Jeroen76 Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Hallo allemaal, Via e-Bay deze brander gekocht om mijn kas in een koude periode proberen 'vorstvrij' te houden. Brander eBay Maar er moet paraffine in en als ik zo eens rondkijk op het internet dan loopt dat én de prijzen erg uiteen. Kan ik hierin gewoon lampenolie doen, de kachelparaffine, petroleum? Heeft iemand ervaring met deze branders op paraffine? Een kennis houdt zijn kas vorstvrij met zelfgemaakte kaarsen onder een aardewerken pot dus zal dit ook wel moeten werken. Tips, opmerkingen enzovoorts zijn welkom. Gr. Jeroen Quote
paddestoelengek Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Als ik het model zo bekijk is het een gewone petroleum brander met een lont er indus kan je er gewone petroleum in doen of de duurdere lampenolie, het werkt allemaal p.s. ik vindt het zeker geen koopje deze brander, ik heb er zelf eentje gemaakt voor nog geen euro aan matriaalkosten gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jeroen76 Geplaatst: 20 januari 2017 Auteur Geplaatst: 20 januari 2017 Ik vond het wel meevallen de prijs maar alles kan goedkoper natuurlijk. Onderstaande omschrijving zat er bij. Ik heb ook het idee dat lampenolie er wel in zou moeten kunnen. Quote
Thijs206 Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 p.s. ik vindt het zeker geen koopje deze brander, ik heb er zelf eentje gemaakt voor nog geen euro aan matriaalkosten Hoe heb je die gemaakt? Heb je een omschrijving of tekening? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 een eenvoudige en een verstelbare.. ongeveer 2 euro aliexpress (gratis verzending gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jeroen76 Geplaatst: 20 januari 2017 Auteur Geplaatst: 20 januari 2017 Ook leuk en ga er zeker eens naar kijken. Zelf maken is ook interessant. Quote
simke Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Even een vraag gaat het daar om vloeibare parefine in. Of in blokken,Of pulver. Als dochter van een kaarsenmakenrij. haalden wij altijd de pulver in herugowaard waar de tank auto met vloeibare parefiene aanreed. Om de tank te vullen. De blokken parefine werden in gekocht bij Total of een ander olie raffinaderij. parafine evalueerd gelijk aan de olie prijs. Als de paraffine duur was haalden wij de restanten op bij de restorands en werden deze weer omgesmolten tot nieuwe kaarsen. En zelfde wij de pitten. Maar daar ben je nog niet mee geholpen. Als je iets wil weten over parefine kan ik het thuis vragen. Mijn vader heeft er veel kennis van. Groetjes Simone Quote
Jeroen76 Geplaatst: 20 januari 2017 Auteur Geplaatst: 20 januari 2017 Het gaat om vloeibare paraffine ja. Echter kom ik heel wat verschillende tegen en weet niet welke nou moet aanschaffen... Quote
paddestoelengek Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 dus kan je er gewone petroleum in doen of de duurdere lampenolie, het werkt allemaal bovenstaande kost 2 euro per liter paraffine vloeibaar werkt ook maar kost meer dan het dubbele en kan je moeilijker vinden in winkels... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Ooit zag ik een wellicht vergelijkbaar apparaat, ik wist de naam van de leverancier nog:http://www.acd-kassen.nl/nl-8962-4975-7205-petroleum-verwarming-petroleumbrander-anti-frost.htmlDaarin moet witte petroleum, bouwmarkt. Paraffin oil lijkt de Engelse (Britse, niet Amerikaanse) benaming voor petroleum te zijn.Als ik Google 'paraffin oil' laat vertalen (EN->NL), krijg ik petroleum. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 is het niet kerosine? https://en.wikipedia.org/wiki/Kerosenete koop bij dps: linkjeof hier: linkjeof hier : linkje Quote
