Geplaatst: 22 mei 20178 j Ja zijn net kleine raketjes zijn erg snel als ze ergens van schrikken zetten ze hem in zijn achteruit.Maar als ze ergens heen willen kunnen ze dus ook zwemmen. En komen ze ergens hoog terecht kunnen ze dus ook buiten de bak aan de wandel gaan.
Geplaatst: 22 mei 20178 j Als ze willen vluchten gebruiken ze die staart ook om heel hard achteruit te zwemmen maar ik had ze nog niet eerder omhoog zien gaan Nu de bak van de rode amerikaanse rivierkreeften met gaas dichtgemaakt omdat ze er via de voedingskabel en waterslang van de pomp uit zouden kunnen klimmen. Overige bakken hebben alleen schuine gladde wanden en de Turkse kreeften zijn ook iets rustiger. Plastic kratje verzwaard en als test schuin tegen de zijkant van een kreeftenbak gezet zodat ze daartegen op kunnen klimmen en zo hogerop tegen de wand kunnen om draadalgen te eten. test test.
Geplaatst: 24 mei 20178 j Zou dit de zelfde werking hebben als substraat?(varkensbotten die jaren buiten hebben gelegen, alleen de kalkstructuur blijft over)
Geplaatst: 24 mei 20178 j werkenlijk geen flauw ideemaar het zal wel de hardheid van je water verhogen gr adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 24 mei 20178 j In een vijver zou ik het wel aandurven. Vaak is de hardheid aan de zachte kant door veel regenwater. Even je hardheid meten en in de gaten houden na toevoegen.
Geplaatst: 25 mei 20178 j Waarom zou je dat doen? je planten en alles doen het goed door kalk toe te voegen verander je weer je water en daarmee ook de leefomgeving van de vissen en planten.
Geplaatst: 25 mei 20178 j Ik voeg in het voor en najaar kalk toe. Ideaal zit een vijver rond een KH van 8. Juist om de planten goed te laten groeien. Aangezien ons leidingwater hier rond de 3 zit en regenwater helemaal superzacht is hebben de planten de toevoeging wel nodig. (Geldt overigens ook voor de gh, de andere mineralen)Planten die groeien zorgen ervoor dat de KH en GH langzaam terug loopt omdat deze verbruikt worden bij de groei. Bij lage KH en GH waardes stagneert de groei van de planten en kunnen algen het overnemen, wat ik dus niet wil in onze vijver.
Geplaatst: 26 mei 20178 j Het hele idee van substraat is dat je veel oppervlakte toevoegt aan je vijver waaraan de nitrificerende bacteriën zich kunnen hechten. Waarom dan geen oude botten toevoegen ipv substraat was mijn idee. Substraat wordt ergens in een ander land opgegraven en hierheen vervoerd, het lijkt mij dan beter om iets wat lokaal verkrijgbaar is te gebruiken. Helemaal als het gewoon in onze tuin te vinden is (de honden kijk ook niet meer om naar oude botten, alle smaak is weg).Langzaam zullen de botten onder water verder ontbinden en daarbij zal kalk vrijkomen, dat is misschien wel misschien niet een bezwaar begrijp ik uit jullie berichten. Meten is weten...Ik voeg nu dagelijks 10 - 20 liter regenwater toe om de verdamping op te vangen dus waarschijnlijk verandert de hardheid ook bij mij.Als blijkt dat het water wel wat extra kalk gebruiken kan zal ik eens wat botten toevoegen en dan zal in de loop der tijd wel blijken of dat een goed idee is of niet. Verder weinig nieuws, gaat gewoon lekker. Meervallen eten steeds meer maar weigeren iets anders dan wormen of maden te eten. Het voer moet bewegen, dan komen ze direct eten maar vol is vol, rest laten ze dan liggen voor de volgende dag. (Ik ben varkens gewend en die kunnen ook goed vol gevreten zijn maar lusten dan een uur later wel weer wat lekkers, echt lekkers...)Zie weinig vrouwtjes van de Turkse rivierkreeft, houden zich avonds ook meer schuil. Kan zijn dat ze nu iets met de eitjes doen en daardoor minder actief zijn. De draadalg ontwikkeling valt me erg mee ondanks het warme weer.
Geplaatst: 27 mei 20178 j Mij lijkt het super, stabiliseert je ph, rijk aan magnesium (bladgroen). Ideaal voor kreeften, mosselen en je meervallen.. sterke botten, schelpen, pantsers.. Deze magnesium kan je dan ook weer oogsten door je algen en weelderige plantengroei in de moestuin te gebruiken of aan de varkens te geven [emoji14]
Geplaatst: 27 mei 20178 j De botten liggen al wel een paar jaar in de buitenlucht, zou dat magnesium (en andere mineralen) niet al zijn uitgespoeld?
Geplaatst: 27 mei 20178 j Er wordt toch ook beendermeel gebruikt.. lijkt mij niet, zijn de bouwstoffen, dus wat je ziet
Geplaatst: 31 mei 20178 j TIjd voor een stripje Volgens mij zit ik wel goed zo. Zonder water te verversen hebben de bakken het nitraat teruggebracht, nitriet is nog niet 100% wit, GH >7 is ook goed. KH moet lager dan 7 zijn en bij mij wordt het groen al een beetje gelig dus dat zit wel goed. Die oranje is PH die moet 7 tot 8,5 zijn maar is bij mij net iets aan de lage kant. Die onderste is voor chloor, dat zit sowieso wel goed, het is een vijver geen zwembad. Alle beesten en planten doen het goed, draadalgen groei is er nog wel maar heel weinig. Eigenlijk te weinig vind ik want de kreeften eten die draadalgen en die hebben nu minder te eten. Ik had door de hoge temperatuur van afgelopen tijd een explosie van draadalgen verwacht maar tegelijkertijd gingen de water en moerasplanten groeien en die hebben veel voedingsstoffen weggenomen.Ik ga nu ene dag een gieter grondwater en andere dag een gieter regenwater toevoegen om weer iets meer draadalgen groei te bewerkstelligen.
Geplaatst: 3 juni 20178 j Fijn dat het zo goed gaat Joep! Misschien kun je voor de kreeften een paar stenen in een emmer met water in de zon zetten. Deze bealgen dan vanzelf. Daarna kun je ze dan een bealgde steen voeren.
Geplaatst: 4 juni 20178 j Dank je Wortel! Ja goeie tip van die steen, ga ik testen. Om niet teveel off topic te gaan in het maden en wormen kweek topic zet ik mijn reactie op https://www.moestuinforum.nl/vis-en-kreeft-en-mosselen-uit-eigen-vijver-t21614.html Is het niet mogelijk jouw meervallen vegetarisch te maken? Dat zou al veel problemen oplossen.. als je het echt goed wil doen zou je beide moeten testen.. ivm smaak,..Baars is ook een roofvis en kan je makkelijk vegetarische pellets voeren..Misschien een idee om een pelletmachine aan te schaffen? Eventueel kan je ook maden en of pieren gedroogd toevoegen samen met je kuikenmengsel en dingen zoals erwt enzo.. Katten zijn ook roofdieren en weet zeker dat jouw meervallen (alleseters) ook kattenbrokken zullen eten (Moet het wel aanleren, je zei beweging..) (roof) Bekijk het aub niet als commentaar, maar als tips.Geef je meervallen geen eenzijdig voer, daar gaan ze ziek van worden, elke dag 5 keer maden is hetzelfde als 5 keer per dag een boterham met choco eten hier neer. Europese meervallen staan bekend als vleeseter (Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_meerval)Kanaalmeervallen staan bekend als omnivoor (Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Channel_catfish )Die laatst had ik graag willen hebben maar is me niet gelukt om die te krijgen.Als test heb ik geprobeerd of de europese meerval andere zaken dan brood wil eten. Tot nu toe is er alleen kaas verdwenen uit het voerbakje. Het zou kunnen dat ze kleine hoeveelheden draadalgen of andere waterplanten eten maar heb nog geen onomstotelijk bewijs.De maden gebruik ik om te zien of ze genoeg te eten hebben, ze vinden ze duidelijk niet heel erg lekker. Uiteindelijk is het bakje meestal wel leeg na twee dagen maar als ik hem vul met wormen dan is hij direct leeg. Avonds kan ik ze goed bekijken, bij ieder rondje wat ze zwemmen gaan ze even voor de water inlaat hangen (het water stroomt binnen vanaf de bakken met planten) , ik vermoed om watervlooien, slakjes, muggenlarven etc op te vangen. Ze zijn ook tegen de kant op aan het zigzaggen, ik vermoed om ook dezelfde kleine beestjes te zoeken. Ik blijf testen of ze ook andere zaken willen