Wortel Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Te weinig nitriet kan niet, das een giftige stof. Te weinig nitraat voor algen/plantengroei kan zeker wel. Vissen vinden een lage waarde prima. Maar het is voedsel voor de planten en algen. Ook interessant om een keer fosfaat te meten. Zelfde idee als nitraat. Overigens beide schadelijk in zeer hoge waardes voor de vissen Quote
Joep123 Geplaatst: 14 juli 2018 Geplaatst: 14 juli 2018 Ik heb begin van de week de mosselen verplaatst naar de bak van de grote meervallen, bleek geen goed plan want die zijn sterk genoeg om het kratje waar de mosselen in zitten te verplaatsten waardoor de mosselen steeds op een hoop in een hoek liggen. Er is nog één mossel dood gegaan van de week. Nu hangen ze in de bak bij de snoekbaars, idee is dat daar misschien meer voedsel in het water zweeft. Moet toch wat proberen. Fosfaat staat niet op mijn meetstripje helaas. Lees dat teveel fosfaat zorgt voor overmatige plantengroei en dat heb ik niet, misschien te weinig fosfaat?Vissen uitgebreid bestudeerd gisteravond en die doen het nog steeds prima.Mossel sterfte blijft een raadsel. Quote
henkg Geplaatst: 18 juli 2018 Geplaatst: 18 juli 2018 Joep, Ik kwam toevallig iets tegen over opkweken van mosselzaad (Mytilus edulis, de gewone “zee”mossel).Die deden het niet op (zout) grondwater, later wel op vers Oosterschelde water.Het zijn dus kieskeurige beestjes.Vast niet vergelijkbaar met zoetwater mosselen, wel interessant. Voor mezelf: het lijkt erop dat dat project (zoekterm “mosselakker sint philipsland”) in 2017 gestopt is. Toch nieuwsgierig. Ik ga eens kijken, het is minder dan 3 km van huis. https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/mosselkweek-op-land-is-nog-wat-pionieren~af66acde/https://krantenbankzeeland.nl/issue/een/2012-10-11/edition/null/page/5 PS. Mosselzaad? Dat wordt zo genoemd, maar het betreft gewoon larven die uitgroeien tot kleine mosselen. Heel iets anders dan plantenzaad. Vreeken heeft het dus niet Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 even een oudje naar boven geschopt. Nog steeds aan het experimenteren Joep? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joep123 Geplaatst: 28 maart 2020 Geplaatst: 28 maart 2020 Goed dat je er over begint, wordt wel weer eens tijd voor een update. Bijna twee jaar niks gepost .... Het was een erg drukke tijd, we hebben schuren gesloopt en een nieuwe gebouwd. Het hele terrein achter het huis is op de schop (graafmachine) geweest en de vissenbakken stonden in de weg. Die hebben we begin vorig jaar moeten verplaatsen. De zonnebaarzen blijken erg avontuurlijk, tegen de stroom in en via diverse overlopen verplaatsen ze zich door de bakken. Vond er drie in de plantenbakken. Dit was begin 2019 en toen ook alle vissen kunnen tellen en opmeten, alleen in zo'n drukke gehaaste periode vergeet ik dat dan te noteren ☹️. Weet de eindconclusie nog wel. Alle meervallen waren er nog en goede gezondheid alleen waren ze heel weinig gegroeid. Van de snoekbaarzen misten er een aantal en de rest was weinig tot niet gegroeid. Lijken het leven in gevangenschap niet te waarderen. De zonnebaarzen waren er allemaal nog, wel gegroeid (die nemen ook heel enthousiast wormen en maden in ontvangst). Lijken zich prima te vermaken. Dit is de nieuwe locatie, op een plek met schaduw van bomen en bakken afgetimmerd met azobe planken en zand ertussen als isolatie (winter nog niet echt probleem gehad maar het wordt de afgelopen twee jaar in de zomer zo heet dat de temperatuur in de bakken oploopt tot 25 graden en dat is te warm voor inheemse vissen) Later in 2019 is één van de grotere meervallen dood gegaan en later een snoekbaars. Zou te maken kunnen hebben met de temperatuur die te hoog opliep afgelopen zomer. Bij de meervallen vrees ik ook territoriaal gedrag, dat is waarom ik ze had opgesplitst in twee bakken. Dit schijn je te kunnen voorkomen door veel meer vissen in een bak te houden. Er is inmiddels een natuurlijke vijver: In een normaal seizoen staat er water in maar niet in de zomer ben ik bang. Afgelopen winter stond hij droog omdat we hier nog steeds veels te weinig regen hadden en pas in de afgelopen regenperiode is er water in gekomen. Het is meer een paddenpoel dan een vijver waar