Niika Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Gevulde Bolcourgettes bolcourgettesgehaktrode paprikasjalotchampignonsgeraspte kaasgehaktkruidenKnoflookZoutBeetje kerriepoedereierenolijfolie Snijd het kapje van de courgettes af, en hol ze uit met een lepel. Zet ze in een ovenschaal, bestrooi de binnenkant met wat zout en gaar ze 15 minuten in een voorverwarmde oven (180C) Sjalot snipperen en even aanfruiten in de pan. Gehaktkruiden door de gehakt mengen, knoflook en gehakt bij de sjalot in de pan, en de gehakt gaar bakken. Vervolgens kleingesneden paprika, champignons en binnenste van de uitgeholde courgette toevoegen, wat kerriepoeder er over strooien en laten staan tot alles gaar is. Laat het mengsel een beetje afkoelen, kluts de eieren en roer dit er door. Haal de lege courgettes uit de oven en vul ze met het gehaktmengsel. Wat je overhoud kan je er om heen leggen in de schaal. Rijkelijk bestrooien met kaas (naar smaak) en nog 15 minuten in de oven. *edit*: De olijfolie gebruik je uiteraard in de pan, en om de ovenschaal in te vetten... Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Gevulde courgettes Sinds Sneker dit recept geplaatst heeft in 2011 heb ik het ieder jaar wel minstens twee keer gemaakt... met een variatie hier en daar.Vandaag weer, heerlijk met rijst en wortelsalade. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Spitskool Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 Wat ik ook heerlijk vind, is mücver. Dit zijn courgettekoekjes die je lauw of koud serveert met yoghurt met knoflook. Die koekjes ga ik morgen proberen! Kan volgens mij niet misgaan. Wat ik zelf altijd erg lekker vind is spaghetti gemaakt van courgette met avocado-knoflookpesto. Het recept daarvoor staat hier: https://www.jennyalvares.com/romige-courgetti-avocado-pesto/. Ik schiet zelf altijd flink wat uit met de knoflook, want een teentje vind ik zo lafjes. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Claudia69 Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 Heb een receptje van het internet geplukt voor gevulde courgette met raapjes. Wordt deze week getest. Ik laat nog weten of het lekker was http://www.dewassendemaan.be/default.aspx?PageId=543 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 juli 2017 Geplaatst: 20 juli 2017 Nog een receptje gevonden Ingrediënten 1 kg Bloem 3 dl Water 30 gr Gist 2 el Suiker 1,5 el Zout 1 Courgette 200 gr Geitenkaas Tijm Doe de bloem in een kom, maak in het midden een kuiltje en giet daarin de gist (opgelost in lauw water + suiker)Strooi het zout langs de rand.Kneden tot elastisch deeg.Courgette raspen, goed droogmaken en mengen met kaas en tijm. onder het deeg kneden.Deeg 30 min laten rijzen in kom onder vochtige handdoek.Vorm geven , of in muffinplaat voor kleine broodjes en terug 30 min laten rijzenBakken op 220° gedurende 25 min , voor kleine broodjes 10 min. Quote
Appelmoesje Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ik heb ook nog wel een lekker recept met courgette.Het is eigenlijk gewoon een ovenschotel met alleen maar groente, maar het is echt heel lekker! Je hebt het volgende nodig voor 2 personen:- 1 courgette- 2 (grote) zoete aardappelen)- 1 rode paprika- 1 rode ui- 1 bakje met cherrytomaten Het is eigenlijk heel simpel. Je snijd alle groenten in stukjes (zoete aardappel kan je schillen, hoeft niet) en doet ze in een ovenschaal.Strooi er flink wat olijfolie (of ander soort olie) en kruiden eroverheen (dit kan ook weer van alles zijn; Italiaanse kruiden, tijm etc.)Roer alles om met een lepel zodat er overal wat olie en kruiden zit en stop het in de oven.Doe de oven op 200 graden en laat het er 30/35 minuten in zitten. Als je het eruit haalt check even of het gaar is. Smullen maar! Heel makkelijk en supergezond. Leuk als je alle ingrediënten uit je eigen moestuintje kunt halen.Je kan overigens zoveel variëren met de ingrediënten als je wilt. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Experimentje Andere zijn gewoon courgette.. Volgende lading is met vanille Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 courgette jam heb ik ook geprobeerd maar is niet voor herhaling vatbaar. Quote
RobO Geplaatst: 19 augustus 2017 Geplaatst: 19 augustus 2017 rolletjes:plakjes in de lengte met kaasschaaf of mandoline 3-4 mm dikp&z en insmeren met wat knoflookolieheel kort op de grillpan, 10 sec per kantaf laten koelen, stukje sla romaine, klein stukje rucola en een lik mascarpone eropoprollen en schuin doorsnijden in het middenwordt een soort van wrapjeevt vaststeken met een prikkertje Quote
