Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Van zowel wilg als conifeer heb ik snoeiafval. De wilg heb ik gehakseld, de conifeer niet. Conifeer: dunne takjes, vers (nog groen). Wilg lag al een tijdje, omdat hakselen van wilg veel beter gaat als het droger is.

Het conifeerafval denk ik te gaan gebruiken voor:

Mulchen van mijn blauwe bessen (staan in grote bakken)

Mulchen van mijn rode bessen, wel veel minder gebruiken

Mulchen van mijn hortensia’s

Wilgenhaksel voor met name het mulchen van fruitboompjes.

1. Goed idee zo?

2. Is Conifeer nog voor andere dingen te gebruiken? (ik heb binnenkort erg veel ...)

Geplaatst:

Hoi Henk,

Het maakt niet zo veel uit welk soort haksel je waarvoor gebruikt. Dat coniferen (zowel hout als naalden) zuur zouden werken op de bodem is een fabel/mythe. Is serieus onderzocht o.a. door Amerikaanse universiteiten. Groene naalden op zichzelf zijn licht zuur, zo gauw ze drogen of verteren niet meer. Ik vermoed dat coniferenhaksel wat langzamer zal verteren dan wilgen (heel licht en zacht hout), hoewel het ook wel aan het soort conifeer zal liggen. Coniferen hebben wat moeilijker afbreekbare verbindingen en vaak ook schimmelafweerstoffen in het hout...en het zijn vooral schimmels die hout moeten laten vergaan. Om die reden is coniferenhout ook niet geschikt/geliefd om bijv. eetbare paddenstoelen op te kweken.

Ik gebruik hakselhout onder allerlei bomen en struiken (inderdaad ook alle fruit wel) en daarnaast voor paden (ben daar zeer enthousiast over!) en ik bewaar altijd wel wat om te mengen met compost die veel groen bevat. Op paden vul ik het om de 1 a 2 jaar aan en als op een gegeven moment de laag te dik wordt gebruik ik het al redelijk verteerde spul van de paadjes weer gewoon in de tuin en als vulling (soms met wat bijmenging) voor grote bloempotten waarin ik boompjes e.d. opkweek....houdt redelijk goed vocht vast en planten maken er goed en veel wortels doorheen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic