Poppy Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 (aangepast) Hoi! Ik heb vorig jaar voor het eerst tomaten gekweekt, het nodige geleerd over dieven, en wat er gebeurt als je dat niet goed doet (oerwoud )Nu heb ik weer tomaten gezaaid, en 1 van de plantjes ziet eruit alsof de hoofdstam zich heeft gesplitst, zie foto's. Is een van de takjes een dief? Hoop dat het een beetje te zien is op de foto's. Alvast dank voor jullie reacties. 30 april 2017 aangepast door Gast Quote Yes you can!
weknow Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Dat is een splitsing. Sommige tomaten doen dat spontaan tijdens de groei. Maar dit is wel heel vroeg.....nooit meegemaakt bij zulke jonge plantjes....kan het zijn dat het groeitopje beschadigd is? (Veel planten reageren daar op door net onder de wond snel 2 nieuwe knoppen aan te maken) Aan jou de keuze. Je kunt beide toppen verder laten groeien, maar als het een stamtomaat is moet je ze beide dan ook aanbinden en proberen om ze ook wat tussenruimte te geven. Je kunt ook het zwakste takje even wegnijpen...dan groeit de andere sterker (maar is er kans dat er op de wond ook weer 2 takjes komen...) Een dief groeit altijd in de oksel van een tomaat....net onder een blad maakt ze een snelgroeiende nieuwe tak...meestal het beste om die snel weg te halen. Normaal gebeurt dit pas na 4 a 5 volgroeide bladparen en een struikhoogte vanaf 50 cm of zo. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Poppy Geplaatst: 1 mei 2017 Auteur Geplaatst: 1 mei 2017 Zou kunnen dat deze beschadigd was, ik had een paar kiempjes waarvan het zaad omhulsel niet van de kiemblaadjes af wilde vallen, dus heb ik geprobeerd te "helpen" Heb inmiddels 1 stengeltje weggehaald, nu eens zien hoe het verder gaat Dank voor de reactie weknow! Quote Yes you can!
Bit Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Denk, om een oordeel te kunnen geven, het toch ook best van belang is het ras tomaat te vermelden ? Balkon-kers tomaat ras X gaat al zo vroeg ook weer anders van start dan stamtomaat X. etc tec. Quote
Poppy Geplaatst: 1 mei 2017 Auteur Geplaatst: 1 mei 2017 Bit, het is een Black truffle. Voor zover ik weet een stam tomaat. Heb gisterenavond het tweede steeltje eraf gehaald, en plantje ziet er tot nu toe goed uit. We zullen snel zien of het de juiste keuze was Quote Yes you can!
Toto Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Ik wist niet dat zo'n splitsing al zo vroeg kon? Ik heb dit vorig jaar ook voorgehad ( splitste zelfs drie keer) maar toen was mijn plant wel al een meter hoog. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.