eten, als ze groot zijn gaan er ook meerkoeten en duiven in dus misschien lukt het dan wel om ze brood te laten eten. Pellets komen er niet in. Past niet in ons (alles zelf willen doen) systeem. Die zou ik ook moeten kopen en ik wil niet iets kopen wat ik eenvoudig en leuk zelf kan produceren. Dat zit ik straks een uur per maand extra achter de computer geld te verdienen omdat ik mijn meervallen moet voeren.maar pellets met pelletvoermachine is wel de manier waarmee ze in professionele vijvers werken.In brokken voor vleeseters wordt inderdaad veel andere producten verwerkt maar of dat ten goede komt aan het beest of dat het om financiële redenen gedaan wordt? Onze honden eten de botten (met nog klein beetje vlees er aan) en organen van onze varkens en dat vullen ze zelf aan met af en toe wat grassprieten en andere zaken die ze hier op het terrein vinden. Dat eten ze nu al jaren. Lijkt vrij eenzijdig voedsel maar ze stammen af van aaseters . Als de beer of wolf klaar was met zijn prooi dan mochten de honden de restjes opruimen en bij ons is dat dus niet anders. Het zijn gezonde honden, denk dat het voor een hond niet gezond is om graanproducten te eten. Het zijn geen alleseters zoals wij, ze hoeven geen gevarieerd dieet. Voor meerval geldt hetzelfde denk ik (wordt getest) , ze halen veel voedsel uit de bak waarin ze leven en dan vul ik dan aan met maden. (Niet te verwarren dus met huis of nutsdieren die altijd binnen zijn, die hebben niet de mogelijkheid om stoffen op te nemen uit de natuur)
Geplaatst: 4 juni 20178 j Meerkoeten ik hoor een uitbreiding aankomen als je deze geeft kunnen ze niet meer draaien in hun IBC vrees ik (lengte)Op internet staan ook filmpjes van mensen die vissen met katten.. Heb je al eens garnalen geprobeert?Nu ze nog klein zijn.. garnalen kan je ook zelf kweken (marktplaats) 4 juni 20178 j aangepast door Gast
Geplaatst: 4 juni 20178 j http://m.gva.be/cnt/aid1071535/seppe-en-tim-halen-reuzenmeerval-van-2-02-meter-boven Dit beestje zal zeker af en toe een eend of wat meerkoeten wegvangen Alles wat dood of levend is en in zijn bek past waarschijnlijk (hier zeggen ze vissen met kippenlever dat al een paar daagjes in de zon heeft gelegen)Heb het eens geprobeert, maar is niet echt een aanrader Met wormen heb ik al wel een kleintje gevangen van zo'n 40 cm..
Geplaatst: 4 juni 20178 j Je zou ook eens kunnen kijken of ze jonge guppen willen eten.Dat is een aasvis die zich vrij makkelijk laat kweken.Het zal echter denk ik wel een prooi zijn, die alleen interessant voor een meerval is tot een bepaalde grootte. Voor zover ik weet is een meerval deels dood en deels levend aaseter.Anders dan een paling, die bijvoorbeeld een karkas schoon kan eten, gaat een meerval alleen voor prooien (dood of levend) die hij in zijn geheel kan verzwelgen.
Geplaatst: 4 juni 20178 j In brokken voor vleeseters wordt inderdaad veel andere producten verwerkt maar of dat ten goede komt aan het beest of dat het om financiële redenen gedaan wordt?bij de getoonde ingrediëntenlijst is het om financiële redenen. graan staat als eerste ingrediënt en dat is een goedkoop vulmiddel voor kattenbrokken, gevolgd door wel 4% vlees. dat wordt dan gevoerd aan katten die bij een natuurlijk dieet geen granen eten als hoofdvoeding
Geplaatst: 4 juni 20178 j Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de meervallen in de vijver helemaal niet hoef te voeren, systeem moet zichzelf in stand houden. Zover ben ik alleen nog lang niet We gaan zien wat er voor die tijd allemaal nog gaat gebeuren. Dit stuk uit de jaren 70 vind ik ook erg interessant http://journeytoforever.org/farm_library/Raisingcatfishinabarrel.pdfZou het zelf niet willen op die manier maar het kan dus wel met eenzijdig voer en heel veel vissen op een klein oppervlak.Garnalen? zoetwater en geschikt voor ons klimaat dan is dat sowieso wel interessant voor in de bakken.Guppy's willen verwarmd water denk ik , die gaan het niet zo goed doen in mijn bakken. Zouden dan apart opgekweekt moeten worden.
