Ga naar inhoud

Pootaardappels van aardappels met phytophtera gebruiken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik mijn aardappels gerooid toen er in de plant (stengel en blad) phytophtera zat. De aardappels zelf leken beslist niet aangetast. Kan ik deze aardappels dit jaar wel gebruiken om te poten?

Groet, Nikki

Geplaatst:

Theoretisch: Ja.

Maar zelf zou ik het dan niet meer doen. Nieuwe poters zijn niet duur en als de ziekte toch wordt doorgegeven, heb je weinig of geen oogst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Persoonlijk zou ik het risico ook niet lopen en gewoon nieuwe kopen tenzij het natuurlijk een speciale soort is, die niet gemakkelijk verkrijgbaar is.

Geplaatst:

Het lijkt mij vragen om ellende voor jezelf en je omgeving, dus zeker niet doen. Lekker nieuwe pootaardappels kopen van een resistent ras.

Geplaatst:

Ik neem altijd pootaardappels van mijn eigen aardappels en daar heb ik nog nooit last van gehad. Als we heel veel regen krijgen dan kun je phytophtora verwachten.

Ik vind pootaardappels wel duur. Ik heb €115 euro aan pootaardappels uitgegeven en ik had zeker nog eens rond de 100 euro erbij moeten betalen, wanneer ik niet zelf wat pootaardappels van de oogst van vorig jaar bewaard had.

Uiteindelijk hoop ik die 115 euro terug te brengen tot 25 euro, als ik wat andere rassen wil proberen.

Geplaatst:

Ik zou het niet doen, de kans is groot dat de phytopthtora die al in de knol zit je planten sneller zal besmetten.

Vorig jaar heb ik ook mijn eigen pootgoed gepoot met het gevolg dat mijn planten al heel vroeg besmet waren, dit jaar ga ik gewoon weer nieuw pootgoed gebruiken. Friese geeltjes en Gourmandine.

Geplaatst:

115 euro aan pootaardappels is wel erg veel als je uitgaat van een prijs van 3 euro per kilo, dan stop je zon 30 tot 40 kilo poters in je tuin. Ik ben al blij met zo'n opbrengst Ik neem aan dat je dan een zeer grote tuin hebt.....

Wat fytofotora in de aardappels beteft zou ik inderdaad geen knollen in de grond stoppen van planten die vorig jaar ziek zijn geweest. Voor zover ik weet gaat de schimmel ook in het systeem van de plant zitten en ondanks dat je geen ziekte in de knol ziet wil dat niet zeggen dat de sporen er niet op of in zitten. Ik zou verse poters nemen.

Succes!

Geplaatst:

@ svvoorden : Als je de post van prematuurtuin voor jou bekijkt, dan zie je rechts in die post zijn forumnaam en wat overige info. Daar staat ook het groene 'aanklikbare' woord : "moestuinupdate". Als je dat aanklikt kom je in het forumonderdeel : blog/ terecht. Iedereen die hier zijn eigen blog bijhoudt heeft zo'n verwijzing. Kun je dus kijken

Geplaatst:

Ik heb dus inderdaad een grote moestuin 700m2 en ik geloof niet dat phytophtora in gezonde delen van de plant aanwezig blijft. Ik weet wel dat er heel veel schimmels inwendig in planten leven. Er leven zelfs schimmels in veel planten die klaar staan om planten te helpen met afbreken als ze dood gaan.

Verder heb ik zoals al gezegd ook resistente rassen en als je biologische pootaardappels koopt, dan lijkt mij de kans groot dat ook deze planten wel eens phytophtora hebben en de kans klein dat de goede pootaardappels niet verkocht worden. Ze kunnen de aardappelplanten immers niet beschermen tegen phytophtora. Verder haal je de geïnfecteerde aardappels er redelijk makkelijk uit. Ze stinken. Ik poot alleen pootaardappels die er helemaal perfect uitzien.

Afgelopen jaar waren in grote delen van het land hele lange regenperiodes. De kans dat je dan geen phytophtora krijgt is erg klein. Zelfs wanneer je spuit.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik weet dat dit een oud onderwerp is, maar ik stel mij graag achter wat permanatuurtuin zegt.

Ook professionele telers van pootaardappelen hebben te maken met Phytophtora. Aardappels die besmet zijn worden eruit gehaald, wat nog goed lijkt gaat in de geventileerde koeling. Dan nog gaat de Phytophtora lokaal verder, omdat altijd wel een paar rotte plekjes werden gemist.

Maar na een week of 5 in de geventileerde koeling breidt het zich niet verder uit. Wat dan nog goed is gaat uiteindelijk de handel in.

Als je je aardappels eerder hebt moeten rooien vanwege Phytophtora, zullen ze kleiner zijn. Vooral voor consumptie is dat een nadeel, maar voor poters is dat prima. Je kunt een negatief advies in dit geval dus ook makkelijk omdraaien in een positief advies, en klein maar goed gebleven aardappelen juist aanmerken als geschikte poters.

Geplaatst:

Echt jongens.. Dat zou ik nou nooit gedacht of geadviseerd hebben. Maar als ik het zo lees lijkt het me niet onzinnig. Zeker niet als je een aardappel hebt die resistent is in de knol.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik vind het ook niet onlogisch klinken, en toch zou ik het niet doen. Een pootaardappel is een kloon, en dus wordt de plant die eruit groeit weer precies zo vatbaar voor phytophthora in het loof als de moederplant. Zou het om zaad gaan, dan vind ik het weer een ander verhaal, want dan kan het nog alle kanten op, de resistentie in de knol kan zich uitbreiden naar resistentie in het loof, of het kan helemaal misgaan, maar je hebt in elk geval kansen en risico's. Bij gebruik van poters verander je niks, en kan je er donder op zeggen dat je weer phytophthora krijgt zodra het in de buurt is. Ik zou dat niet willen.

Geplaatst:

Bij die buurman van mij waar de Phytophtora heerst kun je goed zien waar de ziekte is begonnen en welke richtingen het vervolgens op is gegaan; de windrichting is hierbij de bepalende factor geweest. Tussen individuele aardappelplanten is geen verschil waar te nemen. Het laat zich beter vergelijken met een partij domino-stenen; wat op de verkeerde plek stond is om gegaan.

Die man had trouwens zijn planten al lang moeten opruimen, maar hij laat zich nu niet meer zien op de tuin.

Resistentie verschilt per ras, en per ras worden waardes op een schaal tot 10 daarvoor gegeven. In elk geval Van der Wal zaden geeft lijstjes met ras-kenmerken waar die Phytophtora resistentie deel van uitmaakt.

In die waardes geloof ik, maar als Phytophtora al in je buurt rondwaart zal ontsnappen moeilijk zijn. Dan is het een kwestie van tijd en dan moet het er toch uit. Misschien met uitzondering van Sarpo Mira en Texla. Sarpo Mira schijnt er aardig doorheen te groeien, en die Texla weet ik weinig van, maar die wordt ook een 10 voor resistentie gegeven.

Geplaatst:

Wat betreft de Texla: ik heb nog een paar planten staan, de tomaten met pyth van de tuinburen stonden er vrijwel pal naast, maar ik zie geen aantasting op de aardappels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...