Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Flauw Hans.. Ik doe trouwens als Robert (permanentuitingen Permanatuurtuin) en de mollen hebben gewoon een plek in mijn tuin. Molshopen scheppen Lie en ik regelmatig in een kruiwagen.. We vullen er de Keyhole garden en potten mee.

Lang leve de mol!!

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja was flauw, maar snapte ook niks van het verhaal van mollen naar astma enzo.

Vang jij ook mollen om los telaten ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee ik vang ze niet en bestrijd ze niet. Ik heb een hele grote tuin en om de een of andere reden heb ik ze zelden in de moestuin maar meestal wel overal in de boomgaard. Daar heb ik op dit moment wel 50 hopen denk ik. Verder zit er eentje in/rond het kippen en eendenhok.

Als ik ze vang komen de woelmuizen de plaats in de gangen innemen,en die wil zelfs ik niet in de tuin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb op tv gezien dat er volgensmij in Engeland een bedrijf was die mollen levend ving om ze ergens anders vrij te laten. Ik heb voornamelijk de mollen ook in de boomgaard en niet in de moestuin. Daar zal minder te vinden zijn.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen te weinig in aanraking komen met onhygiënische situaties en daardoor sneller allergieën ontwikkelen. Ze moeten dus buiten lekker in de modder of in de sloot spelen. Één of twee jaar terug heeft zelfs een dokter op het nieuws gezegd dat het verboden moet worden om antibacteriële zeep... te verkopen. Deze week zeiden ze het wel raar op tv, want ze vertaalden het naar dat de lucht te gezond geworden is (zeker niet het geval). Maar tijdens het verhaal kwam het er weer op neer dan kinderen meer in aanraking moeten komen met bacteriën, stof van dieren... Ze gaan het nu met geneesmiddelen uittesten en voor elkaar zien te krijgen, terwijl de oplossing eigenlijk veel simpeler is. De meeste mensen zijn dus te hygiënisch en dit uit zich ook in de tuin.

Ik vind het overigens niet erg wanneer mensen mollen in mijn perceel zetten, want ze hebben toch een territorium, dus wanneer er geen plaats is gaan ze gewoon ergens anders naartoe. Ik heb ook woelratten en veldmuizen en daar ben ik minder blij mee, hoewel de schade nog acceptabel is. Wegvangen heeft echter geen zin, omdat ze zich even snel weer terugkomen. Ik wacht op natuurlijke predatoren. De steenuil zal ook blij zijn met alle muizen. Voor de veldmuizen heb ik de aardperen en zonnewortels (ook voor de honingbijen) staan, want die eten we zelf niet. Hierdoor blijven ze van de boompjes af (werkt tot nu toe goed).

Geplaatst:

Ik snap wel wat je bedoeld, dat je extra vatbaar bent als je ook weinig met zaken in aanraking ben geweest, maar de connectie met molshopen of mollen is er niet.

Ik hou gewoon van nuchter iets bekijken, en een mol of molshoop doet niks voor mijn gezondheid.

Geplaatst:

Dit gaat of topic, dus dit is de laatste uitleg die ik eraan wijdt. Natuurlijk heeft een molshoop niet direct iets te maken met allergieën, maar het feit dat we mollen willen bestrijden komt wel voort uit dat we alles net/hygiënisch willen hebben. We vinden mollen vies, ze creëren molshopen in het gazon, ze creëren gangen onder het gras, dus er zouden verzakkingen kunnen optreden, enz. Nederlanders zijn erger in hun netheid dan Belgen. Die netheid veroorzaakt te hygiënische situaties die slecht voor ons zijn. Verder zorgt die netheid voor biodiversiteitsafname en daarmee dat systemen minder goed functioneren (bv. keystone species die ontbreken). Dus bv. bevers die klinkhout creëren of bevermeren aanleggen, waar insecten, vogels, vissen en bv. elanden van profiteren. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat andere organismen (kunnen ongewenst zijn) toenemen en er is nog vanalles mogelijk.

Mollen en molshopen zijn wel iets waar kinderen mee in aanraking moeten komen. Een keer een dode mol aanraken. Molshopen omver duwen... Wellicht molsla (gebleekte paardenbloembladeren) uit een molshoop verzamelen om te eten. Hierdoor komt een kind ook in aanraking met modder, bacteriën... Natuurlijk zal dit niet veel verschil maken, maar uiteindelijk is het de optelsom. Natuurlijk is dit ver doordacht en filosoferend (zweverig).

Geplaatst:
Mollen en molshopen zijn wel iets waar kinderen mee in aanraking moeten komen. Een keer een dode mol aanraken. Molshopen omver duwen... Wellicht molsla (gebleekte paardenbloembladeren) uit een molshoop verzamelen om te eten. Hierdoor komt een kind ook in aanraking met modder, bacteriën... Natuurlijk zal dit niet veel verschil maken, maar uiteindelijk is het de optelsom. Natuurlijk is dit ver doordacht en filosoferend (zweverig).

Nou dit vindt ik nog leuk ook

Geplaatst:

Nou ja, er is niks zweverigs aan, alleen er zal geen onderzoek bestaan waarin specifiek het effect van een mol op de menselijke gezondheid is onderzocht.

Dat onderzoek is wel gedaan voor de hond. Dat was makkelijker, want honden staan geregistreerd, dus is bekend in welk huishouden een hond is en waar niet. En dan blijkt dat kinderen uit huishoudens waar een hond is minder vaak naar de dokter gaan. Men trok de conclusie dat het regelmatig in contact komen met al die bacterieën die een hond met zich meebrengt goed is voor het immuunsyteem.

Maar ik neem grif aan dat dit voor het in kontakt komen met dieren in z'n algemeenheid geldt, niet alleen de hond.

Als tuiniers zullen wij zelf wel voldoende in de aarde wroeten om daarvoor niet echt de hulp van een mol nodig te hebben om in aanraking te komen met voldoende bacterieën, maar van mij mag de mol er zijn.

De dienstdoende wetterhûn hier heeft een tijdje terug één doodgebeten, dat vond ik een jammer. Aan de overkant van de vaart zit nog wel een mol, want daar verschijnen verse hopen. Als ze kunnen zwemmen komt er hopelijk weer eens eentje deze kant op.

• 1 year later...
Geplaatst:

Afgelopen jaar ging het prima met de mol, alleen actief op de stukken waar wij er geen last van hebben.

Helaas dit jaar waarschijnlijk een jonge mol die zich zo nodig IN mijn kas moest vestigen. De tegels werden ondermijnd en de wortels van het planten in het luchtledige. Dus helaas voor deze mol was dat de druppel. Heb de gangen in en rond de kas goed dichtgestampt. Hopenlijk is de volgende weer een brave mol.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb een mol als buur in de moestuin gekregen. 

Nu is de vraag wat doe ik met de aarde en gangen die hij omhoog graaft?

Laten liggen is geen optie maar duw ik ze plat of schep ik voorzichtig het teveel aan aarde ervan af? 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Carbid, carbuur bij ons, met water geeft acetyleen.

Vlammetje erbij en BOEM!

Benzine- en dieseldampen lijken me ook niet onschuldig, geven ook wel prachtig vuurwerk.

Mijn pijpajuin is wel 5cm omhoog gekomen door een mollengang.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...