Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaad winnen rode eikenbladpluksla?

jootje

Recommended Posts

Weken geleden kocht ik 6 sla plantjes, rode eikenblad pluksla. Mega kroppen werden het, wat dus veeeeeel te veeeel bleek te zijn voor manlief en mezelf. Vooral omdat ik deze sla voornamelijk meng met andere soorten sla. De sla is wel heel erg lekker. Nu gaat de sla doorschieten, worden de blaadjes wat stugger en minder lekker. Ik wilde de planten er al uit trekken, maar bedacht me toen dat ik er wel zaad uit kan winnen? Want dat ik ze weer wil ( maar dan veel minder) dat staat vast. Maar nu...hoe win ik zaad? Ze komen in bloei nu, maar wanneer heb je zaadjes....en waar zitten die? In de bloemen denk ik? Kan iemand me vertellen hoe of wat? Bedankt vast... 34oc6c7.jpg

Afwachten maar. Hier hetzelfde verhaal met de Lollo Rosa op het balkon... schiet ook, richting bloei... Ik vind dat wel geinig...

Gewoon maar wachten, kijken, observeren en logisch blijven redeneren...

Inmiddels heb ik al zaadjes van bieslook, paksoi, witte radijs, spinazie, bijna van de Komatsuna, bijna basilicum, straks IJzerhard... en er gaat nog een boel bijkomen... o ja... ook al de eerste tomatenzaadjes teruggewonnen...

Het klinkt misschien een beetje lullig, dat ik aan 6 sla plantjes teveel heb, maar als je ook nog kropsla hebt staan, pluksla, en rucola dan is het echt teveel....we zijn met z`n 3-en, maar dochterlief is de meeste tijd niet thuis, dus eten we met zijn tweetjes, 2-3 x in de week sla, er zijn ook nog andere dingen die gegeten kunnen worden. Overigens , mochten er mensen zijn die straks zaadjes van die rode sla willen, dan wil ik met liefde meer planten laten staan voor de zaadjes hoor!

...hoe win ik zaad? Ze komen in bloei nu, maar wanneer heb je zaadjes....en waar zitten die? In de bloemen denk ik? Kan iemand me vertellen hoe of wat?

Als de bloemetjes van je sla bevrucht zijn gaan de zaden groeien . Onrijp worden de zaden omgeven door schutblaadjes (meerdere zaden per bloem) maar als de zaden rijp zijn gaan die blaadjes open en verdorren ze en zie je pluizen verschijnen. Die pluizen zijn de parapluutje van de zaadjes waarmee ze door de wind meegenomen kunnen worden net zoals bij paardenbloemen het geval is. Zijn er al behoorlijk veel pluizen te zien dan kun je de plant met stengel afsnijden en op een droge plaats op bijvoorbeeld een krant laten narijpen en nadrogen. Als je last van muizen hebt , die zijn dol op slazaad , kun je de plant beter ergens ophangen met een losse krant er omheen . Als de plant helemaal droog is hoef je hem alleen nog maar te schudden en de rijpe zaden vallen eruit.

170.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dank je, Frans. Ik snap het nu helemaal. Leuk ook om dat hele gebeuren zo eens te zien, af te wachten.....ik was niet van plan om zaadjes te gaan winnen van een en ander, maar vind het nu toch wel interessant!

• 1 month later...

Jootje bedankt voor je plaatsen van dit topic.

Ik had dezelfde vraag anders geplaatst over het winnen van zaadjes van de rode eikenblad pluksla.

Ik heb nu ongeveer 12 planten. Eerst waren het er zes waarna ik er nog een rijtje bij heb gezaaid dit voorjaar, omdat we deze pluksla erg lekker vonden. Bij ons was achteraf zo'n zes planten ook meer dan voldoende, zelfs misschien nog wel teveel geweest.

Dit is voor mij in ieder geval wel een plant die ik volgend jaar zeker terug wil van dit soort. Ik ben dan ook blij met je gestelde vraag.

En ook ik wil Frans bedanken voor de beeldende uitleg, hier kan ook ik mee uit de voeten

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Grappig dat je hier nu net mee komt! Ik heb juist vandaag eens gekeken naar mijn rode sla, na de gele bloemetjes, kreeg ik inderdaad witte pluizen en daar zitten de zaadjes in en kan ik zo de zaadjes pakken! Dus als het morgen een poosje droog is, ga ik zaadjes winnen! Erg leuk, en het is ook een erg lekkere sla. Jij ook succes bij het winnen van de zaadjes!

Ik zie al meerdere topics voorbij komen over het onderwerp zaden opvangen. Ik ben hier zelf nu ook voor het eerst een klein beetje mee begonnen en vind het zeer leuk. Is er ook een soort van actieve groep of website die zich hiermee bezighoudt? Dat mensen zaden kunnen ruilen enzo?

edit: Nu ik het er toch over heb. Is het misschien een idee om een aparte subcategorie aan te maken over het opvangen van zaden? Hier kunnen mensen hun tips en trucs neerzetten over hoe dit gaat met de verschillende soorten. En ook filmpjes van Youtube, websites van zadenbanken, etc etc.

edit: Nu ik het er toch over heb. Is het misschien een idee om een aparte subcategorie aan te maken over het opvangen van zaden? Hier kunnen mensen hun tips en trucs neerzetten over hoe dit gaat met de verschillende soorten. En ook filmpjes van Youtube, websites van zadenbanken, etc etc.

Vind ik ook een goed idee

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/