mcguyver Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Met veel interesse heb ik dit draadje gelezen. Ik heb een IDA 1300 kas van Vitavia. Toen het een paar weken geleden zo hard waaide sloeg de wind door het openstaande raampje naar binnen en drukte een polycarbonaatplaat naar buiten. Gelukkig geen schade die ik niet makkelijk kon herstellen. Ik kwam er dus achter dat de klemmetjes constructie te kwakkelig is. Ik had vervolgens het idee met een polymer lijm de platen te verlijmen. Omdat ik voor de beste oplossing wilde gaan heb ik Bison een mail gestuurd met de vraag wat de stevigste verbinding is tussen polycarbonaat en aluminium. Hun antwoord was verrassend, ze adviseerden me Siiconen Bouw Kit boven de Polymax. De Siliconen Bouw (let op, het woord Bouw hoort er echt bij) is ook nog eens 25% goedkoper dan de Polymax. Ik heb vervolgens op een tweetal rustige dagen alle polycarbonaatplaten verwijderd, alle delen vetvrij gemaakt, eerst het frame ingekit, plaat terug, afgekit en klemmen in de zachte kit als een soort "bewapening". Inmiddels al een paar windvlagen gehad maar de kas houdt zich tot op heden goed. Het heeft 7 tubes van 300 milliliter kit gekost maar een kleine 50 euro verder heb ik dan ook wat Overigens heb ik eerst douglas houten balken met zware schroeven op de muur gezet en daar de kas tegen aan gezet zodat ik een steviger verankerpunt heb en de houten balk voor de doorvoer van leidingen etc. kan gebruiken. Alleen klemmetjes kan ik dus afraden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Ipv dure kit te gebruiken zou je aan de binnenkant ook een paar dunne panlatten kunnen schroeven/klemmen en deze met een revet door het paneel heen te schroeven. Kost je wel geteld 2/3 panlatten van een paar euro. OK, het ziet er iets minder fraai uit, maar ze waaien er dan ook niet meer uit, en dat voor minder dan 5 euro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcguyver Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Ja, dat had ik kunnen doen, maar dan vind ik het "net niet" wat ik hebben wil. Gaten boren en latjes er op wordt wel een heel erg huisvlijt knutselwerkje. Het wordt er dan allemaal niet mooier op. Bovendien wanneer je gaten gaat boren in polycarbonaat platen loop je kans dat er vocht in komt waardoor er op termijn groene aanslag aan de binnenkant van je paneel komt.Maar ieder zijn ding, ik ben tevreden met m'n kit oplossing. Als ik een kwalitatief betere kas had gekocht was het ook niet nodig geweest. Wie weet in de toekomst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 Ik snap je volkomen.Voor mensen die de kas niet ergens in een mooie tuin hebben staan, zou het een goede optie zijn Bij mij zien alle stevige dingen er als een knutselwerkje uit, en dat maakt (aldus anderen) de tuin ook stiekem best gezellig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts