Letsgo Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Iemand een idee waarom mijn kapucijners niet aan het rek willen groeien wat ik speciaal voor hun heb geïnstalleerd? Heb ik ze te dicht bij elkaar gezaaid? Is het te druk aan het rek? Of vinden ze de stokken voor mijn andere bonen gewoon leuker? Ik heb er nog touw tussen gespannen omdat ik dacht dat ze dat fijner vonden...Maar blijkbaar niet. Quote
RobN Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Groeien ze misschien ook naar de zon kant toe, en staan daar misschien die andere stokken... Quote Onkruidmanager 1.0
Ann123 Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Ze groeien naar de zon. Ik weef ze zelf door het rek maar af en toe is de lokroep van de zon toch groter dan de zin in rek en dan hangen ze weer half. Dus af en toe door het rek weven. Quote
Bit Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 touwtje spannen horizontaal en al die buitenboontjes terug in het rek dwingen. Eigenwijs zijn doen ze maar lekker bij een ander ! reden is : licht. Quote
oscardevos Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Ik heb gisteren mijn kapucijners richting het klimgaas geleid net zoals Bit zegt horizontaal, maar in mijn geval met bindbuis en op twee hoogtes.Is makkelijk verkrijbaar en kun je elk jaar hergebruiken. Touw vind ik te scherp voor de kwetsbare stengels. Bindbuis snijdt niet. Natuurlijk niet te strak aanbinden. Quote
pippi Geplaatst: 17 mei 2017 Geplaatst: 17 mei 2017 Ze staan hier pal op het zuiden, dus zon zat, en ze komen toch ook naar voren hangen, dus ik douw ze ook steeds terug en vlecht ze door het hek (en heb ook wat touwen gespannen om ze in toom te houden. Volgende keer zet ik ze achter het hekwerk in plaats van ervoor. Zag wel de eerste kapucijnerpeulen hangen vandaag, dus dat gaat wel goed. Quote
Letsgo Geplaatst: 18 mei 2017 Auteur Geplaatst: 18 mei 2017 Groeien ze misschien ook naar de zon kant toe, en staan daar misschien die andere stokken... Jep precies dat! Stom dat ik daar niet aan heb gedacht.. Dus ik ga die boefjes gewoon even terug vlechten/binden!Bedankt voor de tips. Quote
pippi Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Ik kon geen recent topic vinden over kapucijners in het algemeen, dus daarom maar even hier. Dit jaar dus voor het eerst kapucijners gezaaid. Van de week begonnen mijn kapucijners een beetje in te storten onder hun eigen gewicht (ze hebben wel habbiewabbiehandjes he, in vergelijking met andere planten met grijphandjes). Dus de dikste peulen geoogst, en voor het eerst verse kapucijners gegeten. Tsja, ik vond het niet heel bijzonder. Ik miste een beetje die typische kapucijnersmaak van goedkope kapucijners uit een pot. Ik vond er sowieso weinig smaak aan zitten, zeker in vergelijking met verse doperwtjes of verse peultjes uit eigen tuin, die echt veel en veel lekkerder zijn dan uit de winkel. Ze waren zeker niet vies, maar een beetje blanco. En als ik dan zie hoeveel ruimte ze innemen en hoe klein de oogst eigenlijk is in vergelijking (omdat je bij de andere peulvruchten door kan blijven plukken terwijl je bij kapucijners pas kan gaan oogsten als er vrijwel geen nieuwe bloemen meer zijn), dan denk ik niet dat ik ze volgend jaar weer ga zetten. Iemand met goeie argumenten om het toch nog een keer te proberen? Quote
Ann123 Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 De bloemen zijn zo mooi. En de peulen. Ik heb nog nooit kapucijners gegeten. In België is dat niet te vinden in winkels. Net als raapsteeltjes. Beide typisch Nederlandse groenten? Ik weet dus niet wat te verwachten qua smaak. Quote
pippi Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Ik vind de bloemen ook geweldig mooi, en ik moet bekennen dat ik met veel plezier die kapucijners heb staan doppen, ondanks de paarse vingers die ik er aan over hield. Heel mooi, die paarse peulen met die dikke groene kapucijners, en met 8 forse kapucijners per peul gaat het ook best wel snel voor je een maaltje bij elkaar hebt. Kan je in België in een supermarkt geen potten of blikken met kapucijners kopen? Dat is toch bizar? Ik kan de smaak van niet-verse kapucijners niet goed uitleggen, veel steviger en overheersender dan van andere peulvruchten in ieder geval. Hier eten we het ook vrijwel nooit als groente, dus niet met aardappelen, maar eigenlijk in plaats van de aardappelen, en dan (wel raar maar dat is de traditie) met mosterd, piccalilly, zoetzuur, Amsterdamse uien en spekjes. 'Kabouteraardappeltjes', zo noemde mijn oma ze. Quote
RobN Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 Pippi, heerlijk zoals je het omschrijft, zo eet ik ze ook. Misschien is het ras ook van belang op de smaak. Ik koop ze weleens op de markt, en dan zijn ze best lekker, beter dan uit pot. Quote Onkruidmanager 1.0
RobO Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 en niet te lang laten hangen voor je oogst, groen vinden wij ze t lekkerst Quote
Nadi Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 Misschien kan je ze ze zelf inmaken? Komt de herkenbare smaak niet door het koken inmaken en liggen in inmaakvocht?Ik heb dit jaar voor het eerst geen kapucijners. Mooie bloemen en mooie peulen maar vind de smaak ook niet geweldig Quote
Ann123 Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 Kan je in België in een supermarkt geen potten of blikken met kapucijners kopen? Dat is toch bizar? . Neen, bestaan hier niet. Wellicht in de Albert Heijn, een supermarkt waar er sinds enkele jaren een paar vestigingen in België van bestaan. Hier is er geen in de buurt, maar ik heb al gehoord dat er veel typisch Nederlandse en Indonesische dingen te krijgen zijn. Dus misschien daar wel. Heb je ooit al kapucijners buiten Nederland gevonden? In Frankrijk? Engeland? Tuinbonen vind je hier ook enkel in Marokkaanse en Turkse winkels. Hier vind je dan wel schorseneren en witloof, groenten die in het buitenland minder gebruikelijk zijn. Quote
RobN Geplaatst: 4 juni 2017 Geplaatst: 4 juni 2017 Witlof gaat hier prima hoor ook de kleine brusselse en schorseneren moet je even naar zoeken.... Quote Onkruidmanager 1.0
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.