Geplaatst: 16 april 20178 j Het overwintert op de bodem dus in gezonken vorm. Zodra het gaat groeien komt het boven drijven, dus zomers is het een drijf plant. Het breekt inderdaad makkelijk, maar dat maakt niks uit want beide stukken groeien wel weer verder. Wat nu op de bodem ligt is al een keer verhuisd tijdens de aanleg van de vijver en met schepnet overgezet. Daarbij breekt het zeker wel, maar geen probleem. Wat je op de bodem ziet zijn dan ook eigenlijk 100den losse stukjes die weer uitgroeien tot strengen van 0.5-1m. Dus dan kun je ook wel raden hoeveel je dan teveel hebt in de zomer... Dus al met al een super simpele plant. Fijn dat het slootwater een stuk beter is! Heb je een foto van de onbekende plantjes?
Geplaatst: 16 april 20178 j Ha, Wat ontzettend boeiend. En toch maar even een berichtje zodat ik een notificatie krijg bij nieuwe posts en niet steeds de post op hoef te zoeken. Later als ik groot ben wil ik ook graag een waterpartij in mijn tuin om nog beter kringlopen te realiseren. Ook visjes in de kas en planten op water kweken, enzovoort. En dit is al heel leerzaam om te volgen. Gwen
Geplaatst: 17 april 20178 j Gisteravond in het donker bij de bakken wezen kijken. De kreeften waren zeer actief en het leek erop dat ze zich niet zo thuis voelden in de bak. Langs de randen lopen en tegen de kanten opstaan was hun voornaamste bezigheid. Overdag houden ze zich schuil dus het zijn duidelijk nachtdieren. Wat mestpieren gevoerd want lijkt erop dat ze die samen met de waterplanten graag eten. Misschien voer ik te weinig en dat ze daarom zo bij de randen bezig waren. https://sites.google.com/site/rivierkreeften/soortenbeschrijvingen/astacus-leptodactylus Daar staat dat 90% van hun voedsel uit diertjes bestaat dus ga meer wormen voeren. Watertest gedaan net. Zou zeggen dat het nitraatgehalte iets gedaald is ten opzichte van vorige keer maar het is niet veel. Gezocht naar de plantjes die gisteren meekwamen met het slootwater maar kon er nog maar eentje vinden.Enig idee wat het is? Sloot staat er vol mee (zal van de week even nieuwe halen uit de sloot, kan ik meteen kijken of daar ook hoornblad groeit). ja ja Gwen, altijd genoeg te doen. Je eendjes zullen een waterpartij ook wel leuk vinden
Geplaatst: 17 april 20178 j Dat bewegelijke 's nachts kan wel kloppen, want dan gaan ze op zoek naar voedsel; Rivierkreeftjes zijn een miniatuuruitvoering van de grotere zeekreeft en leven in zoet water: rivieren, beekjes en plassen. Rivierkreeftjes houden van kalkrijk water. Ze hebben het kalk nodig voor de ontwikkeling van het pantser.De rivierkreeft is een roofdier en gaat voornamelijk ’s nachts met vooruit gestoken scharen op zoek naar voedsel. Overdag houdt hij zich schuil onder stenen, afvalmaterialen, taken en vegetatie, of in zelf gegraven holen. Tijdens perioden van droogte of vorst kunnen ze zich in deze holen soms weken schuil houden. De kreeft vormt voedsel voor roofvissen zoals de paling en de baars. Zelf heeft de rivierkreeft een zeer gevarieerd menu van kikkers, insectenlarven, kleine vissen, slakken, wormen, dood materiaal en planten. http://www.combinatievanberoepsvissers.nl/vissoorten/rivierkreeft.html
Geplaatst: 17 april 20178 j Herken het plantje niet zo... als ik zou moeten gokken zou ik denken penningkruid Kreeften kunnen inderdaad aardig wat voer wegwerken. En 1 m2 voor een best wel bewegelijk dier is natuurlijk ook niet heel erg veel.
Geplaatst: 17 april 20178 j Waterplanten uit de sloot. Zal ze proberen in leven te houden en te vermeerderen.Plant A : (soort gras, groeit aan de rand en komt net boven het water uit) Plant B: (groeit nu nog onderwater maar zou best wel eens groot kunnen worden als het warmer wordt) Plant C: (ik gok fijn hoornblad) of zal het allemaal fonteinkruid zijn? Plant D: Plant E: Plant F: Plant G: Ik ze voorlopig allemaal "waterplant" en ga kijken hoe ze groeien. Als je een soort bekend voorkomt dan hoor ik het graag.
Geplaatst: 17 april 20178 j Hele goede suggestie Wortel. Plant E = http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1569&menuentry=soorten "zeer algemeen in het oosterlijk gelders district" en hetzelfde plantje groeide in het water maar ook hogerop daar waar nooit water komt.
