Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste liefhebbers,

Helpen jullie mij even met de diagnose - welke schimmel/ziekte veroorzaakt dit?

Betreft een conference. De randen worden zwart en krullen om.IMG259555131495966832.JPG

Geplaatst:

@ Mispel : Beginnend bacterievuur.

@ Fruittuin. Heel wat anders. Is dit van heel recent ? Ziet er gewoon uit als vorstschade. Tijdje terug ? Is al lang zo ?

Zonnebrand op een peer die al een tijd buiten staat is niet waarschijnlijk, anders wellicht gewoon verdroging ( pot - keer vergeten water te geven ? )

Geplaatst:

@ Bit: ik heb veel respect voor je kennis, maar op basis waarvan differentieer jij tussen beide foto's?

Mij lijken de gevallen zeer gelijkaardig. De zijkanten van de bladeren worden zwart en krullen om. Jij ziet vast iets dat ik niet zie.

Bacterievuur - ik heb de boom nog niet gesnoeid dus de besmetting moet op een andere manier gebeurd zijn?

Geplaatst:

Sjonge. Ja. hoe moet ik dat uitleggen. Jij hebt jong fris blad, wat van de randen uit aangetast wordt door zwart. zonder verdere verdrogingskenmerken. de verdroging treedt wel wat in later stadium op ( het meest aangetaste blad midden op de foto , gaat krullen en verdroogd dus; sterft af ), waar de foto van Fruittuin verdroging laat zien welke veel scherper getekend is en meest alleen verdroging ( of vorst ( wat in dit geval eigenlijk ook een soort van 'verdroging' inhoudt ) en geen 'zwarte groei' vanuit fris jong blad, vanuit de randen ( niet scherp getekend.

Ingewikkeld met allemaal aanhalingstekens en tussen haakjes. Ik hoop dat ik te volgen ben.

Komt bij, zeg ik eerlijk, dat er iets van voorkennis om de hoek komt kijken : de boom van Fruittuin staat meen ik in pot en een wat erg kleine pot.

Dan de laatste : jouw boompje is al behoorlijk aan de groei een paar weken. Die van Fruittuin nauwelijks. Blad zit op oud hout. Van jou zijn het jonge scheuten. Fris blad op jong hout.

Oorzaak. Weet ik niet. Ik had het ook es met een jong nieuw boompje, kwam zo van een gerenommeerde kweker. Meidoorn in de buurt ?

Geplaatst:

Uitstekend uitgelegd.

Het boompje is nu 2 meter hoog en staat 3 jaar in de grond. Voor de eerste keer bloesems gehad dit jaar (niet veel).

Wat mij wel opvalt is dat bijna alle bladeren geïmpacteerd zijn. Het is niet 1 specifieke tak of stuk. De kenmerkende afgestorven scheuten heb ik nog niet aangetroffen.

Ik bedenk mij net dat vorig jaar er inderdaad zwart geblakerde scheuten aan de boom hingen! Slechts een paar, ik dacht aan een andere aandoening! Een kennis stelde me toon gerust, de ziekte is eigenlijk eerder zeldzaam.

Het zou ontzettend slecht nieuws zijn. Ik heb veel fruitbomen staan en ben als de dood voor verdere verspreiding.

De bomen komen inderdaad van een 'toonaangevende' kweker....

Wettelijk gezien moet je bacterievuur in belgie melden aan de provincie.

meidoorn: mijn overbuurvrouw. Zij heeft ook corniferen staan die ervoor zorgen dat ik steeds weer last heb van perenroest.

Geplaatst:

Bedoel je z'n pot waarin die staat bij het tuincentrum? Volgens mij zitten ze daarin zodat ze meerdere per vierkante meter kunnen neerzetten en is het de bedoeling dat je die later uit de pot haalt.

Geplaatst:

Ik woon zelf ook in een huurhuis, heb hier nu 3 appelbomen in potten staan, maar deze potten zijn wel 60 liter speciekuipen . Bomen groeien prima, als je verhuist gewoon makkelijk mee te nemen.

Geplaatst:

Ik schrok van het bericht over bacterievuur door Bit.

Vandaag meteen een foto gemaakt van mijn nieuwe peer welke ook zwarte randjes heeft aan het blad.

Hoop dat dit iets anders is?IMG602039321496081266.JPG

Geplaatst:

Van al die foto's die ik hier gepost zie is er geen enkele bacterievuur volgens. Ik dacht enkele jaren geleden ook bacterievuur 'gescoord' te hebben in mijn tuin, maar dat bleek iets helemaal anders. Volgens de expert van het federaal agentschap voor voedselveiligheid kenmerkt bacterievuur zich niet door uitdrogende takken en bladeren, maar worden ze zwart en zijn er vochtig (ze verworden tot snot)

Er is vast ook in Nederland een dienst waarmee je contact kan opnemen indien je twijfelt of je bacterievuur hebt. Neem daar desnoods contact mee op en vernietig het boompje indien dat hetgeval blijkt.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Dat zou fijn zijn Sugar. Wat zie jij wél wat het is op de foto van Mispel ? ( openingspost )

Geplaatst:

Ha dit heb ik ook in mijn perenboom. Ik zal vanavond een foto maken. Ik dacht eigenlijk iets van zwartvruchtenrot. Schijnt ook het blad aan te tasten. Vorig jaar ook gehad maar eigenlijk door drukte beetje vergeten er wat aan te doen

Geplaatst:
Dat snap ik maar we gaan verhuizen dus dan ga ik hem niet op de oude plek in de volle grond zetten en paar weken later weer uit de grond halen

Je kan dat boompje ook nu al in een grotere pot zetten. Zelfs al kwam er maar een cm aarde bij aan iedere kant.

Denkelijk zitten de wortels nu helemaal door de aarde en dus voeding en vocht heen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik had vorig jaar iets vergelijkbaars in mijn perenboom waarbij ook bladeren zwart werden. Dit was geen bacterievuur maar een schimmel die in opmars is in Nederland. Ik moet het topic op zoeken waar ik die vraag in stelde. Daar stond ook de naam van de schimmel in.

Volgens mij kan deze schimmel weinig kwaad. Je moet je pas echt zorgen gaan maken als je bladeren helemaal zwart worden en het ook je takken in trekt. Dan heb je bacterievuur en moet je heel ruim weg snoeien.

Edit: gevonden: post314805.html#p314805

Die aantasting begon midden op het blad en niet langs de randen trouwens.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...