Jorieke123 Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Ik ga zo maar eens een boel courgette soep wecken, ik haal om de dag een stuk of 6 courgettes van de plant. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Hoi Jorieke, misschien een domme vraag, maar hoe gaat dat wecken dan? Nog meer RUIMTE besparing, onze kelder is groter dan de vriezer Groetjes, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 30, 2011 Author Share Posted June 30, 2011 Tja ik maak het voor het eerst, ga er morgen mee aan de slag. Je maakt gewoon soep zoals je altijd doet, en dan heet in de potten en nog een uurtje in de weckketel. Zo staat het tenminste in mijn Weck-boekje Er staan tenminste een boel recepten voor soep, van kippen tot erwtensoep. Courgette soep staat er niet bij vermeld, maar als je groentesoep in kunt maken...... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Groentesoep, courgettesoep, één pot nat Weckketel, daar moet ik maar eens wat meer over lezen. Is het met wecken niet zo dat je alles suf kookt, of was dat vroeger, toen was alles beter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 30, 2011 Author Share Posted June 30, 2011 Ja, je kookt het wel in de weckketel (veel dingen hoef je niet voor te koken, die gaan rauw de potten in, en worden dan geweckt) en het wordt zachter en minder frisgroen van kleur. Maar het kost geen energie meer na het wecken, en er vormt zich geen ijs zoals bij ingevroren groenten. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Ja, je kookt het wel in de weckketel (veel dingen hoef je niet voor te koken, die gaan rauw de potten in, en worden dan geweckt) en het wordt zachter en minder frisgroen van kleur. Maar het kost geen energie meer na het wecken, en er vormt zich geen ijs zoals bij ingevroren groenten. En je kan zo snel wat opentrekken...visite? In 5 minuten een heerlijke courgettesoep op tafel. Met de geur van de zomer er nog in!Jorieke ik ga denk ik ook voor de gewekte soep..ik moet dan wel minstens 5 liter hebben om 5 potten te vullen..zoveel courgettes heb ik nog niet. \kan je het recept van groentesoep zoals het gewekt wordt plaatsen, of is het al zoals je zegt...soep maken, in de schone pot..verhitten tot 100 graden voor een uur lang? kan je er dan ook vlees bij doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 30, 2011 Author Share Posted June 30, 2011 De erwtensoep, aardappelsoep, en linzensoep moeten 90 minuten op 100 graden in de weckketel, de rest (kippensoep, tomatensoep, groentesoep, wortelsoep, bonensoep) moet 60 minuten op 100 graden.Er wordt veel gewerkt met vlees en vleesboullion, dus dat is geen probleem. Je moet gewoon soep maken zoals je altijd doet, en dat dan in de (voorbereidde) glazen doen en dan wecken. Ik maak van de courgettes een basis soep, dan kan ik later bij het opwarmen nog kiezen voor stukjes zalm, spekkies, wat dan ook  Er mag geen bindmiddel en geen meel in de soep, omdat dat zuur kan worden en de smaak kan beïnvloeden. Verder zijn er geen regels. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Fijn dank je wel! dan maak ik gewoon twee soepen die even lang kunnen...ik moet wel gas besparen hè... Wat ik ook erg besparend vind zijn de peulvruchten..nu al heb ik 15 porties geblancheerde tuinbonen en doperwten in de vriezer, morgen gaan de droog-stok-bonen de grond in, daar eet ik veel van in de winter, voor een deel gaat dat halfdroog de vriezer in..heerlijk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 1, 2011 Author Share Posted July 1, 2011 Er staat me toch een pan met soep op het vuur! In de pan waar we normaal varkensvoer in koken (dus groot! )Er zitten 4 grote courgettes in, en 12 kleine (10-15 cm) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 En wat zit er nog meer in? probeer je het extra kort te koken omdat je het nog wekt, of is het voor de moestuindag? edit: droevig omdat ik niet kan komen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 1, 2011 Author Share Posted July 1, 2011 Een berg uien, verse basilicum, en kippenboullion (waar aardappelzetmeel in zit, zag ik, ik hoop dat dat geen probleem is). Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 Zou dat niet gewoon aardappel zijn ? Dat kan toch in de gewekte soep? Maar misschien is het chemisch veranderd, sorry ik weet het niet.