meervallen in zouden kunnen. Omdat het toch wel de bedoeling is dat er vis in de pan komt is er een nieuw plan om warm weer vissen (Tilapia, Omega baars, Afrikaanse meerval) te kweken in de kas, in een aquaponics achtige situatie. Er is een nieuwe kas en die is alvast om een bak heen gebouwd. Verder nog niks mee gedaan. Beetje onderzoek gedaan en het blijkt nog niet zo heel eenvoudig om die temperatuur constant op de gewenste temperatuur te houden tegen lage kosten en met weinig arbeid. Weinig nieuws toch veel te melden blijkt 😃 Er is nog steeds te weinig tijd om dit project goed van de grond te krijgen maar we komen er wel, stapje voor stapje..... De zonnebaarzen consumeren sinds een week sporadisch een worm en de kleine meervallen hebben flink huisgehouden in een bakje me wormen dus het begint weer. Quote
Joep123 Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Meervallen doen sinds een aantal dagen iets nieuws. Normaliter zie ik ze overdag niet, dan houden ze zich rustig op de bodem, ergens onder. Het begon op te vallen dat telkens als ik overdag langsloop er iets wegdook in één van de bakken. Misschien een kikker of iets anders maar nee, bleek toch echt een meerval te zijn. Ik was eerst bang dat ze zuurstof gebrek hadden en heb er beluchting bij in gehangen. Vanochtend voor het eerst dat er niks wegdook maar gewoon doorging. Ik vermoed dat mijn winterlaarzen minder trillingen veroorzaken of dat het komt omdat het vandaag bewolkt is en ze me minder goed waarnemen. In ieder geval, nu kon ik er gewoon bij gaan zitten. Ze blijken de hele tijd bezig te zijn om beestjes die onder het kroos zitten eraf te halen. Heel behendig zijn ze niet dus komt neer op erdoorheen zwemmen en hopen dat er wat in die grote bek valt. Filmpje gemaakt, je ziet hem aan de rechterkant langs de kant aankomen. Hier nog een hele korte Denk dat het om dit beestje gaat, beetje een waterpissebed . Daar zijn er momenteel erg veel van. 1 Quote
Joep123 Geplaatst: 1 augustus 2021 Geplaatst: 1 augustus 2021 Weer een jaar verder, ditmaal een zomer update. Gaat goed met de meervallen, voer ze dit jaar gekochte brokken om te kijken of ze daar dan harder van gaan groeien maar tot op heden lijkt daar geen sprake van. Er is nog maar één snoekbaars over. Heb de indruk dat ze in de winter dood gaan maar waar dat dan aan ligt, geen idee helaas. Zonnebaars doet het erg goed, springen soms uit het water om de meelwormen die ik ze voer als eerste op te vangen. Heel andere beeld dan op de lente foto van vorig jaar. Vooral de gele lis van @henkg is overvijverig 😆 Het is de bedoeling dat de vissen over gaan naar de vijver maar daar stond vorig jaar zomer weer geen water in ivm de droogte. Dit jaar is dat geheel ander, het waterpeil op de foto is de afgelopen maanden het niveau geweest, af en toe meer na regenbuien maar zakt dan weer snel terug naar dit niveau. In het midden is het nu 40 tot 50cm diep. Voordat er vissen in kunnen wil ik hem dan nog wel wat verder uitdiepen. De bak in de kas mooi systeem om de tomaten en paprika's water te geven maar het is niet makkelijk om de temperatuur goed te houden, het wordt op dagen dat het buiten boven de 30 graden is in de bak ook boven de 30 graden en dat is teveel voor de karpers dus dan moet ik de bak koelen door er koud water in te pompen. Dit jaar hebben we daar nog geen last van gehad en gaat het vrij goed verder. één a twee wekelijks laten we de bak leeglopen tot 300liter en vullen die dan weer aan met regenwater en grondwater. Planten willen niet groeien in de bak, we hebben diverse pogingen ondernomen met moestuinplanten maar die gingen snel dood. Nu zitten er gele lissen in de bak maar ook die willen niet echt, ze gaan alleen niet dood. Zal een tropische plant nodig hebben misschien? Iemand tips voor een eenjarige tropische plant graag met de voetjes in het water staat en eetbaar is? Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 december 2021 Geplaatst: 25 december 2021 Leuk topic om te volgen, vis voor de keuken handig. Lijkt me ook wel hier mogelijk in het seizoen, vraag me alleen een paar dingen af. Hoe doe Jullie het filtersysteem, zoals bij een vijver met een filterpomp en een zuurstofsteen extra voor zuurstof met zo een klein luchtpompje? Quote
