Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zet ze bovenop de koelkast, warmste plek in huis. Na ontkiemen meteen in de vensterbank. Werkt altijd bij mij dan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Geplaatst:

Ik heb helaas al vaker slechte zaden van Vreeken gehad. Deaflora heeft soms ook hele slechte kwaliteit. Je kunt wel naar Vreeken of deaflora mailen dat de zaden niet kiemen, maar dan ben je diverse emails verder eer je misschien een vervangend pakje zaad krijgt. Die vaak ook niet goed zijn.

Ik denk dat de zaden vaak oud zijn of dat ze te vroeg geoogst zijn. Het kan ook dat ze niet kiemen omdat ze zaailingen van F1 planten zijn. Ik probeer F1 rassen te vermijden, maar het lukt niet altijd.

Mijn pepers en paprika's zijn gelukkig goed gegaan. De meesten zijn goed gekiemd. De aubergines zijn meer werk geweest, want van deze heb ik nieuwe zaden moeten bijbestellen.

Ik kweek ze op voor het raam en bij kamertemperatuur (17-21 graden). Ze doen het goed. Ik hoop dat ik ze snel in de warme kas kan zetten, zodat ze sneller gaan groeien. Voor nu vind ik dat ze het goed doen.

De bovenste laag is zaaiaarde en onderin heb ik moestuingrond zitten. De plantjes lijken er tot nu toe blij mee te zijn. Ik zou de plantjes wel meer licht willen geven, maar ik vind groeilampen uiteindelijk toch veel geld kosten. Ik heb ook nogal veel planten, dus heb er dan ook veel nodig.

Ik heb uiteindelijk weer veel meer gezaaid, dan wat ik eerst van plan was. We krijgen hopelijk veel pepers en paprika's. Dat zou moeten lukken, want ik hoop toch rond de 200 planten uit te planten.

Geplaatst:

De groene Jalapeno van 123zaden en de Corno di Toro Giallo eveneens van 123zaden vallen zwaar tegen. Van de Jalapeno is niks opgekomen, de Giallo maar minimaal (30% ofzo). Ik heb ze gemaild. Mijn eigen geoogste zaden zijn wel allemaal op gekomen.

Wel jammer want als ik nu nog zaad regel van een peper als substitutie loopt deze sowieso al enkele weken achter op de rest.

De plantjes die gekiemd zijn gaan echt heel snel onder de TL lamp. Ze staan in een kast met een warmtematje. De thermostaat hiervan heb ik verlaagd naar 22 graden. Op deze manier heb ik dalijk al te grote planten om alles binnenshuis te houden.

Geplaatst:

Voor mij is dit de eerste keer dat ik paprika's heb gezaaid. Nu zo'n 10 dagen later zijn ze bijna allemaal ontkiemt. Ik heb ze in een bakje met deksel op de vensterbank boven de verwarming staan, kunnen ze hier blijven of worden het dan lange slungels? Daarnaast heb ik 2 soorten aubergine staan waarvan 1 zaadje al na 4 dagen ontkiemde. Deze heeft ronde blaadjes en de rest meer puntige, kan het zijn dat dit per ongeluk een ander plantje is?

IMG299660191488102986.JPG

Dit zijn de paprika's

IMG300312681488103008.JPG

Hier is het afwijkende aubergine plantje.

Geplaatst:
Edit: das raar, opeens staan er twee berichten tussen... dus quote ik de post van Cheela1982 maar even omdat ik daarop reageer:

Ik kweek paprika's en pepers al 3 jaar, zo'n warmtematje heb ik nog nooit nodig gehad

Misschien wel handig als je exoten kweekt.

Ja, voor die oer hollandse peper is dat natuurlijk overbodig...

.

Lol

Ik had mijn eerste paprikazaden uit paprika's van de supermarkt geoogst, daarna uit eigen oogst. De peperzaden eerst via peperzaden.be gekocht, daarna zaad uit eigen oogst gewonnen.

Dit jaar ga ik wat meer paprika's telen, de paprika's die ik over heb snij ik in blokjes/parten en vries ik in

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:
afgelopen zondag bij fruitlent de zoete peper Sladki Ferdi besteld. Dinsdag waren ze al binnen.

vandaag 15 zaaitjes gezaaid in 3 tomatenbakjes met kapje, zijn ideale plantenbakjes die het vocht goed vast houden en met de gaatjes in de deksel toch ventileren.

heb de bakjes op de vloerverwarmingverdeler gezet. Dat is het warmste plekje in huis.

Wanneer zou ik plantjes kunnen verwachten?

Hierbij een voorbeeld van het gebruikte bakje:

Https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ques%20...%20b57f0.ashx

De eerste pepertjes kiemen.

De afgelopen week hebben ze op de vloerverwarmingsverdeler gestaan welke niet veel deed doordat ik op vakantie was en de temperatuur in de woonkamer op 12c gezet heb.

De week ervoor hebben ze rond de 20c gestaan met af en toe een piek van 30c.