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 1, 2011 Author Share Posted July 1, 2011 Tja, het is wel een bindmiddel, maar meer voor het blokje boullion dan voor de soep, dus zal vast goed gaan.Ik kook de soep niet echt veel korter, we zullen eens zien hoe het smaakt straks Edit: eigenlijk pasten de 10 potten van 3/4 liter net niet met zijn allen in de weckketel... Het deksel van de pan zweeft nu heel iets. Hopelijk gaat het goed Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 Overschot courgettes, die dingen groeien me werkelijk boven het hoofd Wat doen jullie er allemaal mee Gisteren courgettesoep gemaakt, en boursin aan toegevoegd, hier ergens die tip gelezen.Was lekker, weer eens iets anders. Wel nog lobbig geklopte slagroom erboven op gedaan.En vandaag een ovenschotel gemaakt.reepjes rundvlees roergebakken in de wok , courgette blokjes en paprikablokjes toegevoegd, en voorgekookte plakjes aardappel (uit eigen tuin) en een zakje knorr aardappelgratin met 350 ml water.Toen in de ovenschaal en daarover geraspte kaas (ik rasp altijd zelf kaas, van het laatste stukje dat over blijft) Daarna 40 min. in de oven op 200 gr.Salade erbij en smullen. Ijs (uit de winkel)met aardbeien toe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 3, 2011 Author Share Posted July 3, 2011 (ik rasp altijd zelf kaas, van het laatste stukje dat over blijft). Doe ik ook altijd Dat vries ik in met veel lucht, zodat ik het tussendoor nog een keer kan schudden, en dan zonder lucht dicht kan knopen. Dan blijft het strooibaar. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 3, 2011 Share Posted July 3, 2011 Kan je nog wel courgettes zien Jorieke? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 3, 2011 Author Share Posted July 3, 2011 Ja hoor Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Heb net een bestelling van weckringen (60st.) en klemmen (104st.) gedaan bij: http://www.vanderkooyjubbega.nl/Deze is net iets goedkoper daarmee als glazenpotten.nl heb ik gemerkt. Scheelt toch weer een paar euries. Ik mis alleen van 2 potten deksel, het betreft bolle. Weten jullie waar ik die los kan krijgen? Anders heb ik weinig aan die 2 potten  Edit: ik open net mijn mailbox en mijn ene mailtje van Okoko recepten. Mag je 3x raden wat er op de voorpagina stond! Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Ah ik zie het ja Top! Ik heb daar in het begin ook zitten vergelijken, de potten zijn er weer duurder. En ik kocht de potten steeds 'compleet', dus geen losse ringen nodig.Wanneer ga je voor de 1e keer wecken? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Als de courgettes me om de oren groeien Ik heb ook augurkenplanten (2) staan, en die moeten toch ook geweckt worden voor je ze kunt eten. En als er ooit komkommers komen zijn ze ook welkom achter t glas. Voor de rest heb ik eigenlijk nog te weinig om te wecken, maar ik ben graag goed voorbereid Volgend jaar verwacht ik uitbreiding.. 3x zoveel als nu. Bovendien hebben we dit jaar nog amper aan fruit, dat zal volgend jaar ook anders zijn. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Augurken weck ik eigenlijk niet. doe er alleen maar een hete suiker/azijn/water oplossing overheen. Maar dan heb je volgend jaar mooi de middelen! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Ik had een serie weckpotten gratis gekregen. In afwachting van eventueel 'echt' wecken, gebruik ik ze divers... olie en bloemetjes, en ingemaakt zuur zonder wecken (snel eten) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Ik zat me net te bedenken dat ik niet zoveel klemmen nodig heb als ik potten heb Hoeveel klemmen heb jij gemiddeld nodig Jorieke? Kan ik mijn bestelling nog een beetje aanpassen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Ehm... in 1 weckketel gaan zo'n 14 grote potten, op elke pot moeten 3 klemmen. Maar jij gaat wecken in een 'normale' pan toch? Daar past minder in. Die klemmen haal je er de volgende dag af, dan kan je ze weer voor andere potten gebruiken idd. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Dank je voor t snelle antwoord! Ik heb gelijk maar 7 zakjes (a 8 st.) geannuleerd. Dan heb ik er denk ik nog genoeg. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts