berend78 Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 beste ik had om te beginnen een vraag hoe kan ik mijn foto,s opsturen van mijn moestuin verder heb ik nog wat vragen van alles wat nou heb ik van het jaar voor het eerst witlof gezaaid en het ziet er mooi uit mooie planten hoog loof en ik bezit ook een koude kas van 3x5 en heb ik gelezen dat je witlof ook in de kas kan kweken dus ik maar alvast een kuil gegraven in de kas dan is dat tenminste gebeurd nou wou ik van de week al een gedeelte inkuilen maar wel loof maar geen pennen( heel klein) moet de groei van de pennen nog komen of wordt het niets verder heb ik ook voor het eerst bakken aan de schutting gemaakt voor de aardbeien ik dacht dat ik dan meer controle over had met het oog op het water geven en plukken dat is ook een grote flop geworden hop werk geen aardbeien nou wou ik het met hangaardbeien proberen ,jammer ik kan er nog geen foto,s van plaatsen ik hoop dat ik goeie tips ontvang want ik ben nog een leek op dat gebied alvast mijn dank bart (berend) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted September 12, 2010 Share Posted September 12, 2010 Hallo, Foto's kun je opladen met http://imageshack.us/(klik op 'browse', kies de foto en druk op openen, klik op 'upload now'. Kopieer dan de 'direct link' door daar op te klikken en plaats deze op het forum tussen de tags:)[img][/img] Als het niet lukt laat je het maar weten Witlof vraag: Misschien te veel stikstof in de grond of te laat gezaaid. Je kan altijd proberen om ze nog in de grond te laten zitten en kijken of ze nog groeien. Voor de aardbeien vraag: aardbeien geven het tweedejaar altijd meer aardbeien. Maar omdat je schrijft dat er geen enkele aardbei aanzat zou ik inderdaad nieuwe plantjes kopen. Verder goede potgrond in de bloembakken doen. Als je de foto's oplaad kunnen we mogelijk nog beter advies geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend78 Posted September 13, 2010 Author Share Posted September 13, 2010 beste ik ben heel blij met het snelle reageren van u kant dat ik zal mijn best doen om de foto,s door te sturen dan weten we waar over we praten maar zo te zien zal het nog een hele tour voor me wezen met het oog op mijn leeftijd 79 en geen woord engels kan en het tegenwoordig alles in het engels vertaald wordt, maar ik doe mijn best . mijn dank berend (Bart) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted September 13, 2010 Share Posted September 13, 2010 Berend, Als het niet lukt mag je de foto's ook naar mij versturen via de e-mail. Dan zet ik ze op het forum waar je ze wil hebben. Email: [email protected] Groeten Luc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Bij deze de vraag van Berend met bijbehorende foto's: Hier dan een paar foto's van mijn tuin en de beruchte aardbeien bakken. Zo te zien en naar de bloei kijkend zou je zeggen dat moet toch lukken, een hoop bloei maar geen vruchten. Nou heb ik nieuwe plantjes besteld en die zouden deze week bezorgt worden. Kan ik die nieuwe plantjes in bloempotjes poten met potgrond en ze dan laten overwinteren in de kas zo dat ze niet de ergste kou opvangen??? Of ik gooi er een laagje blad overheen. Moeten ze dan ook geregeld water hebben of gewoon wat vochtig houden en dan in het voorjaar naar buiten breng? Je kunt op de foto ook zien dat ik in de onderste bak me nieuwe uitlopers heb gepoot maar dat heb ik ook verkeerd gedaan want ik heb ze niet aan de moederplant laten zitten. Misschien hebben andere tuinliefhebbers ook nog andere ideeën? Ook heb ik in de bakken gaten gemaakt zo dat het te vele water ook weg kan. Hier de foto op orgineel formaat zodat je de bakken goed kunt zien:http://img153.imageshack.us/img153/8097/tuin019.jpg Ook had ik hele mooie tomaten uit de kas. Die poot ik in emmers maar die buiten stonden waren van het zelfde ras maar die zijn ook allemaal mislukt. Ze waren heel mooi en in eens was het gebeurt! En zo ga ik maar door met mijn mooie hobby en ik hoop dat ook andere goede raad kunnen geven. Met mijn witlof wacht ik maar af ik hoop dat de pennen nog wat groeien. Beste tuinvrienden allemaal veel plezier met deze mooie hobby berend ( Bart ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Tjonge, zo strak staat de boel er bij mij niet bij hoor Super netjes Berend! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Mooie groente tuin Berend, mijn complimenten! Aardbeien- Voorkom contact met de grond, dan gaan de aardbeien rotten- Houdt slaken in toom- Te diep gezette planten rotten gemakkelijk weg en omdat de aardbei oppervlakkig wortelt.- Zet de aardbeienplanten niet te dicht op elkaar- Een plant in een pot / hangbak heeft minimaal 3 - 4 liter grond nodig. Als de plant goed groeit gebruikt hij vrij veel water. Bijmesten is dan het beste dat met het water geven te doen.- Gebruik voor aardbeien in een pot, bak of balkonbak onbemeste potgrond. Er mag geen mest of compost in zitten in verband met het verbranden van de jonge nieuwe wortels.- Rotten de aardbeien voordat ze rijp zijn: mogelijk komt dit door een gebrek aan voeding (herkenbaar aan klein blad, langzame groei, gevlekt blad en erg zachte aardbeien) Regelmatig bijmesten met een meststof met een hoog kaliumgehalte biedt al veel uitkomst- Let op sympthomen van ziekte Overwinteren:Ja je kan de aardbeien in pot (of al in de bakken als je die er af kunt halen) poten en in de kas zetten, doe over de potten wat stro en eventueel nog vliesdoek. Let wel de planten moeten wel kunnen ademen. Dus niet helemaal afsluiten. TomatenWaarschijnlijk de gevreesde phytopthora / aardappelziekte. Ik durf wel te stellen dat de meeste mensen met buitentomaten hier vanaf midden augustus last van hebben gehad. In korte tijd alles weg. Je bent dus niet de enigste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Berend,Met de vervelend natte zomer hebben we allemaal veel last van de aardappelziekte in onze tomaten. Buiten kun je het enigszins beperken door er een plastik overkapping overheen te zetten en zo te zorgen dat ze niet te veel regen op hun pet krijgen. Niet te dicht op elkaar, luchtig, zodat ze snel drogen bij vochtig weer.Verder hopen we volgend jaar gewoon op wat prettiger weer.gr Jos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Inderdaad, een mooie strakke tuin. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts