Harger Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 (aangepast) In mijn kas lijken ineens de nieuwe bladeren en twijgen van de meeste planten te verdorren. Het gaat om druif, kiwi, vijg, tomaat, komkommer, pompoen, waarvan de eerste 3 er al jaren staan, en de laatste 3 net aangeplant/ opgekomen. Zie foto's. Een week geleden was het nog niet zichtbaar. Vooralsnog lijken aardbei en framboos niet aangetast. Kas wordt automatisch om de dag bewaterd, dus droogte is de oorzaak niet.Enig idee wat dit kan zijn, en wat er tegen te doen is? 22 april 2017 aangepast door Gast
Goldfish Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 (aangepast) Je bent helaas slachtoffer geworden van de vorst van 20 april. Als de kas niet verwarmd wordt is ie hooguit 1 graadje warmer dan buiten, tegenhet einde van de nacht. Dus wanneer het een tijdje -1c geweest is in de kas zijn in elk geval komkommer, tomaten en kiwi de pineut. Kiwi herstelt zich wel, maar je slaat vermoedelijk wel een jaar over qua oogst. Gedeelde smart is halve smart want er zijn veel leden de klos dit jaar. 22 april 2017 aangepast door Gast
Bit Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Ja inderdaad. Zeker weten : gewoon vorstschade. ps: zie dat je rijkelijk water hebt gegeven. Dat hoeft echt niet, eerder liever niet.( en ook wel érg rijkelijk met handjes koemestkorrels gestrooid trouwens )
Harger Geplaatst: 22 april 2017 Auteur Geplaatst: 22 april 2017 Foto's zijn nu hopelijk wel zichtbaar.Vorst als oorzaak heb ik ook aan gedacht, maar zo extreem was deze niet en tijdens eerdere jaren met late vorst heb ik dit nog nooit gezien met druif en vijg...
Claudia69 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Die hebben het te koud gehad. Jong blad is extra gevoelig voor vorst en veel planten zijn door het mooie voorjaarsweer in maart vroeger uitgelopen dan normaal. Mijn vijg (die buiten staat) en mijn hortensia's hebben het ook. Die zullen wel weer uitlopen, net zoals jouw druif. De tomaatjes en de pompoenen moet je wellicht vervangen.
Harger Geplaatst: 22 april 2017 Auteur Geplaatst: 22 april 2017 Hopelijk was het inderdaad de vorst. Dan komt het wel weer goed met de vaste planten. Helaas leek de kiwi net voor het eerst in 6 jaar of zo bloemetjes te geven...
Bit Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Het was zéker weten de vorst. Ik begrijp dat je nog een beetje twijfelt ? ( en dacht wellicht aan een slechte streek van een buurman ofzo met gifspuit ? ) De tomaten en de komkommer zal je moeten vervangen inderdaad, de rest gaat gewoon wat later weer aan de groei hoor.
henkg Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Vlak bij Breda: Gilze Rijen afgelopen donderdag heel vroeg: -8,8 graden (temperatuur aan de grond).Zie hier een plaatje: mogelijke-aankomende-vorst-t22147-40.html#p342798 Meetstations bevinden zich in open gebied. Vlak bij bebouwing zal het iets minder koud geweest zijn, maar ruim koud genoeg voor vorstschade. 2025_teeltlijst (.xlsx)
harms1 Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Combinatie van tomaten en komkommer is ook niet ideaal, en van tomaten met druiven ook niet...Ik zou de tomaten maar weglaten verder... http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm Zet bv. wat kruiden bij uw druivenranken zoals munt, thym of bieslook...
Marina Milieu Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Al 12 jaar heb ik in mijn kas druiven groeien; aan de korte kant . Aan de lange kanten, en soms er ook naast, staan elk jaar tomaten; wel wisselend in de grond en het volgend jaar in grote potten. Maar ze hebben geen problemen met elkaar! Ik heb rijke oogsten! Wat de kas-warmte betreft; in de wintermaanden hang ik bubbeltjesfolie voor het glas; dat slaat de zonnewarmte op in de luchtkamertjes. Behalve mijn plantjes; vind ik het zo ook heerlijk om in de warme kas te zitten! Nu haal ik langzamerhand wat noppenfolie weg; er is nu 1 lange kant weggehaald. Per kant van de kas plak ik de repen plastic met tape aan elkaar en schrijf er met pen op voor welke kant het is; opdat ik het volgend jaar het weer gemakkelijk op kan hangen. Hergebruik! Het bubbeltjes plastic wordt per rol goedkoop aangeboden bij (ik meen) Gamma.