Geplaatst: 17 april 20178 j Hi Joep, Ja dat vinden de eenden zeker leuk. Nu ploft af en toe al eentje in de waterbak en lazert er weer uit omdat het net te klein is De eenden krijgen een helft van een schelpjezandbak in hun buitenverblijf. Dat is ongeveer 1.20 doorsnee, misschien meer en 25 cm ongeveer diep. Daar ga ik geen planten in doen, want ze vervuilen het denk ik zo snel dat ik makkelijk de bak om moet kunnen kiepen en verschonen. Rondom de schelp leg ik wel wat grasheuvel aan. Dat vind ik mooier staan dan een stapel stenen. Gwen
Geplaatst: 17 april 20178 j Hoi Joep, Ik ben het geheel nog eens aan het overlezen, en vraag me af waarom je hebt gekozen voor de Turkse rivierkreeft (astacus leptodactylus) ? Net als de Europese rivierkreeft is deze gevoelig voor de kreeftenpest, een schimmelsoort die wordt overgebracht door de Amerikaanse rivierkreeft , (procambarus clarkii) het soort waar onze wateren van vergeven is in Nederland. Voor het water te zuiveren van nitraat zou je bossen van planten kunnen oogsten in het slootje maar pas op dat je niet toevallig kleine kreeftjes meeneemt want dan is het snel afgelopen met je Turkse rivierkreeftjes. Mocht het ooit zo ver komen dat je een grote vijver gaat graven dan is het beter om de Amerikaanse variant te kiezen. Mocht het zo zijn dan ze al voorkomen in de slootjes rondom jullie tuin dan is het een kwestie van tijd totdat ze te beginnen te migreren en je vijver bereiken. gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 17 april 20178 j Hoi Adriaan, De Turkse rivierkreeft heb ik gekozen omdat die wordt geadviseerd als vijverkreeft omdat hij minder schijnt te migreren. Grotere kans dus dat ik ze op ons terrein kan houden. De Amerikaanse variant wil ik ook nog gaan houden en zo de verschillen opmerken. Ik heb al het water gezeefd en planten spoel ik af, zal misschien niet 100% zijn. Hoi Gwen, ja de eenden maken er direct een zooitje van. Wij gaven ze vorige zomer af en toe een bak met kroos , dat groeit waanzinnig snel, ze eten dan alles binnen een uur op, vinden ze heerlijk. Ik wil eigenlijk een combi van vis,kreeft,planten en eendenvijver, dat wordt een enorme uitdaging
Geplaatst: 17 april 20178 j Ja Astacus Leptodactylus en ook gekocht bij deze verkoper http://www.koidream.nl/kreeft2.htm
Geplaatst: 17 april 20178 j Hi Joep, Gaaf streven. Oh jee, ze vreten dus zo snel, lol. Kan ik de kroos in een apart bakje houden en dan daar af en toe wat van in hun vijver doen en laten groeien? Anders moet ik het steeds uit de sloot vissen, haha. Hoe snel groeit het in vierkante meters per etmaal ongeveer? Als het echt loeisnel gaat kan ik een afgesloten gedeelte met kroos in de vijver laten staan zodat het uit zichzelf steeds aangroeit. In de nachten zitten ze binnen zonder dat ze bij het zwemwater kunnen, dus dan heeft het tijd om te groeien. En als ik in de tuin ben en de eenden mogen los, dan heeft het ook tijd om te groeien. Gwen
Geplaatst: 17 april 20178 j @ Joep Je zou kunnen overwegen om een losse bak te nemen en te vullen met fijn zand en grind en daar je water doorheen te filteren en je zou daar ook planten in kunnen zetten die van natte voeten houden. 18 april 20178 j aangepast door Gast
Geplaatst: 17 april 20178 j Hi Angela, Bedoel je voor het poedebadje voor mijn eenden? Zo ja, hoe kan ik dat realiseren in een schelp? Mijne is groter dan de afmetingen die op het plaatje staan.
Geplaatst: 18 april 20178 j Auteur Gwen; kan je hier een eigen topic over openen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 april 20178 j ik had niet gedacht dat de impact van die kreeftenpest zo groot was. Nu iets meer over gelezen en de inheemse Astacus Astacus schijnt hier ook zo goed als door uitgeroeid te zijn. Grote kans dus dat de Amerikaanse kreeft toch maar beter niet kan nemen (of juist wel maar dan niet ook de Turkse). Heb niet de indruk dat de Amerikaanse hier in het wild voorkomt, heb er althans nog niet eerder iemand over gehoord. Zou in dat geval moeten lukken om de Turkse kreeft vrij van kreeftenpest te houden. Hoe verspreid die schimmel zich? Weet iemand dat? Moet ik dan denken aan besmet water of moeten de kreeften echt met elkaar in aanraking komen om de schimmel over te dragen? Aan bak met waterplanten wordt gewerkt althans in mijn hoofd, de daadwerkelijke implementatie komt later Gisteravond leken de kreeften iets rustiger. Wondermiddel zou dan meer voeren zijn.
