Glenn1ap Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Ik herinner me een campingvijvertje waar het krioelde van de kleine karp 2 tot 10 cm.. ze zaten allemaal op een zandbank die traag dieper werd en het waren er veeeeeeeelHeb daar ook mijn eerste 80 cm snoek gevangen Quote
Joep123 Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Karpers paaien net als meervallen bij 18+ graden Celsius, iets wat in Nederland wel makkelijk bereikt wordt in ondiepe stukken.Misschien is karper dus wel een goede toevoeging in de vijver. Vandaag wat onderhoud gedaan. De bakken met planten was een behoorlijke rimboe, in de achterste was al maanden geen water meer te zien. Er bleek een pak van enkele centimeters aan plantenstengels met wortels op te groeien. Deel heb ik weggeknipt en weggetrokken. Vraag me nu af of het beter is om nu in oktober al het groen boven water te verwijderen voordat het gaat liggen rotten in het water? of kan ik dat toch beter nog laten zitten?Ook het camouflage net weg gehaald voordat die bij de volgende herfststorm wegwaait. Te warm zal het niet meer worden in de bakken, temperatuur is inmiddels gedaald tot 14graden. Wil nu de bakken nog iets verder aanaarden ter isolatie en de filterbak en slangen goed isoleren zodat bij vorst het water wel blijft stromen. Dan hoop ik verder op een niet al te strenge winter. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Ik was aan het denken om afbraak isomo platen er tegen te zetten.. mijn ervaring is dat het snel bevriest en traag ontdooit De bovenkant is niet zo erg maar de zijkanten.. Quote
Wortel Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Stengel planten op het moment dat ze bruinworden net een stukje boven het water afknippen. De buisjes zorgen in de winter voor zuurstof zoals snorkels. Waterpest, krabbescheer en hoornblad zakt vanzelf naar beneden in de vijver, niks aan doen komt volgend jaar vanzelf weer.Wel ervoor zorgen dat er niet te veel boomblad in waait, maar dat zal bij jullie wel meevallen. Quote
AshaiRey Geplaatst: 22 oktober 2017 Geplaatst: 22 oktober 2017 Je bakken zijn niet al te diep en door dan stromend water te houden meng je al de kou door al je bakken heen.Wat je wilt is beluchten zodat er toch wat zuurstof in het water komt. Even wat theorie.Water dat afkoelt is het dichts en daardoor het zwaarst bij 4 graden C. Dit water zal naar het diepste punt van je vijver/bak zakken. Het oppervlakte van de vijver zal bevroren zijn maar onderin nog niet. IJs is lichter dan water en zal daardoor drijven. Daarom gaan vissen onderin de vijver over winteren en als de vijver diep genoeg is dan zal dat gedeelte niet bevriezen. Dus wat ik doe is als het water ergens rond de 8-10 graden is dan zet ik de pomp uit om te voorkomen dat later als de temperature van het water zakt onder de 4 graden dat ik dan dit warmere water van de bodem wegzuig. Vissen zijn sowiezo een stuk minder actief tegen die tijd. Quote Groetjes,Bram
Glenn1ap Geplaatst: 16 november 2017 Geplaatst: 16 november 2017 Als je water op het ijs pompt krijg je een luchtbel tussen het ijs en het water.. isoleert goed Had je nog fotos getrokken joep? Quote
Joep123 Geplaatst: 19 november 2017 Geplaatst: 19 november 2017 Nee nog een foto's. Er is weinig gebeurt maar moet wel gaan gebeuren. Plan is om zoals Bram voorstelt de pomp uit te zetten en alleen zo'n luchtbel aquarium apparaatje te plaatsen. Tempex platen om de bakken plaatsen en daar iets zand tegenaan. Maar dit moet ik dus nog doen.Water is nu een graad of tien en de meervallen zijn angstvallig rustig. Er ligt steeds wel wat voer voor ze maar dat wordt niet meer opgegeten. Volgens de meervallen is het winter en tijd om uit te rusten. Quote
Erny Geplaatst: 19 november 2017 Geplaatst: 19 november 2017 Hee Joep... ik heb iets liggen waar jij waarschijnlijk wel iets aan zou kunnen hebben en waarvan ik niet weet of ik het ooit ga gebruiken. Het is dit: http://www.getbluelab.com/shop/By+Category/Meters/Bluelab+Truncheon+Nutrient+Meter.html(Vergelijkbare verkoopprijs in Nederland is 80 euro) Zijn ook YT filmpjes van etc... kijk maar eens rond en dan hoor ik het wel van je. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 23 november 2017 Geplaatst: 23 november 2017 Ik was aan het denken mijn buitenaquaponics te verwarmen.Eerst zal de bak geisoleerd moeten worden, ik was aan het denken aan PUR schuim Daarnaast wil ik warmte gaan winnen om in mijn IBC te steken. Mooi topic gevonden over ik het zou willen doen:http://www.tuinadvies.be/tuinv...erre-verwarmen-met-paardenmest Als ik aan mijn compostbak voel is er sowieso warmte (regelmatig omzetten) Nu is de bak rijk aan bruin materiaal zoals bladeren, gemengd met ander afval. Maar ga ik nog wat paardenmest door mengenDe compostbak wil ik dus langs mijn IBC zetten en darmen doorheen laten lopen. Quote
Joep123 Geplaatst: 3 december 2017 Geplaatst: 3 december 2017 Bedankt voor je aanbod Erny maar dat is niks voor mij. Doe het liefst zoveel mogelijk op gevoel en met zo min mogelijk meetapparatuur, ik heb de teststrips in het begin wel gebruikt omdat er duidelijk was mis ging. Met de teststrip en hulp van forumleden is het proces voor mij een stuk duidelijker geworden en ik hoop het nu zoveel mogelijk op gevoel (uit de losse pols) te kunnen doen. Meten is weten.... Helemaal waar maar wil het alleen gebruiken als de nood hoog is Van Sinterklaas heb ik een luchtpompje gekregen en mijn vader had nog een aantal platen piepschuim liggen dus moet nu toch echt de bakken gaan isoleren. Een bak met planten is op een vreemde plek gaan lekken aan de onderkant, kan niet goed zien waar het vandaan komt.Moet dus echt de boel winter klaar gaan maken. Bakken met daaromheen composthoop is wel een goed idee, ben benieuwd hoe warm het water dan blijft. Zou het dan mogelijk zijn om de vissen actief te houden zodat ze blijven eten? of kunnen ze daar niet tegen en hebben echt hun winterrust nodig?Benieuwd naar je bevindingen Glenn Quote
Joep123 Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Nog steeds geen koude winter dus urgent was het de afgelopen maanden niet maar nu is het er toch van gekomen. De bakken zijn geïsoleerd De drie bakken waar alleen maar planten in zaten heb ik los gekoppeld dus die stromen nu niet meer door. Dit gedaan omdat ik nu maar de helft hoef te isoleren. Mocht het toch nog hard gaan vriezen dan ga ik er vanuit de de planten zich daar wel doorheen slaan. Dat moeten ze in de sloot namelijk ook. De meervallen zullen zich ook prima redden met met vorst in open water maar in zo'n bak lijkt me dat toch wat lastiger.Heb tegen de overgebleven bakken rondom piepschuimen platen gezet met daartegen wat ander restmateriaal en er zand tegenaan gekiept , in alle hoeken en gaten ook zand gedaan om zo luchtdoorstroming te stoppen en zoveel mogelijk massa te creëren. (en direct tientallen molshopen opgeruimd ) Nou laat de langdurige vorst maar komen Zo ziet het er nu uit: Quote
Joep123 Geplaatst: 4 februari 2018 Geplaatst: 4 februari 2018 Plan voor aankomend seizoen.Meervallen blijven, zijn nog niet heel groot dus kunnen prima met zijn vieren in de huidige bak blijven.Twee bakken met planten werkte ook prima, blijft dus ook.Rivierkreeften beviel niet goed. Voor consumptie teveel gedoe met weinig opbrengt en ook weinig smaak. Drie bakken kan ik dus opnieuw inrichten. Begin juni 2017 is er in dit topic uitgebreid gesproken over welke vissen nog meer geschikt zouden zijn voor kweek in een vijver en consumptie. Ik heb dat eens nagelezen en denk erover om baars, voorn en karper te proberen. Baars omdat die erg lekker schijnt te zijn. Voorn omdat die geen concurrent is van de andere vissen en als voedselvis voor meerval/baars kan dienen en misschien vinden wij hem ook lekker. Karper omdat dat van oudsher toch de vis is die in ons land gekweekt werd in vijvers. Wij waarderen de grondigere smaak niet zo maar misschien kunnen we daar nog iets aan doen door hem langer in schoon water te houden bijvoorbeeld. Dit zullen we moeten uitproberen. Quote
Joep123 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 i.v.m de vorst is de pomp nu uit en gaat binnenkort een paar dagen naar binnen. In de tussentijd houdt het aquarium belletjesmaakding de bak van meervallen ijsvrij en zorgt voor zuurstof in het water. Quote
Joep123 Geplaatst: 3 maart 2018 Geplaatst: 3 maart 2018 luchtpompje doet zijn werk goed in de afgelopen koude periode. Het wordt een soort vulkaan, ijs komt steeds hoger te liggen maar klein gat in het midden blijft ijsvrij. Heel benieuwd hoe het er over een paar weken uit ziet. Quote
