Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij willen in onze tuin 2 hoogstam appelbomen planten. Ideale combinatie lijkt ons een lekkere handappel (winterras) en een moesappel/handappel die ook als moesappel kan worden gebruikt. De bomen komen op een zandgrond te staan, halfschaduw. Wij hebben voorkeur voor eco rassen en de bomen moeten goed in toom te houden zijn. Groninger Kroon en Ecolette voldoen volgens ons aan de vereisten, beiden zijn zelfbestuivers. Is dit een mooie combinatie of heeft iemand nog tips voor andere combinatie?

Geplaatst:

De keuze voor de Groninger Kroon snap ik. Leuke boom, die goed, ook op hoogstam, in een wat kleinere tuin past: gewoon kwa natuurlijke vorm van de kruin, niet een te sterke groeier. Lekkere appel. Leuk ras. Ook goed geschikt voor op zand.

Snap ik eigenlijk de keuze voor Ecolette niet. Dat is een forse groeier hoor, zeker op hoogstam. Kun je niet een boom nemen die meer geschikt is speciaal voor op zand ? ( weet ik natuurlijk niet op wat voor grond je zit ( Zeist = zand ), want zit je nou nét in die nieuwbouwwijk, dan kan je wel op klei zitten )

Is de Groninger een best vroege bloeier, de Ecolette een late. Bestuift dat mekaar lekker ? Had je dat al uitgezocht ? ( ik weet het niet uit mn hoofd )

Hoogstammen, afhankelijk van je tuin hoor, voor hetzelfde geld zit je op 2 ha grond, worden allemaal best grote bomen he ? En gaandeweg de jaren ook niet meer zo héél eenvoudig te snoeien ? Die Groninger staat er om bekend dat ie af en toe echt begeleid moet worden.

Notaris vind ik persoonlijk een super keuze. Heerlijke appel, én een goede geur in bloei !

Geplaatst:

Wij dachten Ecolette omdat dit een ras is dat goed resistent is tegen ziektes en zelfbestuivend. Maar de combinatie met de Groninger Kroon of Notarisappel is wellicht niet optimaal.

Het is een bostuin, jaren 30 woning in een oud stukje Zeist, zandgrond, licht zuur. De appelbomen komen aan de rand van een gazon van 100m2 te staan. Daarachter (aan de noordzijde) staan heesters en daar weer achter een aantal hoge naaldbomen.

De kweker vindt de Notarisappel of Bellefleur een goede keuze en daarbij de Glorie van Holland als lekkere handappel die goed te bewaren is. De Notarisappel begrijp ik, maar de Glorie van Holland niet helemaal. Welke handappel die geschikt is voor zandgrond kan als alternatief naast de Notarisappel? De Pinova lijkt mij ook wel wat, een prima bestuiver voor de Notarisappel en hij is goed in toom te houden. Weet alleen niet of de Pinova geschikt is voor zandgrond.

De kweker zegt overigens dat het een kwestie van goed snoeien is als je de boom niet te groot wil laten worden. Hij vindt Ecolette persoonlijk niet zo leuk omdat die in de winkel ook goed verkrijgbaar is. Glorie van Holland is mooi oud Nederlands ras volgens hem.

Geplaatst:

De Bellefleur en de Groninger Kroon is samen ook een goede combi he ? Er zijn nog een paar van die typische Brabantse bomen die goed op zand zijn, kom er nu alleen niet op.

Geplaatst:

Mijn eerlijke gedachte bij dit gesprek? Notarisappel is een zeer moeilijke om gezond ecologisch te kweken. Ik zou zonder meer gaan voor de veel sterkere Ecolette en daar een ander ras bij kiezen dat ook sterker en gezonder is net als Ecolette wat later of langer bloeit. (Of het in stand houden van oude rassen zou belangrijker moeten zijn dan een aantrekkelijke oogst, dan vervalt mijn bemerking) Groeikracht is prima te beheersen door keuze onderstam "("hoogstam" is de groeivorm/stamhoogte en zegt niet zo veel over groeikracht....kies voor een wat matiger groeiende onderstam (M4? M106?) en laat vertakking wat hoger op de stam beginnen...dan heb je ook een hoogstam ) en een niet al te ingewikkelde snoei.

