Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Afgelopen weken ging het zo goed met mijn rode bes. Trosjes kwamen en hij stond mooi in het blad. Toen ik vandaag keek waren de bladeren opgegeten tot op de nerf. Mijn trosjes waren ook erg uitgedund. Er zaten nog maar 1 of 2 besjes per tros. Is dit het werk van een slak of een rups? IMG2017052812265977441495967659.jpg

Geplaatst:

Vogels zijn verzot op de rode aalbes. Zelfs nog voordat ze gaan kleuren pikken ze de bessen al van je struik.

Hang een net of stuk vitrage over je om nog een paar bessen voor jezelf te redden.

Geplaatst:

Ah, je blad verdwijnt ook. Had ik overheen gelezen. Dat kan heel goed van de rupsen komen. Even goed kijken op de achterkant van je resterende bladeren. Daar kun je ze tegenkomen.

Via de zoekfunctie kun je tal van topics vinden over het behandelen van luizen/rupsen in je bessenstruiken.

Geplaatst:

Blad is wel rupsjes of schijnrupsjes ( van een bladwesp ) , maar de besjes eten die niet. Ik heb er dit jaar ook best last van , dat hele trossen 'leeg' lijken of zijn dus. Dat kwam bij mij door de vorst van een maand terug. Eerst leken de trossen niet geraakt, maar gaandeweg de weken is steeds meer en meer afgevallen. Ook bij Zwarte bes trouwens.

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik door de late nachtvorst ook minder volle trossen heb, toch een groot aantal trossen met slechts enkele bessen op.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Bij mij hetzelfde als hierboven verteld is. Besjes weg en blad aangevreten of weg.

Geen rups of luis te zien.

Kan het een slak zijn die zich tegoed doet tijdens de schermer of nacht?

Geplaatst:

Welkom hier, Sylvia!

Wie de dader is, is moeilijk te zeggen.

Het is bijna juni en dan komen de Bijbelse plagen.

Onweder, droogte, vraat, fungi, virussen, en tijdgebrek.

Je zal wat meer forensische informatie moeten geven willen we een beschuldiging kunnen uiten.

Foto's maken veel duidelijk.

Ook het tijdstip.

Slakken komen bij invallende duisternis en vooral na regen.

Vogels komen 's morgens vroeg en buigen vaak takken door.

Rupsen eten a volonté en dan alleen de bladeren etc. etc. etc.

Ook ik ben soms aan de beurt en dan een stuk stevig schapengaas rond de struik.

Daarover drapeer ik een net of een oude klamboe.

Door het gaas blijven de takken bijeen, en kan je het net makkelijk er af halen voor de pluk.

Een troost, je bessen zijn waarschijnlijk erg lekker.

Geplaatst:

Inmiddels een dadertje ontdekt. Een mini rugjes met bruin kopje zat lekker te smullen aan een blad.

De vogels zullen zich dan wel tegoed hebben gedaan aan mijn bessen.

Bedankt voor je reactie en tips

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...