Joep123 Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Gisteren in de bakken die vorig jaar bewoond werden door kreeften 7x zonnebaars en 6x snoekbaars gedaan. Zonnebaars omdat ik gelezen heb dat die zich erg rap voortplant en de snoekbaars als consumptievis. De snoekbaars zou zich dan kunnen voeden met het nageslacht van de zonnebaarsjes. Dat is althans voor nu de theorie.Karper toch maar niet gedaan omdat we liever een smaakvoller vis willen en de voorn nog niet omdat die niet leverbaar was.De meervallen zijn grotendeels uit hun winterrust en eten dagelijks mestpieren, lijken onverzadigbaar. De bodem van hun bak is bedekt met een pak draadalg, vermoed dat dat komt omdat ze de bodem steeds een beetje omwoelen en daarmee voedingsstoffen in het water brengen waar de algen dan weer van smullen. Had vorig jaar de indruk dat ze die algen ook wel aten dus laat het even zo om te zien of ze het door hun zelf gecreëerde probleem ook weer gaan oplossen. Dit is de nieuwe snoekbaars en dit de nieuwe zonnebaars (erg drukke visjes, niet goed op de foto te krijgen) Quote
henkg Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Snoekbaars, de culinaire koning der zoetwatervissen. Heel lekker.Heel benieuwd of dat wat wordt. Rovers, leven in kleine schooltjes, zitten (ook) graag in koud water, meters diep. Van af en toe een klein beetje stroming zijn ze ook niet vies, maar dat is misschien alleen gunstig voor goede vangstmogelijkheden met een hengel.Kweek is misschien vergelijkbaar met forel, ook een roofvis?(Ik ben geen kenner, maar ik ving -en bakte- ze graag.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
zoniet Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 voor de kweek van de zonnebaars is het goed om wat rivierzand op de bodem te hebben, ze maken nestjes die ze bewaken, snoekbaars trouwens ook. Quote
Joep123 Geplaatst: 19 april 2018 Geplaatst: 19 april 2018 Ja zand ligt al op de bodem van de bakken dus daar kunnen ze een nest in maken.Heb wat reepjes vis aan een touwtje in de bakken gehangen om te kijken of ze ook dode vis willen eten maar voor alsnog doen ze dat niet.Meervallen zijn helemaal wakker nu en aan het bij eten , daar zitten al weer heel wat mestpieren en visreepjes in. Quote
Joep123 Geplaatst: 9 juni 2018 Geplaatst: 9 juni 2018 Afgelopen tijd aardig wat gebeurd in de bakken.De zonnebaars houdt zich niet aan de regels, heb er één in de bak van snoekbaars en twee in de bak van meervallen aangetroffen. Die heb ik weer teruggezet maar ben er nog wel een aantal kwijt. Die zitten vermoedelijk nog een bak verder terug tussen de waterplanten, die vind ik dus niet zo snel terug. Ik heb het ze niet zien doen maar ik vermoed dat ze tegen de stroom in de overloop van de vorige bak inzwemmen en dan heel hard gas geven om door de 90graden bocht het luchtledige in te vliegen. Enige andere mogelijkheid is via de bovenkant van de bakken met een grote boog maar dan is kans veel groter dat ze naast de bakken terecht komen dan in de vorige bak.Er zijn nog steeds veel slakjes en andere glij en kruipbeestjes in de bak van de zonnebaars en ik vermoed dat ze daar voldoende aan hebben want het door mij aangeleverde voer wordt niet aangeraakt (pieren, maden, kip, varken, zalm = niet interessant) Snoekbaars is een leuke vis, zitten het liefst zo'n tien centimeter boven de bodem en zijn veel in beweging. Ik had verwacht dat ze snoek/barracuda stijl zouden aanhouden en stiller in het water zouden staan, wachtend op prooi. In dood voer hebben ze helemaal geen interesse en heb één keer gezien dat er een mestpier naar binnen werd geslurpt die naar de bodem zakte en toevallig voor de neus van de vis langs kwam. Verder lijken ze geen interesse in mestpieren te hebben maar uiteindelijk verdwijnen ze toch wel van de bodem. Ook in deze bak leven nog van allerlei kleine beestjes dus best mogelijk dat ze gewoon geen honger hebben. Gisteren bij 5 guppy's gekocht, 3 vrouwtjes en 2 mannetjes en in een aparte bak gedaan met veel planten voor het nageslacht om zich schuil te houden. Eens kijken wat de snoekbaars van levend voer vindt. en dan nog de meervallen die er vorig jaar ook al waren. Goed de winter door gekomen en met de huidige temperaturen zijn ze heel actief (als het donker is tenminste, overdag houden ze zich schuil maar