Het probleem met info over oude en nieuwe rassen is vaak dat bestuivingstabellen onvolledig zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Een hele andere onderstam willen hebben voor je hoogstam is natuurlijk altijd een optie, maar dan wel speciaal voor jou laten maken denk ik ? Dat hebben ze niet ergens gelijk voor je klaarstaan.

@ Weknow. Waarom een Notarisappel afraden bij een ecologische teelt ? Hij zit op zand he ? En een eventueel wat mindere oogst, kwaltatief, is dat erg ? ( weet ik niet , maar zo'n boom zet je niet voor een handeltje in appels denk ik )

Ik weet trouwens helemaal niet hoe de Ecolette smaakt, ruikt of iets, maar wel dat de Notaris erg lekker is.

Geplaatst:

wij hadden een ecolette, smaakte naar elstar, is na 3 jaar overleden aan schurft+ kanker,

aangeschaft voor de ziektebestendigheid maar misschien hadden we gewoon pech...

Geplaatst:

Ik vind de Ecolette en Groninger Kroon eerlijk gezegd best een goede keuze voor hoogstam eco-teelt op zandgrond!

Het woord 'halfschaduw' triggert mij wel een beetje. Iets teveel halfschaduw en je kunt problemen krijgen met meeldauw en schurft.

Alternatieve schurftvrije rassen op zandgrond zijn Lunterse Pippeling, Zoete Kroon en Lemoenappel.

Notarisappel doet het ook prima op zandgrond maar is enigszins ziektegevoelig. Notarisappel en Lemoenappel zijn beiden overigens wel sterke groeiers! Lunterse Pippeling daarentegen blijft vrij klein. Het is een ijzersterk, zefbestuivend vruchtbaar ras dat goede bewaarappels geeft.

Over bestuiving zou ik me geen zorgen maken. Een hoogstamboom zal op termijn zelfs met matige opbrengsten vaak nog altijd meer opbrengen dan u kunt verwerken.

Geplaatst:

Mijn advies

Groninger kroon en ecolette prima appels.

Andere ziekte vrije opties bramly seedling, veendammerglorie, James grieve, lunterse piplin en roter bepselich.

Deze rassen doen het hier goed op zand en veen

Geplaatst:

Dank voor de leuke reactie en tips.

De Lunterse Pippeling, vaak genoemd, lijkt mij inderdaad een goede keuze: sterk en geschikt voor zandgrond, goede bewaarappel, niet te sterke groeier en leuk oud ras.

Welke handappel zou een mooie combinatie zijn met de Lunterse Pippeling? Ik zit zelf te denken aan Groninger Kroon of de Notarisappel. De kweker geeft aan dat Notarisappel sterker groeit dan Groninger Kroon en dat dit juist een voordeel is op zanderige grond, waar de groei van nature wat minder is. En de Notarisappel en Lunterse Pippeling is kruisbestuiving dus dat klinkt als leuk duo.

Aan de noordkant van waar appelbomen komen, staan hoge (naaldbomen) en in de noordwest hoek staat een grote acer, daarom niet hele dag zon, maar halfschaduw.

Geplaatst:

Ik ben ook al een tijd naar appel boompjes aan het kijken maar heb geen idee welke rassen ik zou moeten kiezen. Er zijn zo enorm veel rassen dat ik het echt niet meer weet. Daarnaast krijg ik van verschilende kwekers verschillende adviezen. Het lieft zou ik de appels eerst willen proeven voordat ik straks een appel koop die ik niet lekker vind. Weten jullie kwekers waar dat ( uiteraard in het najaar) mogelijk is?.

Geplaatst:

Het is een eind uit de buurt, maar deze kweker heeft vele rassen en een winkel aan huis

wie weet kan je een dagje uit plannen

http://stokhorst-groessen.nl/fruitkwekerij.html

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hoi, de Ecolette heb ik staan. Lekker appeltje, zachtzuur, aromatisch, lekker, pluk in september. Mooi formaat om even tussendoor te eten. Je andere ken ik niet. Ik heb de combi met Topaz gemaakt. Iets groter, fris/sappig/ vast, pluk in oktober. Reden: beide zeer goede resistente eigenschappen, en spreiding oogst, verder wil ik wil niet spuiten. Succes met de keuze.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...