Geplaatst: 4 juni 20178 j nu in de bakken moet je sowieso wat noodgrepen doen die eenmaal met een goed draaiende vijver niet meer nodig zullen zijn. guppy's willen inderdaad verwarmd water. mijn kennis beperkt zich tot aquaria waarbij we genoeg hebben aan klein levend voer zoals watervlooien en muggenlarven. die kweken prima in de regenton.
Geplaatst: 4 juni 20178 j Als de temperaturen straks wat omhoog gaan en constanter zijn, dan moet het prima te doen zijn om guppies buiten te houden. Ik heb je in deze topic verder niet meer gehoord over de vijver zelf.Je was geloof ik al begonnen met graven? Ben benieuwd naar de verdere stand van zaken en je plannen omtrent de vijver.
Geplaatst: 4 juni 20178 j Beesten die niet bestand zijn tegen onze winters hebben niet mijn voorkeur. Wil het zo natuurlijk mogelijk houden en dan zou ik iedere lente dieren moeten aankopen en de kweek opnieuw opstarten.Garnaal vind ik wel een heel goed idee. Er is er zelfs eentje http://database.gek.nu/?id=94 die hier in het wild ook voorkomt, in Nederland zie ik hem nergens te koop staan maar bij de Oosterburen wel. https://www.interaquaristik.de/Tiere/Teichbewohner/Europaeische-Garnele-Atyaephyra-desmaresti-Kaltwasser/a-3571/Ga ik nu in de bakken nog niet direct mee van start maar voor straks in de vijver is het zeker wat. Haha ja Frans, ik was al aan het graven Nee dat was alleen om te kijken waar het grondwater precies zit en hoe het fluctueert. Het is nu al tijden droog dus moet nodig weer eens meten. Tot nu toe heb ik standen van 80cm tot 150cm onder het maaiveld.Zodra de graafmachine is geboekt zal ik het hier posten In de vijver moeten ook vissen komen die zichzelf in stand kunnen houden en als voer voor de meervallen kunnen dienen. Ben er nog niet mee bezig welke dat dan zouden moeten worden. Goede suggesties zijn uiteraard welkom.
Geplaatst: 4 juni 20178 j Heb je ook nagedacht hoe je dat zelf in stand houden indeelt?Wanneer je alle vissen gemengd door elkaar laat zwemmen, dan kan dat best problematisch zijn met het uitvangen van de meervallen. Verder houdt dat zichzelf in standhouden ook in, dat je ondiepere paaigebieden en rietkragen moet aanleggen, waarin jonge vis zich kan schuilhouden, maar tevens ook diepere gedeeltes om te kunnen overwinteren. Wat voer/aas vis betreft, zou je je eens kunnen verdiepen waar een visser een meerval mee vangt;http://www.meerval.nl/Het-Grote-Meerval-Handboek-Deel-3.aspx
Geplaatst: 4 juni 20178 j Amerikaanse meerval is een visje dat zich goed voortplant (45 cm) heeft wel stekels die het kan uitzetten en misschien om deze reden minder geschikt. (Hoewel baars vaak als aasvis gebruikt wordt, goed gepakt wordt door snoek en ook stekels kan uitzetten) europese zal ook wel cannibalistisch zijn. Voorn, karper, winde, goudvissen,.. groeit allemaal redelijk goed en kan je met maden makkelijk opkweken in je ibc als je wil. met roof combineren lijkt het mij niet zo problematisch zoals hierboven vermeld. Een grootmazig net erdoor, hengel met kunstaas of lepel gaat wel lukken denkikOf een haak met veel wormen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.