Geplaatst: 23 juli 20177 j Ha, Over de isolatie van de bakken: Heb dat probleem ook met de drinkbakken voor de paarden. Er zijn verschillende methodes om bevriezing tegen te gaan. Goede isolatie van de bak is belangrijk. Dat bereiken 'wij' door een kleinere bak in een grotere te zetten en de tussenliggende ruimte op te vullen met isolatiemateriaal. Daarnaast is van belang dat het water blijft stromen en niet stil komt te staan. Een aantal mensen die ik ken pompen het water door een verwarmde kleine bak weer terug de drinkbak(ken) in. Gwen
Geplaatst: 23 juli 20177 j Wij gebruiken zelf ook IBC's waarin we product leveren en die zijn dan in de winter voorzien van een jasje van bubbelfolie met aluminium.Daardoor verliest dan het geheel niet veel aan temperatuur tijdens transport. Zelf zou je dan kunnen nadenken over het gebruik van bubbelfolie rondom de IBC met ingraven, je zou eventueel ook platen piepschuim rondom kunnen gebruiken. Ik zou wel iets afsluitbaars aan de bovenzijde maken, want helemaal open dan verlies je veel aan temperatuur.Een oude lage meloenenkas o.i.d. zou al prima dienst kunnen doen.
Geplaatst: 23 juli 20177 j ik heb ooit eens een partij gebruikte polycarbonaat platen (van een veranda die ik af moest breken voor een klant) verkocht aan iemand die ze gebruikte om zijn vijver er mee af te dekken, misschien kun je er zoiets op leggen?
Geplaatst: 24 juli 20177 j Een raam, dubbel glas. Eentje die je kan opendoen. Ideaal voor eens te kijken Gratis op marktplaats
Geplaatst: 25 juli 20177 j Dat gaat helemaal goed komen, dergelijke materialen heb ik liggen.In het kader van "als ik het niet gebruik moet het weg" is het mooi dat er nog wat mee gedaan wordt.
Geplaatst: 31 juli 20177 j hoi Joep, als je interesse hebt in de Amerikaanse kreeftik wil wel met je ruilen tegen wat plantjes voor mijn moestuin....de kreeften van de foto zitten in mijn maag maar ik kan je er aan genoeg helpen...gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 5 augustus 20177 j Hoi Adriaan,Je hebt ze thuis in de badkuip Nee dank je, heb niet meer nodig. Zou nog wel wat Turkse kreeft willen om te proeven of er nou een verschil is met de Amerikaanse.De 4 Amerikaanse die ik nu heb doen het goed maar ben niet overtuigd van het nut van kreeften in een vijver. Voorlopig mogen ze nog wel blijven maar hun toekomst is onzeker.
Geplaatst: 18 augustus 20177 j Niks nieuws te melden..Behalve dan dat mijn vaatjes op 3 kwart staan, het constant geregent heeft en ik geen water gebruikt heb..Even andere vaatjes afgekoppeld.. kijken wat er lekt.. ponic of aan de andere 2? Edit: afvoer was omhoog gekomen waardoor het water tussen de plant steeg en langs de achterkant wegdrupte Nuja het begint toch serjeus uit de kluiten te groeien met al die wilgen er in Toch eens tijd om alles er uit te gooien en opnieuw op te zetten.. Als we dan toch bezig zijn kan ik mijn zwarte waterton ook weer eens een keertje recht zetten .. , winterisolatie Al die moeite.. wou het eigenlijk aan mijn moestuintje zetten.. misschien beter daar maar naar eens naartoe plannen Zit ik wel zonder stroom voor de pomp :/
Geplaatst: 27 augustus 20177 j Overzicht van de plantengroei eind augustus.(ver buiten de bak inmiddels)Meevallen en kreeften vermaken zich prima.Watersalamander was na een week op het vlotje gekropen wat voor hem in de bak had gestopt en zo heb ik hem weer op de wal kunnen zetten. In de bak bij de meervallen ben ik nog een vreemd wezen tegen gekomen van 1 cm groot met veel poten bij de kop en de rest was staart. Kan er op internet geen foto van vinden, had fototoestel niet bij me dus het bewijs van het bestaan van het wezen kan ik niet leveren. Verder is het rustig en dat is goed.
Geplaatst: 27 augustus 20177 j Heel goed Angela, schot in de roos.Dit is meteen een ohja dat is em(tje)https://www.bioplek.org/organismen/dieren/ongewervelden/insecten/libellen/waterjufferlarf.jpg
Geplaatst: 15 september 20177 j Voor de geïnteresseerden: op 12 oktober start de cursus aquacultuur (in Sint-Niklaas of via videostreaming).Eerste halfjaar theorie, nadien eerder praktijkgericht. Ik ben ingeschreven Oh, ook belangrijk: gratis Dank u, Europa! Meer info: http://projects.odisee.be/Aqua-ERF/?q=node/64
Geplaatst: 1 oktober 20177 j aanleg van de vijver gaat beginnen en is hier te volgen https://www.moestuinforum.nl/aanleg-visvijver-vis-voor-eigen-consumptie-t23225.html
Geplaatst: 4 oktober 20177 j Hey joep, kun je ons vertellen hoe de meervallen ongeveer per seizoen gegroeid zijn en wat ze nu zijn tegen aankoop?