Marina Milieu Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht druiven-tomaten: de druiven staan geplant aan de korte kant, en groeien omhoog aan de bovenkant door, over de gehele lengte van de kas. Ook aan de lange zijkanten van de kas, laat ik ze doorgroeien. Dus zo groeien ze vlak naast de tomaten.
Sparky Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Ik had ook druiven in de kas geplant om mooi over de blauwe bessen te groeien, beide ook kapotgevroren. Balen. Er zitten nog knoppen op die de vorst lijken te hebben overleefd. Deze zullen de groei naar boven wel overnemen neem ik aan? Verder zijn de net opengaande knoppen, ALLE!, op mijn moerbeiboompje ook dood en is de bloesem van de saskatoons kapot. Bijzonder matig begin van het jaar zo.. Tot slot natuurlijk de kersenbloesem bruin! De blauwe bessen lijken gelukkig de vorst goed doorgekomen te zijn omdat de bloesem hier nog niet vol open stond. Hopen dat dit het was..
appelvrouw Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Combinatie van tomaten en komkommer is ook niet ideaal, en van tomaten met druiven ook niet...Ik zou de tomaten maar weglaten verder... Hoeft niet, ik heb al jaren tomaten en druiven samen in de kas..gaat prima. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
harms1 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Als u toch erg graag tomaten wilt kweken in uw kas, laat dan in ieder geval de komkommers achterwege...Dat is écht geen goede combinatie!
harms1 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 @ Sparky...Druiven over blauwe bessen heen laten groeien lijkt mij ook niet handig, want de druif neemt dan al het zonlicht weg dat de blauwe bessen hard nodig hebben?
Sparky Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Valt denk ik welmee, heb een balk boven in de kas lopen waar ik ze over zou leiden. Dan zit er voldoende ruimte tussen dat de bessen er geen last van hebben. De balk hangt op zo'n 2,2 meter hoog. Mochten de bessen er onder lijden, knip ik de druif er alsnog uit. Je kunt het altijd even proberen, niet?
harms1 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Ja... Misschien niet te ver uit laten lopen dan, de ranken..
pippi Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Als u toch erg graag tomaten wilt kweken in uw kas, laat dan in ieder geval de komkommers achterwege...Dat is écht geen goede combinatie! Excuus voor off-topic, maar kan je ook aangeven waarom je dat vindt? Ik denk dat heel veel mensen al jaren komkommers en tomaten in hun kas hebben, ik hoor daar eigenlijk nooit bezwaren tegen. Vaak zijn die lijsten van goeie buren/slechte buren gebaseerd op iets van een bijna onbestaand risico of een voor- of nadeel dat niet iedereen als voor- of nadeel zal zien. Daarom vind ik deze zo fijn: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companion_plantsBij de voetnoten wordt dan gelinkt naar een duidelijke uitleg over waarom welke planten wel of niet, vaak ook wetenschappelijke onderzoeksrapporten. Bij druiven, tomaten en komkommers vind ik daar niets over waarom ze niet bij elkaar zouden mogen.
harms1 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Nou pipi...Ik zeg eerlijk dat het niet uit eigen bevinding is, dat je tomaten en komkommers niet moet combineren...Maar je leest het wel op talloze sites dat je dat beter niet kunt doen! Zouden al die sites dan onzin verkopen?
