Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een moestuin van 15m lang die aan 1 kant begrensd is door een beukenhaag en aan de andere kant door wildgroeiend weidegras.

Nu zou ik graag een soort van barrière maken tussen het gras en mijn moestuin en dacht aan pompoenen. Volgens mij zorgen de grote bladeren voor een onderdrukking van het gras.

Hoeveel pompoenen zou ik moeten zetten om die 15m volledig te vullen?

En is het ok als ik deze niet top? Ik weet eigenlijk niet echt goed wat dit wil zeggen, maar het zou zorgen voor een grotere oogst.(?)

Bedekking is in mijn geval belangrijker dan oogst.

Alvast bedankt!

Mvg,

Lowie

Geplaatst:

Ligt een beetje aan het ras. Wij hebben bijvoorbeeld Valenciano die 80x80 bedekt, maar ook butternut die echt wel een vierkante meter nodig heeft.

15 m2 zou dus naar mijn idee ongeveer 15 planten nodig hebben om te bedekken, eerder minder dan meer: ze hebben echt flink ruimte nodig.

Toppen? Mij is bekend dat je gewoon niet aan pompoenen moet zitten. Dat heb ik ooit zelfs in een wetenschappelijk artikel gelezen

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

2015-09-20-1336231494352434.15

Wel iets meer dan 15m2. Maar 3 planten Butternut en nog 1, waar ik de naam niet meer van weet. Ongetopt. Oogst richting de 25 goed rijpe Butternuts. Niets aan gedaan verder, dan alleen af en toe wat uitlopers wegknippen omdat ik er anders niet meer langs kon. ow. ja. en gemest in de beginfase net na het planten en af en toe water geven tot 1 juli. Deze foto is dacht ik van eind aug.

Geplaatst:

Ok bedankt!

Dus met 4 plantjes zou ik moeten toekomen denk ik.

En misschien een domme vraag, maar waarom maar water geven tot juli?

Mvg,

Lowie

Geplaatst:
...... maar waarom maar water geven tot juli?

voor mij de 1e reden : omdat ik een luie tuinier ben en vind dat ze het na een goede start maar lekker zelf moeten uitzoeken. Maar de betere reden is dat ze het ook echt zelf kunnen uitzoeken; in de volle grond, eenmaal goed gesetlled, maken ze een enorm wortelstelsel en kunnen ze echt zonder, ook bij hitte. Moet ik er wel bijzeggen dat ik op klei zit niet te ver van het grondwater.

En inderdaad; wat bassie zegt. Ook allemaal erg afhankelijk van welk soortje je wil poten, de hoeveelheid planten dus.

Geplaatst:
Ligt eraan of je een rankend, semi-rankend of bush-type soort pompoen hebt. Wat wil je gaan zaaien?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Zou wel graag eens butternut uitproberen. Vorig jaar voor het eerst zaden van een onbekend ras gezaaid en laten klimmen. Deze plant met mooie grote oranje vruchten is zonder problemen 2m hoog geklommen en dan op een dak nog eens 3m verder gegroeid. Dus vandaar dat ik deze vraag stel . Zelf heb ik niet veel ervaring met pompoenen. Wat zou je eigenlijk aanraden? Misschien een bepaald ras ofzo?

Geplaatst:

Het zou goed Uchiki Kuri kunnen zijn geweest wat je vorig jaar hebt gehad; die komt het meeste voor zowel in de zaadhandel als de supermarkt en je beschrijving klopt. Flespompoen is ongeveer even populair.

Je kunt natuurlijk best eens wat anders nemen, wat groeiwijze betreft ontlopen verschillende rassen pompoen elkaar niet veel. Als je ze nou een beetje als stokbonen ergens bij op wilt laten klimmen zou je natuurlijk niet een ras met grote, zware vruchten nemen. Ik geloof niet dat je dat van plan bent, dus waarom niet een pompoen nemen die je leuk lijkt? Misschien wel even op smaakervaringen googlen, ik geloof wel dat bepaalde rassen door de meeste mensen als ietsje minder ervaren worden.

Vaak zitten er maar 10 zaden in een klein pakje, meer zou je zeker niet hoeven om je ruimte te vullen.

Geplaatst:
Ligt eraan of je een rankend, semi-rankend of bush-type soort pompoen hebt. Wat wil je gaan zaaien?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Zou wel graag eens butternut uitproberen. Vorig jaar voor het eerst zaden van een onbekend ras gezaaid en laten klimmen. Deze plant met mooie grote oranje vruchten is zonder problemen 2m hoog geklommen en dan op een dak nog eens 3m verder gegroeid. Dus vandaar dat ik deze vraag stel . Zelf heb ik niet veel ervaring met pompoenen. Wat zou je eigenlijk aanraden? Misschien een bepaald ras ofzo?

Dan zou ik kiezen voor niet rankende soorten. Kun je op die 15 meter wat meer variatie planten. Lil pumpkemon is daar zeer geschikt voor, maar ook de acorn's. Met beide goede ervaringen opgedaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...