Ga naar inhoud

Plant gezocht die recht omhoog groeit, zicht belemmerd maar geen schaduw geeft

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik zoek een plant om langs de schutting te zetten (op een verhoogd plateau van grond) die het zicht belemmerd van nabijgelegen buren. (ramen 2de verdieping van rij huizen). Maar langs deze planten is een groot veld waar zon komt voor vele andere planten die ik ga planten. Dus daar mag zeker geen of zo goed als geen schaduw vallen. (dus geen overhangende dikke dikke met volle bladeren). Iets wat recht omhoog groeit, zicht belemmerd en geen schaduw geeft en geen dominante wortelgestel heeft omdat er planten net langs moeten. De hoogte mag ongeveer 2 a 3 meter zijn.

Ik dacht aan bamboo of soorten hoge siergrassen, maar ik heb zo een vermoeden dat die een te breed en sterk wortelgestel hebben om daar langs nog kleinere planten te planten.

Iemand een idee welke plant, soort mij het beste zou kunnen helpen met deze situatie?

De enigste vereiste is dat ze winterhard zijn.

Alvast bedankt ^^

Ter verduidelijking een foto:

PHOTO2017020612173449151486380221.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Lastige hoor. Als je bedenkt dat een zo forse pampasgras, of ander gras of bamboe, toch best wel een hele forse pol zal moeten zijn, wil hij die hoogte halen.

ik denk eerder aan iets bouwen ? Paar hoge palen zetten ? Klimmers er tegenaan. Hoogstam groenblijver wellicht ? ( dus een soort groenblijvend scherm dus hoog op de poten ) Maar ook zo'n hoogstam heeft zijn kluit natuurlijk.

Overigens; bij zulke vragen is een foto van de situatie ter plekke ook wel handig.

Eigenlijk snap ik dus niet zo goed dat je wél zicht wil wegnemen, maar dat het geen licht mag wegnemen. Is dat niet inherent aan elkaar ? Waar komt ter plekke de zon vandaan dan ? ( foto )

Geplaatst:

Ter verduidelijking een foto:

PHOTO2017020612173449151486380221.jpg

Inderdaad ik kwam ook uit bij pampasgras. Tot nu toe gaat dat mijn oplossing zijn. Het zonlicht komt van rechts en gaat zo naar links. Dus overhangende takken en bladeren naar de lager gelegen gebieden wil ik zeker vermijden. (omdat daar dus ook kleinere planten komen)

Geplaatst:

Ah ! Stuk helderder. Zuid ( zon nu op de foto op z'n hoogste punt ) is dus links en we kijken dus naar west, misschien iets noord-west. Mooi

Nu wil je iets hoogs in die bak. Waarom in die bak ? Misschien een idee om aan beide kanten van die bak een groenblijver op hoogstam te zetten, iets in lei-vorm dus. 2 schermen dus, boven die schutting uit, en boven die bak aan elkaar bevestigd.

De bak zelf biedt niet echt heel veel ruimte voor iets hoogs/ groots. De kab zal verder instorten / uit elkaar gedrukt worden op termijn en zal in de zomer te weinig vocht bieden voor iets groots.

En een gras is ook niet wintergroen he ? Bamboe wél een beetje, maar die drukt deze bak sowieso verder uiteen.

Je moet dus woekeren met je beschikbare ruimte ( wie niet ? ), dat snap ik. Maar 2 hoogstammen daar moeten toch wel kunnen. eventueel met wortelbegrenzer ? zodat de bomen hun wortels bij de buren gaan buurten.

ps. De bak weghalen een idee ?

Geplaatst:

Het hoeft niet in de bak. 2 langwerpige planten vanuit de zijkant kan ook. Als er bepaalde groenblijvers op hoogstam zijn die niet overhangend zijn naar de lager gebieden dan kan dat. Pampasgras is btw wintergroen (als ik verschillende plantensites mag geloven)

Bamboo, tja beetje gemengde gevoelens. En inderdaad die zal mijn zijn stevige wortels havoc zaaien ^^

Ik begrijp niet wat je precies bedoeld met "bak". Er is geen bak het is allemaal opgehoogde aarde met tegels rechtop gezet. 2 verdiepingen en dan weer een afscheiding van bloembetonblokken om het laagste niveau te laten zien. Ik wil iets moois maken met het verschil in levels

Ik ga eens kijken naar mogelijke ideeën voor hoogstam. (al ben ik niet heel erg fan hiervan door onnatuurlijke manier van natuurcreatie, maar dat is mijn persoonlijke mening ^^)

Geplaatst:

Geeft niks. Er is wellicht iets te krijgen wat wél naar je zin is voor deze situatie. Denk zelf dat iets wintergroens wel het handigst is hier. En inderdaad; Pampasgras is wel meest wintergroen, maar alleen de pluimen kunnen zo hoog komen he ? En staan er maar een deel van het jaar. In voorjaar en groot deel van de zomer is het er leeg. Verder zal de pol Pampasgras, wil die dergelijk hoge pluimen maken best fors moeten zijn. Dat neemt óf jaren tijd, of je zet er meerdere neer die al wat groter zijn en dan zullen de pollen heel wat in de ruimte naar voren komen.

ps. De "onnatuurlijke natuurcreatie" is vanzelfsprekend met een toevoeging van het woord 'creatie' he ? Tuinieren heeft ook weinig met 'natuur' te maken is mijn persoonlijke mening. Maar dit geheel off-topic natuurlijk. Valt zéker een boom over op te zetten ( 'lei 'of meer 'natuurlijk' ) en een dergelijk topic is er nog niet. Leuk om eens te maken : kan ik los gaan

Geplaatst:

Daar heb je wel een goed punt ivm de pluim van de Pampasgras. Ik wil graag vooral in het voorjaar tot de herfst het zicht belemmerd hebben. Damn, dan maar weer zoeken naar een andere oplossing.

Geplaatst:

Misschien wat wintergroene bomen en geleid als 'leivorm' bijvoorbeeld:

- Photinia x fraseri 'Red Robin'

- Quercus ilex

- Magnolia grandiflora (zeer mooi blad en mooie grote, witte bloemen)

Of een klimscherm monteren op de wand met daar tegen aan wintergroene klimplanten:

- Hedera hibernica

- Trachelospermum jasminoides (wintergroen en geurende witte bloemen)

Geplaatst:

Bedankt voor jullie inspiratie ^^

@Rogier, Je kan het niet zien op de foto maar daar is een boom net rechts. Dus dat zou een beetje te dicht op elkaar worden. Ik ben bovendien een onderhoudsarme permacultuur biotoopachtige tuin aan het ontwerpen. Die bomen zouden hier zeker niet in passen

Maar inderdaad ik heb een oplossing gevonden ^^ Ik heb nog een 2de rozenboog die ik over het eerste level op het 2de level ga plaatsen met 1 a 2 soorten klimop aan de zijkanten. Ik ga een combinatie doen van clematis, passiebloem, kamperfolie en Toscaanse Jasmijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...