jootje Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Vanavond 3 broccoli`s geoogst, werden groot. In roosjes gesneden en in zout water gelegd. Op dat kleine beetje een rups of 12 zwemles gegeven. water en rupsen weg, en nog een keer een uur in water gelegd. Nog steeds groene monstertjes. dacht dat dat het wel was op 3 van die broccoli dingen. Ik wilde ze in de vriezer doen, dus even de kook erover heen en afgegoten. 1 voor 1 de roosjes uit de pan, ja hoor, nog meer rupsen die de zwemles niet overleefd hadden. Ging ik de roosjes es uit elkaar plukken, zaten er in elk roosje nog wel een paar babyrupsen, toen heb ik het maar opgegeven, lees: kliko in! Van de week ook al mijn bloemkool onder gescheten dooir die beesten, en de witte kool die er naast staat is groot, maar losbladig, lijkt meer spitskool, gaat volgens mij ook niet goed komen. Door dat ik niet wist hoe groot deze koolsoorten werden heb ik ze lekker dicht bij elkaar gezet, en het ziet er dus nu uit als 1 kluwen kool, met heel veel gaten van de rupsen. Ik denk dat het wijsheid is om alles eruit te halen, en iets anders van kool te zaaien? Wat kan ik trouwens doen om die monstertjes uit mijn tuin te weren? Dit is een leerjaar, maar vind het toch wel jammer dat dit niet goed gaat. Maar goed, ik sta ingeschreven voor een stuk tuin erbij, en dan komt daar ooit de kool, een heeeeeel eind uit elkaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Anti-insectengaas! Ik teel al mijn kolen onder insectengaas, geen last van rupsen en koolvlieg, ideaal. p.s. op het forum staat de tip over vitrage van ikea als goedkope oplossing voor het dure anti-insectengaas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 28, 2011 Author Share Posted June 28, 2011 Thanks. Hmm....naar de Ikea dus. Maak je dan een soort tunnels, of een kooi achtig iets? Heeft iemand daar een plaatje van voor deze muts? Kan ik even aan manlief laten zien wat hij maken mag voor me....heb nog 4 spruitkool, en 4 koolraapplantjes staan. En wil ook boerenkool zaaien, want dat eet ik erg graag s` winters! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Ik gebruik van die gele elektriciteitsbuizen die ik met beide uiteinden in de grond steek. De ronding is niet helemaal optimaal, dus een mooie kooi staat ooit nog eens op de planning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Jootje, daar heb je je man niet voor nodig, dat kan je nog zelf Gewoon bij de bouwmarkt van die lange electra buizen door de helft laten zagen, hoef je t zelf niet meer te doen (als je ze lager wilt iig) en daarna in de grond steken, gordijntje van Ikea eroverheen frutten en je bent klaar. Laat die man t echte werk maar doen Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 Ik ben ook toe aan oogsten, maar heb ze ook niet onder anti-insektengaas staan. Ben ook een eerstejaars tuinder...Dus hoe dat met die rupsen komt??? Maar, als je oogst, laat je de plant dan staan, of kan dan de plant er ook af en op de composthoop? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 als van broccoli de hoofdbloem eruit snijdt en de plant laat staan maakt het kleinere zijbloemen aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 Dank je Is het ook beter af en toe te oogsten, zodat de er zijbloemen kunnen ontstaant, of moet ik wachten tot broccoli eerst heel groot is geworden? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 ik zelf wacht liever. Maar het blijft wel opletten dat ie niet doorschiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 Het groeien is de afgelopen week al zo enorm snel gegaan.Ik zal wachten tot het een mooie grote broccoli is geworden. Klopt het dat een broccoli een blauw-grijze kleur heeft, i.p.v. 'donker'groen? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 4, 2011 Share Posted July 4, 2011 dat ligt een beetje aan je soort! je hebt zelfs paarse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 4, 2011 Share Posted July 4, 2011 Ben broccoli aan het blancheren... oepsie... rupsen... nooit eerder gezien... nu wel.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 5, 2011 Share Posted July 5, 2011 Ok, ik weet genoeg. Geen kolen zonder vitrages! Note to self... Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 5, 2011 Author Share Posted July 5, 2011 Niet leuk...rupsen....ik ga als ik de kans krijg van de week naar Ikea om die lill vitrage te halen. Een rupsje...niet erg....maar een leger rupsen vind ik minder... Hoop dat het bij jou meevalt Jasmin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 5, 2011 Share Posted July 5, 2011 ik heb de broccoli geoogst, maar er zaten enkele stukje bij die verschrikkelijk stonken. Komt dit van die rupsen, of van slakken? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 vanavond voor mijn eerste eigen broccoli gekookt. Gisteravond stukjes die zacht en bruin waren en stonken eraf gesneden.Had vanavond maar twee rupsen die boven kwamen drijven. Dit viel na het lezen van jullie ervaringen wat mee, maar ik klop het direct af. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted July 7, 2011 Share Posted July 7, 2011 heb vandaag broccoli gezaaid in de hoop dat het nog wat word? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marianne oppie Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Fijne tip, ook ik moet dus naar ikea. Had ook veel last van rupsen in m'n kolen, weinig goede oogst. Wel vulling voor de compostbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Inmiddels heb ik 2 pakketten met de Ikea vitrage binnen. Die gaan we zeker in t najaar of in de volgende lente weer gebruiken. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts