Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten waar ratten van af blijven?


roeier

Aanbevolen berichten

Nou vooruit dan, ik heb een plukje ervan vast langs de waterkant gezet (Symphytum azureum). Daar rommelt het toch een beetje.

27236910278_648097f155_b.jpg

 

In een keurig bloembedje of moesbedje zou ik dit niet snel neerzetten, want die wortelstokken woekeren nogal. Het ras Bocking 14 kennelijk niet, maar die vaalpaarse bloemen vind ik niet mooi. Symphytum azureum heeft mooie azuurblauwe bloemen, heb ik op een moestuindag vorig jaar nog wat stekken van weggegeven. Ik had het nog niet op het erf bij mij staan waar de muizen zijn maar op de volkstuin.

 

Ik heb op het erf nu ook wat rabarber neergezet, ik wed dat knaagdiertjes daar ook wel vanaf blijven, rabarber heeft heel weinig belagers. Groot hoefblad groeit hier trouwens ook onblemmerd, maagdenpalm ook, dat spul stond hier allemaal al.

Mijn vermoeden is dat bladgroenten nog vaak wel gaan met muizen of ratten in de buurt. Boontjes absoluut niet, tenzij misschien in de zomer gezaaid met doek erover - in een tijd van overvloed kan het zijn dat de schade meevalt.

Fruit is ook prima. Bit had geloof ik aangeknaagde bomen of struiken, maar dat was met sneeuw als ik me niet vergis. Als je mulcht tegen de stam aan maak je een mooi schuilplekje voor knaagdieren daar en dan nodig je ze uit om aan die stam te knagen. Ook sneeuw is mulch, de vraat was waarschijnlijk niet gebeurd als de stammetjes vrij van sneeuw waren gehouden. Dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar dit is info die ik tegenkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...