Roland Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Vandaag 6 stuks 2 jarige doyenne perenbomen op kwee eline onderstam aangeschaft.Het zijn gekoelde bomen die ik nu kan planten. Ik wil de echter het eerste jaar in een pot zetten om eind dit jaar te laten chipbudden met speciale rassen. De wortels passen echter niet in een emmer van 10-15l (31cm dia en 32cm hoog). Kan ik de wortels flink terugsnoeien om de bomen in een pot te krijgen? Quote
Bit Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Ja, kan. Zelfs wel fors ( de wortels niet in de pot proppen )Zo mogelijk de dikke wortels daar snoeien, dat er nog draderige, makkelijk beweegbare wortels overblijven. Maar je wortel-snoei móet echt navenant ook in de kruin weggehaald worden, liever daar nog wat meer zelfs. Oppotten, pot rijkelijk water geven, maar daarna niet te veel meer. Niet laten uitdrogen natuurlijk, dat ook zeker niet. Luw wegzetten ( de boom verdampt ook aan het hout ) en wachten tot de boom blad vormt. Heeft het blad, dan goed water blijven geven, nooit laten uitdrogen. Maar ook niet kletsnat laten. Quote
Roland Geplaatst: 24 april 2017 Auteur Geplaatst: 24 april 2017 Ik zou de kruin er helemaal af kunnen halen.wil de doyenne namelijk als tussenstan gebruiken. Ca 10 cm boven de huidige ent wil ik een ander ras erop ovuleren of chipbudden. Dit moet dan in augustes / september gebeuren. kan dit laatste nog op een stam van 2,5 cm in doorsnede? Eind dit jaar zal hij nog dikker zijn. Quote
Gwen Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Hi, De boom haalt met voornamelijk de fijne, kleine en dunne wortels voedingsstoffen en water uit de bodem. De dikke wortels dienen als 'ankers'. Belangrijk is wel dat je de kruin iets verder terugsnoeit in diameter dan de wortels zijn. Dan is de grootste kans dat de boom het overleeft. Vanwege de actieve sapstromen zou ik niet de top in zijn geheel verwijderen zodat je een stam overhoudt. De kans dat de boom bezwijkt (door 'doodbloeden' ) is dan heel groot. Gwen Quote
Roland Geplaatst: 25 april 2017 Auteur Geplaatst: 25 april 2017 Het zijn 20 liter emmers geworden.Met de wortelsnoei passen ze hierin. Moet nog wel gaatjes in de emmers boren voor de waterafvoer. Ze staan onder een laurierboom tegen een noordschutting. Dus in de schaduw. Nu nog bepalen hoe te snoeien om van de zomer een ander ras op de doyenne te enten, oculeren of chipbudden.En moet ca 10 cm boven de huidige ent komen. Iemand hier ervaring mee? Quote
Roland Geplaatst: 4 mei 2017 Auteur Geplaatst: 4 mei 2017 Heb bij 3 boompjes de kruin eruit gehaald op 40cm zodat deze laag uitschiet en ik 2 lage zijtakken horizontaal kan gaan leiden. De andere 3 al het eenjarig hout terug gesnoeid op 1 oog. Komende zoner de juiste rassen erop oculeren of chipbudden. Quote
Roland Geplaatst: 4 mei 2017 Auteur Geplaatst: 4 mei 2017 Wat is de ideale standplaats voor de jonge boompjes?Kan ze in de zon zetten of in de schaduw. Nu staan ze in de schaduw onder een dichte laurieren boom. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.