Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette recepten


Dennis29

Aanbevolen berichten

Courgette chutney;

 

1.5kg courgettes

700gr uien

1 BOL knoflook

1 paprika

Kopje azijn

kopje bruine suiker

1 hete peper

100gr rozijnen

100gr abrikozen

 

Alles in +\- 2cm stukken snijden en de peper fijn snipoeren. Alles in een pan met dikke bodem langzaam aan de kook brengen en laten pruttelen, laten inkoken tot een dikke brij. In gesteriliseerde potten doen en op smaak laten komen.

Ik had dit verdrievoudigd en kwam op 12 hakpotjes vol. Zelfs de eerste dag smaakte het al super, moet officieel 3 maanden op smaak komen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw, nehh duurt gewoon enorm lang eerdat het goed ingekookt is, maar door de enorme hoeveelheid knoflook die ik in de mijne verwerkt heb, lees potje opendoen en achterover slaan, hier zeer gewild bij de bbq en bij een kipfiletje

Mocht ik naar de mtfd komen samen met Goldfish zal ik een potje meenemen om te proeven.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...
  • 1 maand later ...
  • 3 weeks later...

ik zag dit bij de aldi:

courgettes_met_basilicum_normal_34835.jpg

ingemaakte courgette met basilicum. klinkt lekker maar ik kan nergens een recept vinden. om nu eerst een pot te kopen terwijl ik hier al omkom in de courgetten vind ik stom.

 

 

inmaakkruiden en azijn zijn in huis, dit weekend staat het op de planning om courgette in te maken.

en ik was van plan om courgettebrood te maken. heeft iemand daar nog een goed basis recept voor zonder dingen als lijnzaad, amandelmeel en dat soort 'gezonde' dingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brr, ziet er eerlijk gezegd uit als babyvoer.

Recept voor je van de Franse sites gehaald. Ik denk dat een grote courgette voor de Fransen een niet al te grote is..

 

3 grote courgettes of 4 kleine

- 2 tenen knoflook

- zout peper basilicum

- 4 eieren

- 1 potje creme fraiche

- 3 of 4 beschuiten tot paneermeel geplet.

 

Schil een paar courgette (afhankelijk van de grootte), snijd ze in kleine blokjes en bak ze in olijfolie 20-25 minuten met gehakte knoflook, zout, peper en basilicum.

Anderzijds, kluts 4 eieren, en vermeng deze met de room en paneermeel. Meng alles met courgette.

Bak 45 minuten in een medium oven in een beboterde vorm en bedekt met courgette plakjes.

Serveer warm of koud.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zag dit bij de aldi:

ingemaakte courgette met basilicum. klinkt lekker maar ik kan nergens een recept vinden. om nu eerst een pot te kopen terwijl ik hier al omkom in de courgetten vind ik stom.

inmaakkruiden en azijn zijn in huis, dit weekend staat het op de planning om courgette in te maken.

en ik was van plan om courgettebrood te maken. heeft iemand daar nog een goed basis recept voor zonder dingen als lijnzaad, amandelmeel en dat soort 'gezonde' dingen?

 

Ik had die potjes ook gezien wat er precies inzit weet ik niet maar ik pak

ui

knoflook

basilicum

courgette

tomaat

paprika

dit verwarmen in potjes en dan nog even wecken.

Hoe fijn of grof je het maakt moet je zelf weten.

Prima voor door de pasta op de pizza of voor goulash.

Link naar reactie
Delen op andere sites

courgettejam kwam ik ook tegen, leek me eigenlijk niets maar volgens jou wel lekker dus?

misschien dat maar proberen bij de volgende oogst, er zitten nog veel meer courgettes aan te komen.

 

Brr, ziet er eerlijk gezegd uit als babyvoer.

Recept voor je van de Franse sites gehaald. Ik denk dat een grote courgette voor de Fransen een niet al te grote is..

nee joh geen babyvoeding. zijn gewoon stukken zoals ingemaakte courgette. of je moet dat ook babyvoeding vinden, dan heb ik niets gezegd.

 

dat van die recepten met 1courgette vind ik altijd zo verwarrend. bij de supermarkt verschilt het nogal hoeveel 1 courgette is maar bij de moestuin helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgettejam hier ook wel gemaakt enkele jaren geleden om het "Wat moet ik met al die courgettes-probleem" op te lossen. (Zelfs onder vrienden en buren kom je ze niet meer kwijt..) Het is best te eten hoor.....maar echt lekker?

 

Laat ik het zo zeggen: In onze gangkast met allerlei soorten jam, bleven de potjes met courgettejam opvallend over...We pakten altijd wel een potje andere omdat we daar meer trek in hadden.

 

Naar onze smaak is verwerken als soep (maak ze heel dik, dat spaart plaats in de vriezer...je verdunt ze bij het ontdooien flink) of als zoetzuur (zoals augurk/komkommer of als pickles of chutney) de lekkerste manier. En probeer te kiezen voor rassen die lang te bewaren zijn, die je dan heel voorzichtig oogst en bewaart, zodat je tot januari/februari ervan kunt eten. Met 2 of 3 planten in een seizoen heb je voor een gemiddeld gezin al meer dan genoeg, dus enige beheersing met zaaien en uitplanten helpt ook veel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe weet je of je een ras hebt welke je lang kan bewaren?

ik selecteer eerlijk gezegd meer op formaat van de plant. 1 plant is voor ons tweeën meer dan genoeg. zeker als er af en toe eentje aan mijn aandacht ontsnapt en iets te groot uitvalt. die zijn voor de soep en dan porties invriezen. wecken zou beter zijn voor mijn vriezerruimte maar de weckpan staat bij nog mijn ouders.

ik zag online ook recepten waarbij de courgettesoep wordt ingemaakt, dus kokendheet in een potje met schroefdeksel. ik weet niet of ik dat vertrouw... aan de andere kant kook je soep voor het eten nog weer goed door dus het kan niet dodelijk mis gaan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgette in plakjes snijden en dan frituren. Serveren met yoghurt met knoflook en evt verse tomatensaus. Dit is een onderdeel van Turkse frietjes en is echt watertandend lekker!

 

Wat ik ook heerlijk vind, is mücver. Dit zijn courgettekoekjes die je lauw of koud serveert met yoghurt met knoflook.

Voor ongeveer 15/20 stuks:

2 courgettes

1 ei

5 eetlepels bloem

Handje peterselie, dille en/of lenteui

Peper, zout, Turkse rode paprikapoeder en evt snufje komijn (ik maak het zonder)

Olie om in de bakken

 

Rasp de courgettes. Soms heb je veel vocht wat vrij komt. Even uitknijpen. Voeg dan het ei toe en lepel voor lepel de bloem. Voeg daarna verse en droge kruiden toe. Maak er met eetlepel een balletje van. Druk een beetje plat en bak bruin in de hete (zonnebloem)olie. Draai om en laat de andere kant ook bruinen.

Serveren met de yoghurtsaus. Echt een aanrader!

image43151471503687.jpeg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...