Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in de herfst een hakselaar gekocht en nou dacht ik houtsnippers over de grond te gooien tussen de groenten,

maar ik heb in de herfst een boompje die hier in de tuin stond (weet niet wat het was) versnipperd,

maar nou twijfel ik of het verstandig is om die tussen mn groenten te gooien omdat die boom in de zomer altijd zwart was van de luizen,

overwinteren die luizen in die boom (die ook vol met lichen (volgens mij heet dat zo) zat)? en is het waarschijnlijk verstandig om die snippers bij mn planten uit de buurt te houden?

mulchen of op de composthoop ermee (die niet al te ver van de groente af staat) of gewoon in de groene bak?

Geplaatst:

Denk niet dat je je te veel zorgen hoeft te maken. Er zijn luizen en luizen he ? Heel veel soortjes en maten. Luizen op bomen komen niet snel op kolen, die weer niet snel op bonen komen, en die bonenluis komt niet gauw op je peper.

Er zijn ook weer luizensoortjes die minder kieskeurig zijn, dat wel.

Maar je haksel gaat op de grond. Allerlei grondkruipende insecten en spinnen enzo, maar ook vogels, scharrelen daar en zullen de eitjes vanzelf vinden.

komt er toch luis in je teelt, hou je toch niet tegen. Ze komen gewoon aanwaaien.

Wil je daar dan op een gegeven moment wat aan doen ( áls hoor, veelal hoeft dat echt niet ) kun je er wat aan doen ja. Zie daarvoor alle topics die daar over gaan.

Geplaatst:

Over het algemeen is luis ook niet echt een probleem als je planten er verder gezond bij staan. Ik heb elke lente wel een opstootje van luis, maar in dezelfde periode komen kleine spinnetjes uit en worden de lieveheersbeestjes weer actief. Het luisprobleem lost zich dus telkens ook vrij snel en op geheel natuurlijke manier weer op.

Geplaatst:

ja, die beestjes kunnen goed vliegen hè...

wij laten ze zitten tenzij het een plaag wordt,

luizen kweken is belagers lokken mi

vorig jaar hadden we veel plezier van de larven van gaasvliegen, heb er een aantal getransporteerd naar de kas, top!

kijk en huiver

bild1869681489728796.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...