Geplaatst: 3 april 20178 j Laatst ben ik lekker aan het knutselen geweest. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het doel was een plekje in de keuken om veilig (zonder bemoeienis van de katten ) wat plantjes te kunnen opkweken en kruiden neer te zetten. Na een nachtje woelen wist ik precies hoe ik het wilde hebben: Toegegeven, mijn tekenkunsten laten nogal te wensen over. Niemand zag er iets in, dus dan maar met volle moed aan de slag. Ondertussen had ik gelukkig wel besloten om het toch iets kleiner te maken. Groot durven denken is goed, maar bescheidenheid is nog beter. Daarna eerst maar eens materialen gehaald. Onder het toeziend oog van een medewerker van de plantsoenendienst ging het met wat passen en meten (en een klein beetje geweld) alemaal nèt in onze trouwe Micra. Het begin was er al snel: Een paar foto's om in sneltreinvaart te laten zien wat in werkelijkheid toch best even duurde. De volgende dag nog wat extra plantenbakken gehaald, en klaar! Eerlijk gezegd viel het licht (of beter gezegd het gebrek daaraan) me wel een beetje tegen. In de garage vond ik een oude passpiegel, precies de juiste afmeting ook nog, alsof mijn naam er al op geschreven stond. Die was voor mij! Aangezien we ook nog een TL-bak hadden liggen (en we het daarvoor dus niet hoefden te laten) heeft mijn vriend die er voor mij boven gehangen. Dat gepruts met draadjes besteed ik toch liever uit. Een LED-snoer (werkeloos sinds de feestdagen, hij kan heel veel standjes ) maakt de feestvreugde compleet. Of het voor de plantjes veel verschil maakt weet ik eerlijk gezegd niet zo goed maar het lijkt nu in elk geval heel veel lichter en gezelliger. De gezaaide kruiden doen het tot dusver prima. Tot slot een paar plantjes in de kweekafdeling, in de linkerbak kan er nog veel meer bij. Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen. Vragen en tips zijn van harte welkom!
Geplaatst: 4 april 20178 j Grappige constructie, wel leuk. Ik vrees enkel voor te weinig licht. Ik zou eerder de tl buizen hangen boven de witte bakken, daar waar nu de bakken uit drie deeltjes hangen. Liefst dan nog met een systeem dat je de verlichting hoger en lager kunt hangen (ketting, touw,...) en verhogen met de groei van de zaailingen. Zie ook topic tl verlichting voor juiste tl buizen. Zelf gebruik ik nu een tl lamp die hangt aan lange spanbandjes die ik geleidelijk aanspan zodat ze hoger komt.
Geplaatst: 4 april 20178 j Leuk idee! Goed verzonnen. Ik vrees alleen ook voor hetzelfde als wat Simon noemt. Maar goed, laat je niet tegenhouden!
Geplaatst: 4 april 20178 j Auteur Dank jullie wel. De hoeveelheid licht is inderdaad een grotere uitdaging dan ik vooraf had gedacht. Ik dacht dat we een vrij lichte keuken hadden en op zich is dat ook wel zo, maar het is niet te vergelijken met buiten natuurlijk. Nu gaat het mij voornamelijk om de kruiden en wat sla en zijn die vrij snel tevreden, maar waarschijnlijk zouden ze het beter doen met iets meer licht. Momenteel zien ze er goed uit, maar ik heb het idee dat de groei er niet ontzettend hard in zit. Of dat zo is weet ik niet zeker, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ben natuurlijk erg ongeduldig. Voor de op te kweken plantjes is meer licht sowieso wel wenselijk (al zit er nog wat licht verstopt achter de voorste hoge hangbakken). Stiekem heb ik voor de kiemfase boven een paar kleine kweekkasjes op een vensterbank staan. Dat is een heel klein kamertje, dus daar kan ik indien nodig de boel ook wat gemakkelijker opstoken. In elk geval spookte het idee om nog iets aan het licht te veranderen al wel in mijn hoofd en na jullie opmerkingen nog meer. Erg bedankt voor de tips, die neem ik graag mee voor het vervolg! Sowieso ben ik nog niet helemaal uitgeknutseld want wat ik vergeten was te vertellen is dat ik de onderkant nog dicht wil maken met kastdeurtjes ervoor, zodat ik daar wat 'groene' spulletjes in kan opbergen. Bovendien wil ik er eigenlijk nog eentje maken voor buiten, maar dan iets groter en met een konijnenren eronder. Daar wacht ik nog even mee, want als het echt niets wordt in de keuken bonjour ik deze naar buiten en breid ik hem gewoon iets uit voor de konijnen. Waar heb je die grote witte bakken vandaan?Dat zijn lekbakken voor de wasmachine, verkrijgbaar bij elke zichzelf respecterende doe-het-zelf-zaak en waarschijnlijk op nog wel meer plekken.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.