Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Project tuinkas


Alime

Aanbevolen berichten

Jullie toevallig nog ideeën hoe de dakramen waterdicht te maken? Ik dacht zelf aan iets van rubberen strips, bijv van die tochtstrippen. Daar kan het raam dan op komen te liggen zodat stromend water niet naar binnen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe prima ervaringen met die folie. Tomaten deden het er afgelopen jaar prima onder en de folie ziet er nog zo goed als nieuw uit. Kijk, folie blijft folie en ik reken op 4 jaar. Met de constructie van geïmpregneerd hout gok ik op het dubbele. Dus dat ik hem halverwege opnieuw moet bekleden. Ik heb al zo lang nagedacht over het bouwen van een kas dat het nu gewoon maar eens moest gebeuren Voor mij is het ook een experiment wat nog moet uitwijzen of het slaagt. Alleen de ervaring is het nu al meer dan waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie! Superleuk om te doen en niet al te moeilijk. Ik kan het iedereen aanraden. Nu kijken wat de levensduur is en hoe ie de eerste storm doorstaat Ik ben erg benieuwd. Ik zal binnenkort nog even de kosten optellen, de schetsen en alle mental notes en tips plaatsen voor de geïnteresseerden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel de gemaakte kosten. Ik heb ze ongeveer gecorrigeerd naar netto verbruik. Ik heb namelijk eea overgehouden.

 

Panlatten en planken: 383

Hardhouten palen: 44

Steekelementen en folieschroeven: 121

Folie: 160

Raamopeners: 90

Schroeven, nietjes, scharnieren, grendeltjes: 100

 

Totaal ca. 900 euro voor 28m2 kas dus. Alles behalve ijzerwaren besteld via internet. Iets meer dan ik vooraf gedacht had maar volgens mij nog steeds aantrekkelijk voor het behaalde oppervlak. Alhoewel je daar natuurlijk pas echt wat over kunt zeggen als je de levensduur weet. Ben ook benieuwd naar jullie mening over de totaalprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mental notes, deels al genoemd:

- Bekijk of je de elementen met vaste hoek kunt gebruiken voor jouw design en of je daarmee de juiste afmetingen met een gewenste hoogte kunt realiseren. Zo niet, kijk dan of de elementen met instelbare hoek een optie zijn.

- Google op driehoek berekenen en je hebt veel tools die je heel snel helpen bij je design.

- Denk na over een vorm van fundering om de levensduur te verlengen.

- Denk alvast na over hoe je de kas gaat verankeren.

- Zorg dat je hout droog is om in de elementen te schuiven, anders kost het je wat meer moeite.

- Volg de handleiding bij de elementen en denk niet slimmer te zijn Je maakt een zijkant, bevestigt een dakdeel, nog een dakdeel en dan de andere zijkant. Op deze manier kun je heel makkelijk de constructie opbouwen.

- Als je alleen bouwt is een bouw in delen van ca 2.40 meter breedte prima te doen. Ben je met twee kun je wellicht een breder stuk in één keer pakken. Scheelt in stevigheid en behoeft geen extra uitlijning van delen. NB: wel langere latten nodig uiteraard.

- Altijd voorboren.

- De schuine dwarslatten aan alle kanten zijn essentieel voor de stevigheid.

- Denk na over of en hoe je de folie op de dakdelen wil bevestigen. Ik heb het gedaan op eerder genoemde manier, ik denk dat ook zonder kan.

- De folieschroeven http://www.gekaho.de/html/folienschrauben.html zijn ideaal.

- Maak een verhoogd kozijn voor je dakramen waar je de folie tegenaan kunt leggen om lekken te voorkomen.

- Een extra flap van dakrand tot een stukje over je dakraam voorkomt stromend water dat in de kieren loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...