willen wel eens tevoorschijn komen als er gevoerd wordt). Het viel gewoon op hoeveel er gegeten werd na de winter, alles ging schoon op mits het vlees, vis of pieren zijn. Vlees en vis moet rauw zijn, zodra het behandeld is met iets of gekookt/gebraden dan hoeven ze het niet meer. Hoef het ook niet meer in kleine stukjes te knippen voor ze, dat regelen ze zelf wel met een boel geweld. Wat wel opviel is dat er twee grote zijn en twee kleintjes, die twee grote hebben racebaan gemaakt (onder blok houd door, over stuk regenpijp, door de planten en weer terug) en patrouilleren. De twee kleinere houden zich schuil en worden af en toe door de grotere uit hun schuilplaats gebeukt. Van dat soort pesterigheid kan niks goed komen dus de twee kleinere heb ik verhuisd naar een andere bak. De bak die ik bedacht had voor voorntjes maar die zijn er nooit gekomen dus er was toch ruimte vrij. Later dit seizoen wil ik nog kijken of ik er achter kan komen welke mannetjes en vrouwtjes zijn. Volgens wikipedia zijn ze op 2 a 3 jarige leeftijd geslachtsrijp bij een gewicht van 1 a 2 kg dus hopelijk gaan ze volgend seizoen eens een poging wagen. Er is ook nog een bak met planten lek geraakt. Bovenkant van een IBC tank dus het deel met deksel en ontluchting, had ik allemaal goed waterdicht gemaakt maar na een jaar is dat blijkbaar dan toch niet voldoende. Ga ik dus niet meer doen dat in twee delen en heb een nieuwe IBC gekocht. Moet de boel nog herstellen, komt nooit uit dit soort dingen. Quote
Joep123 Geplaatst: 1 juli 2018 Geplaatst: 1 juli 2018 En ja hoor, ze zitten in de bak met waterplanten. Ik heb daar zeker twee zonnebaarzen gezien. Lijken zich goed te vermaken dus laat het maar zo en al die tijd hebben ze zich gered zonder bijvoeren. Ik voer ze vanaf nu ook pieren bij want ik zie niet veel kruipbeestjes meer in de bak.De andere zonnebaarzen en ook de snoekbaarzen zijn inmiddels begonnen aan de pieren, schijnbaar hadden ze de voorgaande periode toch genoeg aan wat de bakken zelf voortbrachten. De guppy's hebben het niet overleefd, schijnen in nederland in de zomer buiten te kunnen maar ik vermoed dat daarbij geen rekening is gehouden met een koude periode zoals we begin Juni hadden. Watertemperatuur was en is nu rond de 18 graden maar zakte in die periode tot 13 graden. Ik vermoed dat dat het probleem was maar kan ook best iets anders geweest zijn. Gingen niet allemaal gelijktijdig dood maar wel in een tijdsbestek van een aantal dagen. Verder geen nieuws, wel wat foto's van de huidige opstelling.Rechts : Plantenbak - twee kleinste meervallen bak - bakje van de guppy's - plantenbak met illigale zonnebaars.Links : Zonnebaars - Snoekbaars - twee grootste meervallen bak. Quote
Joep123 Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Er gaat ongeveer wekelijks een mossel dood. Vorig jaar deden die het prima maar deze zomer dus niet. Van de oorspronkelijke 20 is nu nog de helft over.Wel verontrustend want "Zwanenmosselen worden soms gebruikt als "early warning"-systeem voor verontreiniging; verhoogde sterftecijfers en veranderingen in gedrag kunnen wijzen op waterverontreiniging." Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwanenmossel Enige verschil met vorig jaar is dat er meer vissen zijn. Stripje bied ook geen uitkomst, ik zie geen problemen: Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Wat is de temperatuur van je water? Quote
Joep123 Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Net de temperatuur gemeten en die is nu 17 graden. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Valt mee dan, had gekund dat die te hoog zou zijn voor de mosselen. Hebben ze wel voldoende voedsel? Quote
Joep123 Geplaatst: 8 juli 2018 Geplaatst: 8 juli 2018 Temperatuur is erg constant omdat de bakken half ingegraven zijn en geen direct zonlicht krijgen. Voedsel zou het probleem kunnen zijn misschien. Ze eten zweefalgen maar zijn niet de enige die dat eten en er is nu minder.Algengroei is er erg veel lente als het warmer wordt maar stuk minder in de zomer, dat was vorig jaar ook zo.Nitraat en nitriet is in de bakken geen probleem meer is te zien op het stripje maar kun je ook te weinig nitraat/nitriet hebben?Maw kan het zijn dat er te weinig voeding is voor zweefalgen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.