Joep123 Geplaatst: 26 juni 2022 Geplaatst: 26 juni 2022 5,5 jaren zijn voorbij gegaan sinds de start van dit topic. We hebben dus al 5 jaar vissen maar nog geen vis gegeten. Helaas een kans om de groei te meten want gisteren lag één van de grootste meervallen dood op de bodem. De andere meerval in dezelfde bak gedroeg zich vreemd, hing scheef in het water en leek naar lucht te happen. Meervallen schijnen weinig eisen te stellen aan de waterkwaliteit dus op zich wel vreemd want de andere vissen deden dat niet. De pomp was verstopt geraakt die dag, zou daar misschien aan kunnen liggen dat de doorstroming niet goed was en afvalstoffen niet werden afgevoerd. Ik weet het niet. Feit is dat er één meerval minder is. Het bleek een vrouwtje te zijn en ze was klaar om eieren af te zetten, misschien was het een probleem dat daarmee te maken had. Ze was 30cm lang en 672 gram, vijf jaar geleden 12cm dus een hele hele langzame groei. Europese meervallen voor consumptie in bakken van 1m3, het wil niet lukken. Quote
Joep123 Geplaatst: 24 juli 2022 Geplaatst: 24 juli 2022 Het lukt mij niet om in de vissenbakken Europese meerval en snoekbaars te kweken, althans ze groeien niet uit tot iets waarvan we jaarlijks enkele exemplaren kunnen consumeren. Gestart met het voeren van pieren en later meelwormen erbij, sinds 3 jaar krijgen ze ook droogvoer in een bakje. Het wordt gegeten maar ze eten niet genoeg om goed te groeien. Het ligt aan de beperkte ruimte of aan het soort vis of een combinatie van beide. Het is iig tijd om de conclusie te trekken dat het niet gaat lukken. De zonnebaarzen zijn overigens wel goed gegroeid en zijn ook leuke vissen, ze laten zich goed voeren. Zijn veel actiever dan de andere twee maar geen echte vis voor de consumptie, blijven vrij klein. Wat we zoeken is een vis waar een goede filet vanaf komt. Nu een nieuwe poging gestart. Regenboogforel , de viel bij de eerste selectie af omdat die zich in ons land niet voortplanten. Nu is de tijd om deze tweede keus te proberen. De meervallen hadden twee bakken in gebruik en aangezien er daar toch eentje van dood is zitten die nu met zijn drieën in één bak. Er was dus een bak vrij voor de forel. Op 30 juni 2022 bij een kweker +/- 25 jonge visjes gehaald + bijbehorend droogvoer. De bak maakt onderdeel uit van het systeem met 4 bakken met vissen en 4 bakken met planten om het water te zuiveren. Dat systeem werkt goed en draait al 5 jaar, water blijft helder, ben wel benieuwd of dat ook zo blijft als deze 25 forellen groter worden. Heb een zuurstofbal en pomp voor extra stroming in de bak gehangen, ze willen graag licht stromend water en de extra zuurstof is voor de zekerheid. Ze schijnen heel goed te groeien maar in dit niet verwarmde systeem zullen ze toch één winter moeten overwinteren en zijn dan eind zomer 2023 groot genoeg om te slachten. Dit zijn ze: Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder ,goed eten en groeien doen ze zeker. Ik voer ze 3 tot 5 keer per dag het droogvoer en 1 keer per dag wat levende meelwormen. Het zinkende voer wordt door de stroming opgepakt en daar "jagen" ze echt op. Het drijvende voer wordt ook goed gegeten, dat gaat ook op grote snelheid en met een boel gespetter. Dit is toch heel iets ander dan die "slome" meevallen . Een kijker gekocht om hun gedrag onder water goed te zien. Kan het zonder op zich ook wel zien maar hangt nogal van de stand van de zon af, door de glinstering van wateroppervlak is het vaak lastig. Als dit werkt is het gegeven dat ze zich niet voortplanten geen obstakel meer, dan kopen we maar jonge visjes. 6 Quote
Jane Doe Geplaatst: 21 oktober 2022 Geplaatst: 21 oktober 2022 Hopelijk kunnen we volgend jaar een begin maken, helaas nog geen beloofde ibc gekregen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2022 Auteur Geplaatst: 2 november 2022 Let op: zet je geluid uit als je geen muziekje wilt (mijn broertje heeft gefilmd met zijn go-pro en het leek hem een goed idee om er een muziekje onder te zetten... ) 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2022 Geplaatst: 2 november 2022 Dank voor de waarschuwing, de vinger was net iets te laat aan de knop🙀🥳 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 4 november 2022 Geplaatst: 4 november 2022 Maar wat zijn het? Zonnebaarzen, regenboogforellen? Ik denk eigenlijk karper te zien ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2022 Auteur Geplaatst: 4 november 2022 Het zijn de regenboogforellen. Het werd buiten alleen al wat donker dus het hele filmpje (en dus ook de vissen) zijn wat te donker. En het moest echt in slow-motion ook, want ze zijn zo ontzettend snel! