in gegoten en dichtgemaakt tussen de pompoenen. Hopelijk kiezen ze een andere plek, buiten mijn tuin. De aanhouder wint? Ze hebben een savooiekool opgegeten. Nou ja het hart eruit...

En de erwten die er nog stonden...

De aanhouder wint altijd

Geplaatst:

Courgettes geoogst en meteen maar voor het avondeten gereserveerd.

En verbaasd en een beetje trots gekeken naar de tuin die na een dikke week zonder aandacht (ik was even weg) uit zijn voegen is gegroeid. Vooral de Oost-Indische Kers had een groeispurt en heeft de aardappelen overgenomen.

kers31291499197814.png

Helaas vrijdag (en een beetje in de avonden de komende twee dagen) pas echt de tijd om alles weer bij te werken. Wish me luck!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...