harms1 Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Volgens deze site kun je dat ook beter niet doen! http://www.tuinen.nl/combinatieteelt-in-de-moestuin
pippi Geplaatst: 23 april 2017 Geplaatst: 23 april 2017 Harms, op die site staat bijvoorbeeld ook dat je geen doperwten naast aardappelen moet zetten , en dat is nu juist een combinatie die prima werkt. En daarom is het 'waarom' zo belangrijk. Ik zag op de wiki-site een combi die werd aangeraden omdat het wasberen zou weghouden, en dat is geweldig, maar voor mij dus geen reden om die planten bij elkaar te zetten. Ook zie je vaak dat planten niet naast elkaar zouden moeten omdat ze elkaars groei remmen, maar in een polycultuur -omdat de plantafstand veel kleiner is - toch een hogere opbrengst geven dan apart. En nog een voorbeeld: ik las vorig jaar ergens dat ananaskers goed bij ribes kon, en dat heeft me bijna mijn ribessen gekost, want die ananaskers werd gigantisch groot. Ja wist ik veel, eerste jaar dat ik die dingen had in de tuin. Dus ik zou dat nooit aanraden. En ja nog een keer sorry voor off-topic.
Bit Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Als je rechtsboven in de zoekfunctie intypt : 'Tomaten en komkommers samen in de kas', zijn er een paar topics over. Daar een reactie van Jorg maar even gepikt en hier geplakt : Die combinatieteelt is ook een lastig iets doordat veel websites maar zelden vermelden waarom dat wat ze overgenomen hebben zo is. Vaak is het gebaseerd op een ervaring van de oorspronkelijke auteur van een boek in plaats van (wetenschappelijke) bewijzen. Uitzonderingen daargelaten. Die ervaringen zijn vervolgens door jan en alleman overgenomen op het internet zonder te weten over het wat en waarom... Een voorbeeldje zijn de wortels en uien naast elkaar voor het afweren van wortel-uivlieg. Mijn ervaring is dat het in mijn tuin niet werkt en ik ken ook niemand waarbij dat wel zo is. Kortom: kijk bij dit soort dingen eens goed naar je bron. De gunstige en ongunstige plantcombinaties moet je volgens mij vanuit ten minste drie ideeën bekijken:de groenten helpen/beïnvloeden elkaar. Bijvoorbeeld mais naast bonen waarbij de laatstgenoemde zorgt voor een extra stikstofvoorzieningde groenten kunnen goed bij elkaar staan vanwege teeltomstandigheden, formaat, groeisnelheid, hoogte, etc, zoals bijvoorbeeld wortel-ui of sla onder stokbonen.de planten verwarren insecten en andere organismen of trekken ze juist aan (knoflook, afrikaantjes, phacelia)nog meer? Naar mijn weten is de gedachte achter het niet samen planten van tomaat en komkommer (in de kas) dat de gewenste teeltomstandigheden niet gelijk zijn. Ze beïnvloeden elkaar, zover ik weet, niet negatief onder de grond!! Komkommers groeien graag in een wat vochtigere warme omgeving terwijl tomaten in deze vochtige omgeving snel last van schimmels krijgen (bijvoorbeeld botrytis) en visa versa. Mijn ervaring is dat de combinatie tomaat en komkommer in de praktijk gewoon goed gaat. Ik teel ze al jaren bij elkaar in de kasgrond en heb nog geen negatieve effecten opgemerkt. Een slechte opbrengst zou ik eerder zoeken in andere dingen. Gaan we voor zulke discussies dus daar verder. Hier is dat volledig offtopic.
Goldfish Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 ik zag op de wiki-site een combi die werd aangeraden omdat het wasberen zou weghouden, en dat is geweldig, maar voor mij dus geen reden om die planten bij elkaar te zetten Ja... off-topic, maar Pippi.. die tip moet je onthouden voor de toekomst.. ik weet dat je in het Westen van Nederland woont, maar ze komen er aan: http://www.wur.nl/nl/nieuws/Rukt-de-wasbeer-op-in-Nederland.htm
aalterse-willy Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Ik heb elk jaar tomaten en komkommers samen in de kas, geen problemen gehad, nooit.Vorig jaar zelfs een augurk, die vanzelf uitgekomen was, tussen en over de tomaten laten groeien en geen enkele plant ondervond nadeel. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jeanne heijmans Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Wat ik weet dat komkommers en tomaten vijanden zijn.
Aanbevolen berichten