Geplaatst: 4 oktober 20177 j Ja dat kan maar het is een gok. Als ik ze ga verplaatsen zal ik ze meten en wegen.Toen ik ze in April kreeg schreef ik "10-12 cm heb ik besteld maar twee zjin iets groter en twee zijn iets kleiner. Gemiddeld zijn ze 11cm "Nu zijn ze de twee grootste denk ik het dubbele, zeg 20-22cm. Hier staat https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_meerval "De meerval groeit bijzonder snel. Na de eerste zomer kan de meerval al 500 gram zwaar zijn en ze kunnen al op twee- of driejarige leeftijd bij een gewicht van één of twee kg geslachtsrijp zijn"Die 500 gram halen ze niet denk ik. en hier http://www.sportvisserijnederland.nl/files/kennisdocument-europese-meerval_5371.pdf op pagina 29 in de grafiek staat dat hij na 1 jaar tussen de 20 en 30cm zou moeten zijn. Volgend jaar dan weer het dubbele daarvan. Ze vonden het bij mij toch niet zo heel leuk schijnbaar Onder de grafiek staat"De groei van de meerval is zeer afhankelijk van de aard van de leefruimte.Langdurig hoge watertemperaturen, een goed zuurstofgehalte eneen ruime hoeveelheid voedsel kunnen voor een sterke groei zorgen"Voedsel was er altijd maar ze vonden het niet altijd lekker genoeg. Rauw vlees en vis gaat wel maar moet wel in kleine blokjes voor ze gesneden worden. Maden gaat wel maar niet heel hard. Wat ze echt heel erg lekker vinden zijn regenwormen en mestpieren, dan gaat het bakje altijd schoon op maar ik heb niet genoeg om ze dat veel te voeren. Kortom als ik ze dat meer gevoerd had waren ze misschien wel 30cm geweest.Dan nog vind ik 500gram wel heel erg veel, het is een vrij tengere vis nog met voornamelijk een grote kop. Mestpierbak de winter door helpen en dan wordt het smullen volgend seizoen. En dan hebben ze ook veel meer bewegingsruimte natuurlijk in de vijver.
Geplaatst: 5 oktober 20177 j Ik heb het topic wel wat gevolgd maar niet echt gereageerd. De groei van de vis is natuurlijk afhankelijk van vele factoren. Een te kleine leefomgeving (of te veel op klein gebied) speelt ook duidelijk een rol. En daarnaast idd het voedselaanbod. Ik denk idd dat je iets moet zoeken zodat je zo weinig mogelijk hoeft bij te voeren, en iig niet veel extra geld kost. Vooral als je groter gaat is dit een belangrijke. Neem je bijv een beetje minder opbrengst op de koop toe maar je wel minder investeert in voeren etc. Ik denk dat ze in die bak te weinig natuurlijk voedsel hebben, dat moet je wel gaan creeeren. Echter is meerval een roofvis. Dus wat eten ze in de natuur, andere vis. Krijg je daar voldoende van opgekweekt zodat een cyclus ontstaat? Of wordt alles direct opgegeten?
Geplaatst: 6 oktober 20177 j Ja dat zou zeker mee kunnen spelen in de bak. Wat me wel opvalt is dat er altijd nog watervlooien, kleine slakjes, muggenlarven en andere zich in het water voortbewegende diertjes in de bak zitten bij de meervallen. Straks in de vijver zou dit helemaal goed moeten komen. Ze zijn nu met zijn vieren en hopelijk gaan ze zich voortplanten over een jaar of twee. De vijver van 20x30 lijkt mij groot genoeg om voedsel voort te brengen.Het is zeker de bedoeling dat de vijver zichzelf in stand houd en dat wij er af en toe van mee kunnen eten. Hoeveel vissen we kunnen oogsten is dan afwachten. Dat het kan is belangrijker dan de hoeveelheid, wij zullen niet omkomen van de honger.
Geplaatst: 6 oktober 20177 j Je had levend voer kunnen gebruiken misschien (kleine vis zoals voorn, kleine karper,..) houdt ook makkelikk stand
Geplaatst: 6 oktober 20177 j Hebben jullie die meerval eigenlijk al geproefd? Hier lijken de Fransen er hun behoorlijke gok voor op te halen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 oktober 20177 j Auteur Ja, we hebben meerdere pakjes filet (zowel gerookt als naturel) gekocht bij een viskweker in Brabant, en we vonden het erg lekker Mooi stevig van structuur ook. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 oktober 20177 j Auteur (zie ook de berichten in dit topic, vanaf 3 mei) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 oktober 20177 j Je had levend voer kunnen gebruiken misschien (kleine vis zoals voorn, kleine karper,..) houdt ook makkelikk stand Kleine karper toch niet zo in ons klimaat hoor. Sowieso is het niet ieder jaar warm genoeg om voort te planten. In het wild wordt daarnaast het overgote deel van het jonge kroos direct verschalkt. De karper in Nederland is dan ook voor het overgrote deel een uitgezette vis, en houd zichzelf niet in stand! Misschien als je een hoop gunstige omstandigheden gaat creëren wel maar dan zijn er makkelijkere opties denk ik.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.