Nedlets Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 Ohh leuk zelf te maken! Met een zon brandertje, hoe warm is zo een kastje te krijgen? Ik heb een kasje van 200x250. Heb ik genoeg aan 1? We hebben het dan over lichte vorst uiteraard. Ik zou graag de planten al iets voor ijsheiligen de kas in doen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 het is afhankelijk van de capaciteit van je brander....als het gaat om de zelfgemaakte brander met een klein rond lont (in een glazen pot) dan heb je er aan 2 stuks genoeg in de kas van 2 meter. ik zal van avond nog even een foto maken van welke ik bedoel gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Bit Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 Misschien heb je ook iets aan dit wat uitgebreidere topic : verwarming-met-bloempotten-en-waxinelichtje-t8196.html Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 januari 2017 Geplaatst: 22 januari 2017 deze bedoelde ik gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 24 januari 2017 Geplaatst: 24 januari 2017 mooi, ik zou geen glas nemen ivm evt springen Quote
Jeroen76 Geplaatst: 26 januari 2017 Auteur Geplaatst: 26 januari 2017 Lijkt mij inderdaad met glas ook niet erg veilig maar heb er op YouTube gezien die gemaakt zijn van een ranjablik. Dat lijkt mij ook wel handig en veiliger Quote
paddestoelengek Geplaatst: 26 januari 2017 Geplaatst: 26 januari 2017 met al de veiligheidseisen die er zijn om een product te mogen verkopen is de olielamp met een glazen reservoir ook nog te koop. Voorbeeld uit het assortiment van Dille Kamille ik wil natuurlijk niemand in problemen brengen en niemand risico laten lopen.....dus doe vooral wat veilig is en gebruik bij twijfel een metalen onderkant (Google olielamp afbeeldingen) gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 nou, als zoiets stuk gaat heb je een plasje brandstof met een brandende lont....(dille en kamille geven het als tip om zelf te bouwen dus het lijkt me niet gekeurd linkje) Quote
Nedlets Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Nja waarom zou het glas kapot moeten springen? Het metaal wordt warm en geleid wel wat naar het glas, maar ik denk dat het merendeel van de warmte verloren is voordat het glas ook maar in de buurt komt van kapot springen. Vooral met een beetje dik glas. Ik heb het zelf niet staan maar ik verwacht dat je tenminste het glas met blote handen kan vast pakken. De vloeistof koelt het glas. Zo heb ik eens een keer een grote metalen pan gerepareerd met vloeibaar metaal. Spul kon maximaal 300 graden hebben. Een gaspit wordt zeker warmer dan dat, maar omdat er water in de pan zat en dit nooit warmer kan worden dan rond de 100 graden koelt dit het metaal continue af. Nooit problemen mee gehad. Doe dit niet met een wijnglas, door het dunne glas schommelt de temperatuur te snel en dan kan het juist wel springen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 (dille en kamille geven het als tip om zelf te bouwen dus het lijkt me niet gekeurd linkje) ik heb niet goed gekekenvoor degene die op safe willen gaan: gebruik een leeg verfblikje. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Pestoman Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Die glazen potten van "Quatro Stagione" heb ik gekocht als zijnde weck/inmaakpotten met herbruikbare schroefdeksel.Zijn blijkbaar bestand tegen flinke temperatuursveranderingen dus.Zelf zou ik op deze manier niet iets willen verwarmen Quote
Saalk86 Geplaatst: 8 mei 2019 Geplaatst: 8 mei 2019 Ben benieuwd hoe dit object de topicstarter is bevallen! Product is namelijk nu ook in NL te krijgen voor leuke prijs:https://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-accessoires/tuinkas-verwarmen/petroleumkachel-cold-frame-heater.html(Geloof de zogenaamde aanbieding maar niet maar dat begrijp je ook wel). Overweeg t voor winter te kopen wellicht... Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
donaldk Geplaatst: 9 mei 2019 Geplaatst: 9 mei 2019 Werkt het in plaats petroleum, parafine, lampolie, kerosine, firelux (zibro), ook met E95? Die branders zijn voor Kerosine: https://www.aliexpress.com/item/2015-hot-kerosene-lamp-Seal-Fitting-close-Seal-Iron-plating-Tyrant-gold-with-wick-Kerosene-lamp/32511253447.html Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.