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Joep123 Geplaatst: 25 november 2022 Geplaatst: 25 november 2022 De regenboogforellen doen het goed. Bij watertemperatuur van 5 graden (kouder is het nog niet geweest) eten ze nog steeds veel. Groeien doen ze ook , afgelopen week een forel gevangen die was ontsnapt naar een andere bak. Die was met 15cm aan de kleine kant, heb er ook eentje kunnen meten die dood was gegaan en die was 20cm en dat binnen de 5 maanden. We hebben het hele systeem flink opgeruimd, alle planten afgeknipt en van de gele lis flink wat wortels weg gehaald want die drukt zo'n plastic bak uit elkaar. 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2022 Auteur Geplaatst: 12 december 2022 De watertemperatuur is nu 2 graden en dan zitten ze vooral onderin de bak. Maar ze eten nog wel, en als je ze dan meelwormen komt voeren dan komen ze wel bovenin en zijn ze zeer druk! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2023 Auteur Geplaatst: 28 april 2023 Nou de vissen groeiden flink in de afgelopen maanden. En deze week hebben we ze uit de bakken gehaald en verwerkt. We (nou ja, vooral ik) waren ook wel een beetje klaar met dat bakken-systeem met het rondpompen en de dingen die daar bij mis kunnen gaan. De vervuiling van zo'n hoeveelheid vissen was ook niet zuinig en zo in de winter groeien er geen waterplanten dus werd het slecht gezuiverd. We gingen er aan het begin een beetje vanuit dat ze de hele winter een beetje rustig zouden rondhangen in het koude water en niet veel zouden eten+poepen+groeien. We hebben meerdere keren een boel water weg laten lopen en aangevuld met schoon water. Gelukkig regende het ook veel, de bakken stroomden soms bijna over van dat extra water Er zit aardig wat verschil in formaat en dus gewicht van de vissen. Er waren er een paar van +/- 36 cm lang en 700 tot 800 gram (incl. ingewanden). Maar ook een enkele kleine van slechts 200 gram. Het verwerken ging snel, maar is wel slijmerig zeg. We hebben er ook wat in de pekel gedaan en daarna gerookt. Het is wel echt zacht 'vlees' en ophangen ging dan ook niet goed. Met een beetje warmte vielen er wat van de haak. Daarna hebben we ze liggend gerookt maar dan is de buikholte dicht. En dan kan je wat prutsen met lucifer stokjes om die holte open te houden maar dat ging ook niet helemaal lekker. Nou goed. Ze klooiden we wat aan op de Koning zijn verjaardag We hebben er 1 gegeten die niet gerookt was, en dan zo op de huid gebakken in een pan. De smaak is goed, er zit wel iets gronderigs aan vinden we. Niet (echt) storend, en vooral aanwezig als je echt alleen een stukje vis proeft. En dan was het ook niet bij elke hap hetzelfde. De volgende dag heb ik een restje nog even opgebakken in een droge koekepan en we aten het op een geroosterd broodje met wat mosterdmayo: jum! De meeste graten haal je er zo aan 1 stuk uit, maar dan zijn er hier en daar nog wel wat hele dunne graatjes die toch steeds weer tevoorschijn kwamen toen ik het restje op ging bakken. Dit seizoen willen we gaan werken om de vijver vol te houden, en een nieuwe lichting vissen komt dan ook daar te zwemmen. Dat geeft vast weer nieuwe uitdagingen, want daar gaan ook bomen en andere grotere waterplanten groeien waar ze dan niet tussenuit te vangen zijn? De loopeenden zwemmen daar ook en gaat dat problemen geven? Het voer drijft, gaat dat dan rond en tussen planten zitten waar de vissen niet bij kunnen maar de eenden en de hond wel? En daar kunnen eventuele reigers ook makkelijker bij. 10 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 28 april 2023 Geplaatst: 28 april 2023 Zo gaaf….je eigen visjes! Zou wel gaaf zijn als ze in de vijver kunnen….minder bewerkelijk ook? Knap ook dat jullie dat allemaal zo doorzetten en naar mogelijkheden blijven zoeken om toch eigen Veldvee Visjes te kunnen eten! Petje af…😊👍🏻 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.