IMG577623111488134927.JPG

Zie stipje in het midden van het tomatenbakje

Geplaatst:

Mag ik vragen wat jullie met al die peppers/paprikas doen? Het lijkt me bij sommige zoveel. Dat is toch niet allemaal voor 1 gezin ofwel . Ik ga het nu voor het eerst zaaien en heb zo een 6 tal potjes van de Reina F1 hybride. Ze staan in de kweekkas aan het dakvenster. Moet ik ze dagelijks water geven of is dat niet nodig. Temp is gemiddeld rond de 23° overdag, 's nachts rond de 18 denk ik.

Geplaatst:

Zelf heb ik wat meer gezaaid omdat ik nog maar moet zien wat het wordt. Mochten er nou veel vruchten aan komen heb ik zat mensen om mij heen die gek zijn op paprika.

Geplaatst:

Je zaait altijd wat extra natuurlijk voor als iets niet op komt. Maar goed 9 van de 10 keer zullen de meeste mensen teveel planten hebben haha. Wat doe je ermee? Of je kijkt of je iemand kan blij maken met kleine planten, of de oogst geef je weg of verwerk je weer in verschillende producten.

Ik heb vandaag de oranje Jalapeno gekregen van 123zaden als vervanging van de groene Jalapeno waar niks van ontkiemde Wel een goede service moet ik zeggen! De groene was op dus ik mocht een andere uitkiezen. Helemaal niks op aan te merken! Ze staan nu te weken, morgen via DENO methode kiemen.

Geplaatst:
Ze staan nu te weken, morgen via DENO methode kiemen.

Ik wist helemaal niet dat je peper zaden kon laten weken. Weet je of dat met meer gewassen zo is? Zoals tomaten bijvoorbeeld? Of vooral bij trage kiemers?

Ik wist het eigenlijk alleen van erwten/peultjes.

Geplaatst:

De vraag is: Haal je er een voordeel mee als je de zaden laat voorweken van paprika's en pepers?

Bij peulen zie je duidelijk dat de zaden zich volzuigen met water en lijkt het me logisch dat ze vlugger zullen spruiten.

Volgens mij kun je evengoed direct de deno methode toepassen of direct zaaien in een potje (prefereer ik omdat er geen gepruts is en ik geen tijdwinst had via deno).

Geplaatst:

Ik denk dat makkelijke kiemers het niet zoveel verschil maakt. Maar peper zaden zijn moeilijke/ trage kiemers die toch wel enkele weken nodig hebben om te kiemen. Met de DENO methode zie je duidelijk eerst het omhulsel doorzichtig worden voordat het plantje kiemt (je ziet de vorm van het plantje al opgerold zitten in het zaadje.) Als ik dus naar peperzaden kijk kan ik vanuit hier concluderen dat hoe sneller het zaadje week en doorzichtig wordt hoe sneller hij kiemt. Er wordt dan ook heel veel geschreven om de zaden 12-48 uur te weken om het proces te versnellen.

Wat ik weer een heel groot voordeel vind van DENO is juist dat je goed de vooruitgang kan zien, ik had nu een heel zakje peperzaden wat niet kiemkrachtig was. Met DENO zie je dit veel beter dan gewoon dat er geen zaad op komt in je grond en je kan gaan wroeten in de donkere aarde.

Maar goed ik drijf af en dat is niet de bedoeling. Met DENO vergroot je de kans op kiemen (pas wel op met rot en wortelrot), vooral als je weinig zaad heb. Erg interessant maar voor vragen kijk bijvoorbeeld in het topic wat Bit noteerde.

Om terug back on topic te gaan maar wel bij het onderwerp te blijven, je kan voorweken ook als je gewoon in de grond zaait. Dit versnelt het kiemen gewoon. Er zijn zelfs theorieën dat wanneer de zaadjes drijven ze niet goed zou den zijn. Maar hier weet ik niks van en daar doe ik het ook nog niet lang genoeg voor. Het gaat mij puur om die paar dagen winst te behalen die deze plantjes achter liggen op de reeds gezaaide.

Geplaatst:

Gezaaid 27dec17, nu:

2017-03-01-1220341488366727.01

28jan17 een aantal op nieuw gezaaid. Alleen de rode punt succesvol. (Links vooraan 2 potjes)

Vandaag de 3e ronde ingezet.

Geplaatst:

Staan ze onder kunstmatig licht Wortel?

Mijn zijn gezaaid op 3 februari en stonden er zondag zo bij:

Deze staan onder 2x 18w tl licht en een warmtematje om de temperatuur niet onder de 22 graden te laten zaken. Tijdens en kort na het kiemen stond de thermostaat op 25 graden.

Pepper-260231211488105417.jpg

Geplaatst:

Ok, zo te zien heeft dat toch wel een groot verschil gemaakt! Die aquarium is ook wel erg fijn denk ik. Kan je ook goed de luchtvochtigheid mee in de gaten houden.

Vandaag de oranje Jalapeno DENO gezaaid, ben benieuwd of je het goed gaat merken dat deze dalijk een maand achter lopen op de rest.

Geplaatst:

Die van jou zijn inderdaad een stuk compacter. Ik denk dat ik ze later ga toppen, zoals hier:

Is dat een goed idee?

Het is mijn eerste paprika en peper seizoen, dus nog lekker aan het friemelen en zie verder wel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...