pippi Geplaatst: 19 augustus 2017 Geplaatst: 19 augustus 2017 Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen, excuus als ik hem over het hoofd heb gezien. Supermakkelijke en snelle courgette/citroencake met citroenglazuur (vegan). Ik heb hem nu twee keer gemaakt, en wij vinden hem erg lekker. Ik heb het recept een beetje aangepast omdat het met cups en andere lastige maten was, en in het originele recept zit een ei, nou, volgens mij nergens voor nodig. 200 gram bloem1 theelepel baking soda1 theelepel bakpoedersnufje zout50 ml olie (vorige keer had ik kokosolie, nu zonnebloemolie, maakt niet uit)150 gram suiker1 geraspte courgette (of liever 2 kleintjes, er moet voldoende vocht in zitten), ongeveer 400-450 gram.30 ml citroensap 1-2 eetlepels geraspte citroenschil (kan ook zonder hoor) Voor het glazuur: poedersuiker en wat citroensap Bloem, baking soda, bakpoeder en zout mengen. Courgette mengen met de olie, suiker, citroensap en citroenrasp. Alles bij elkaar gooien en goed mengen (mixen is niet nodig, kan gewoon met een lepel). Je hebt nu een vrij dik beslag. In een ingevette bakvorm (ik gebruik een ronde van 20 cm doorsnede) gieten, beetje fatsoeneren zodat het beslag ook tegen de rand zit, en dan 50-60 minuten in de over op 180 graden. Af laten koelen in de vorm, dan bestrijken met citroenglazuur (geen idee hoeveel ik daarvoor gebruik, gewoon flink wat poedersuiker, citroensap erdoorheen en bij mengen tot je de goeie dikte hebt.) Ik denk ook dat hij met wat andere ingrediënten (gember en sinaasappel bijvoorbeeld, of een dubbele met een laag bramen en bessen ertussen, of met iets van noten) ook erg lekker zal zijn. Ik ga volgende keer wat experimenteren. Courgettes zat. 1 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ik had courgette soep gemaakt van een paar te grote courgette's: Courgette's grof in stukken gesneden in een pan met een laag water.Daar heb ik groente bouillon blokjes aan toegevoegd (effe makkelijk)ook een hele groene peper erin gedaan.Toen alles gaar was staafmixer erin gezet en gepureerd.En toen nog wat aardappelblokjes erin gedaan en gaar laten koken.En als laatste gerookte spekblokjes. Normaal voeg ik ook nog wel eens room toe of kaas. Maar ik moet zeggen dat ik hem zo eigenlijk lekkerder vind.Dus voor herhaling vatbaar. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 Zo dat is lang geleden dat we teveel courgettes hadden☺️ Ik kwam hier een recept zoeken maar heb uiteindelijk besloten de courgettes in de vriezen voor de winter wok. Iemand een leuk recept van courgette lasagna, dat de courgette als lasagna vel gebruikt wordt en dat het niet te nat wordt? Dat had ik namelijk😢 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 31 augustus 2020 Geplaatst: 31 augustus 2020 Ik doe ook meestal soep, wanneer er te veel courgettes liggen. Uitje en knoflook bakken, courgettes in plakjes erbij met heel weinig water. Serveren met wat citroensap. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 februari 2021 Geplaatst: 14 februari 2021 Op 9-7-2011 om 23:38, snekermoestuin zei: Gevulde courgettes Voor 4 personoen olijfolie 4 courgettes in de lengte gehalveerd 100g tonijn op olie uit blik uitgelekt en verkruimeld 2 eieren 2 eetlepels parmezaan, vers geraspt 2 eetlepels paneermeel, 1 takje verse bladpeterselie, fijngehakt 1 eetlepel witte wijn zout en peper Verhit de oven tot 180 graden . Vet een braadslee in met olie. Schep het grootste deel van het courgettevruchtvlees weg zonder de schil te beschadigen. Houd de schillen apart. Doe het vruchtvlees in een kom met de tonijn, eieren, de helft van de kaas, 1 eetlepel paneermeel, peterselie en wat zout en peper. Bedruppel het met olijfolie, roer grondig en schep het mengesel in de courgetteschillen. Leg ze in de braadslee en voorzie ze van de rest van de kaas, de rest van het paneermeel en de wijn. Zet ze 30 minuten in de oven en dien ze heet of warm op. zojuist erg lopen zoeken naar dit recept van Sneekers moestuin. En gevonden. Met een paar courgettes uit de winkel, verse makreel een Roscoffui gemaakt, flink op smaak gebracht met eigen Provençaalse kruiden. Klassiekers moeten erin blijven😃 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2022 Geplaatst: 28 juni 2022 Courgettes geoogst! @snekermoestuin jouw recept met tonijn wordt weer gemaakt. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 21 juli 2023 Geplaatst: 21 juli 2023 En weer maak ik deze gevulde courgette vanwege een oppas plant die mij voorziet van ruim uitgegroeide courgettes! Lekker met als bijgerechten dikke chips, knoflook dip en olijven😜 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 3 september 2023 Geplaatst: 3 september 2023 Courgettedip, vrij naar dit recept van Alpro. Lekker met platbrood. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.