Geplaatst: 18 april 20178 j Eye-opener die post van mijn kant Het valt moeilijk in te schatten hoe de situatie er voor staat, maar naar mijn mening is het niet de vraag of de Amerikaanse kreeft jou richting uitkomt maar wanneer......Als het gebeurd is het in ieder geval afgelopen met de Turkse broertjes want deze gaan ten onder aan de pest.Migratie is wat er gebeurd bij overbevolking van het leefgebied dus als je regelmatig oogst voor consumptie zie ik geen probleem.De Amerikaanse kreeft is volgens mij niet legaal te koop maar zeker wel te vangen (al mag je ze niet in je bezit hebben tegenwoordig dacht ik. weer een leuke overweging te maken Joephet blijft een leuk project met vele keuzes moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20178 j p.s. Als je wilt weten hoe het er voor staat in de sloot dichtbijik heb wel een kreeftenfuik voor je liggendie mag je in je bezit hebben, je mag ze kopen en verkopen, je mag ze alleen niet gebruiken (die voor jou is gratis) moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20178 j Amerikaanse rivierkreeften zijn er ook nog eens verschillende van. Hier kun je er twee kopen en ook de europese en dus de Turkse (die ik al heb).https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?Kreeften-en-Garnalen=&categoryID=1346&merk=ZOETWATER%20KREEFTEN&merkID=264 Op een gegeven moment is er geen houden meer aan natuurlijk dus misschien zijn alle restricties opgeheven. Als ze overal voorkomen, wat valt er dan nog te verbieden. Amerikaanse rivierkreeften schijnen hier al eeuwen geleden te zijn uitgezet.Hier wat meer informatie: http://www.combinatievanberoepsvissers.nl/vissoorten/rivierkreeft.html Daar staat dat fuiken wel mag maar misschien alleen als beroepsvisser. Bedankt voor je aanbod maar in die sloot kan ik geen fuik gaan plaatsen. Mensen en voertuigen van het waterschap komen daar geregeld. (sloot is van het waterschap). In de zomer staat de sloot droog, denk dat het voor de kreeft geen fijne omgeving is. Ken wel wat sportvissers, zal ze eens vragen of ze hier in de regio wel eens een kreeft gezien hebben.
Geplaatst: 18 april 20178 j Zoek eens op Klootwijk en rivierkreeft, leuk stuk daarover (De wilde keuken)
Geplaatst: 18 april 20178 j Schimmel plant zich voort door het maken van sporen en die verplaatsen zich op verschillende manieren via de kreeft maar ook via planten visnetjes handen maar ook via het water daarom mag je als je een besmette kreeft hebt niets terug in de natuur doen dus ook geen water. Een simpele planten bak volstaat al je zou bijv. een kratje kunnen nemen zo een die Bit bij had op de MTFD en die vullen met een mengsel grind zand planten daar je water in pompen en het er aan de onderkant weer uit laten komen. Nog een stukje over de Amerikaanse soort:http://nos.nl/artikel/2109070-oprukkende-rivierkreeft-is-plaag-en-delicatesse-tegelijk.html
Geplaatst: 18 april 20178 j In princiepe maak je dan een natuurlijk filter.. Op tv is ook zo een serie gaande "poolmaster" geloof ik dat het heet.Hij maakt natuurlijke zwemvijvers en daarbij ook gebruik van een soort moeras die dan als "filter" dient.Best wel interresant, maar ja Amerikaans he.....alles wat ze maken is heeeel groot.
Geplaatst: 18 april 20178 j Ok bedankt Angela. Amerikaanse & Turkse kreeften dus maar zo ver mogelijk bij elkaar vandaan houden.https://www.foodlog.nl/artikel/snel-duidelijkheid-nodig-rond-rivierkreefjesbeleid-duidelijk-maken/allcomments/ Vooral de reacties eronder Volgens Wouter Klootwijk smaken rivierkreeften naar niks.Heb ik ook wel gezien die uitzending met die kreeften en rijstvelden in Spanje. Ga hem nog een keer kijken, lang geleden alweer.
Geplaatst: 18 april 20178 j http://www.animalplanet.com/tv-shows/the-pool-master/ Die dus.. Zal het proberen maar zodra ze er een sensatieshow van maken ben ik weg. Op TV weten ze altijd dingen zo op te blazen. Informatie is er dan bijna niet gegeven, alleen mooie plaatjes en sensatie en aan het eind weet ik nog niks
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.