Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Haha, dat heb ik gisteren gedaan!
Brandnetel, korenbloem, gember, en zo nog wat dingen meer.

Mooi zeg @jorieke123 die korenbloemen. Ik zat vandaag nog te denken dat ik daar altijd te weinig van heb. Ik vind dat zo vrolijk in de tuin staan dat ik er veel te weinig van droog. Nu had ik bedacht dat ik aan andere mensen (lees mijn ouders) maar korenbloemzaden moet geven en ik het dan van hen krijg. Want zelf laat ik het liever in de tuin staan [emoji1787]

Geplaatst:
  • Auteur
Op 27-11-2024 om 10:26, Jorieke123 zei:

thee-mixjes

Wat zijn je recepten, welke is je favoriet?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou, dat van de foto is nou niet echt met een enorme achterliggende gedachte samengesteld ofzo, ik heb gewoon geprobeerd om van al mijn geplukte bloemen en wat kruiden een feestelijke en drinkbare mix te maken :) 

Verder is de zwarte-bessen-thee wel een favoriet hier, met als basis 30 gram zwarte thee, 10 gram zwarte bessen blad, 20 gram aan stukjes gedroogde pulp van uitgeperste zwarte bessen, en 10 gram geplette jeneverbessen. 

Groene thee met pepermunt en gedroogde aardbeienkroontjes (met iets vruchtvlees er aan ook) is ook wel smaakvol. En van die 'avond'-mixjes zijn ook lekker maar daar zit dan veel in wat ik koop bij bijv. budgetkruiden.nl. Zoals kaneel en steranijs en zoethout. Ik gooi daar dan wel eigen karwij, venkel, brandnetel, en nog wat dingen door. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ja die zwarte besthee van jou is erg lekker. Het idee om ook met zwarte of groene thee te mixen.. heb ik nooit gedaan. Of misschien in de oertijd met wat Monarda bloemen en zwarte thee. 
ik heb nog gedroogde bramen pulp stukjes. Daar zitten wel pitjes bij. Dan vraag ik me af of die wat bitter afkunnen geven. 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Theetjes gemaakt. Een gewone kruiden met veel kruiden zoals in het eerste bericht vermeld.

En een vruchtenthee waarvan de ingrediënten zijn: gedroogde cranberries en sterk gedroogd fruit leer van braam en dat in stukjes gebroken. 
Verder het blad van Zwarte bes, Framboos, Aardbei en Braam. 
@Jorieke123ik heb wel twee jaar gedaan met het frambozen- zwartebes- en braamblad dat ik eervorige jaar van jou kreeg. Nu heb ik nog steeds wat over maar de geur en smaak zullen afnemen dus tijd voor vervanging.
Ik hoop het dit jaar uit eigen tuin te halen..de braam zal misschien niet helemaal lukken nog. 

aangepast door appelvrouw
Gedroogde fruitteler🤣

Geplaatst:

Waar hebben jullie het geleerd om zelf thee te drogen en samen te stellen? Of waar inspiratie opgedaan 🙂? Lijkt me leuk om te proberen, zeker nu we eindelijk een grote tuin hebben met veel fruit en braamstruiken en kruiden. 

Geplaatst:

Ik kijk naar smaken die ik lekker vind en daar combineer ik mee. Begon als 10-jarige met een takje citroenmelisse in warm water, want ‘dat was lekker’. Met warm water niet geslaagd, maar met kokend water des te meer. Citrussmaken vind ik oa heel lekker. Frisse smaken. Of als ik ergens een thee drinkt en denkt, goh, wat lekker, dan aap ik de smaken na of maak er een eigen versie van. Ingrediënten staan achterop een doosje. Dat is niet zo moeilijk.

Smaken die ik lekker vind zijn oa

Kurkuma gember
Kamille
Kamille lavendel roos
Kamille pepermunt
Brandnetel kamille pepermunt
Lindebloesem
Kweepeer
Salie
Granaatappelbloesem
Hibiscus
Korenbloemen droog ik ook altijd voor de kleur door de thee, maar haal er weinig smaak uit.

Heel veel dus. Ik heb dan ook een kast met 2 meter thee. Bloemige smaken vind ik trouwens ook heel lekker, maar die koop ik altijd bij een theemaker. Ook heel lekker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic