Jump to content

koffiepads als compost?

Stampy

Recommended Posts

Dat dierlijk vet zou ik niet als een heel groot probleem zien, de pads zelf zijn echter wel deels van kunststof gemaakt! Lijkt me dus niet de moeite waard om al die pads uit te pluizen.

Even a broken clock is right twice a day

Theezakjes maken ze ook steeds vaker van kunststof...

Ik heb Lipton er nog over gemaild, het kon ze volgens mij niet zo schelen dat ze nu niet meer op de composthoop kunnen

De theezakjes die je zelf kunt vullen, vind ik wel handig. Je kunt ook een zeefje gebruiken, maar toch heb ik liever deze. Kunnen wel op de composthoop

Ik heb ook nog de 'ouderwetse' theezakjes (dus geen piramides ed.) en de losse zelf vulbare theefilters. Bovendien ook een theepot met metalen filter. Kan allemaal op de compost. Vriend zet zelfs koffie in zo'n cafetière, dus dat gaat zo met de lepel op de composthoop. Scheelt een hoop gepluis en denkwerk

Overigens met theezakjes wel opletten of er geen nietjes in zitten. Wil nog wel s een merk zijn die t nog heeft.

Good things come in small packages

Ik heb t s ff aan mijn vriend voor gelegd, en die google-de dit antwoord:

Er wordt soms beweerd dat het schuim op een kopje senseokoffie ontstaat doordat er varkensvet aan de koffie is toegevoegd. Het cremelaagje is echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin. Doordat de koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie. Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog zo’n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het cremelaagje.

Door het drinken van Senseo-koffie stijgt het cholesterolgehalte in het bloed.

Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet. Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeltjes in de koffie terecht. Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoïden. Normale koffiefilters houden deze twee verbindingen tegen. Maar omdat koffiepadfilters dunner zijn (0,061 millimeter) dan normale filters (0,104 millimeter), was er twijfel of zij de verbindingen ook zouden tegenhouden. Uit onderzoek, van onder andere voedingshoogleraar Katan, blijkt dat zij dit wel doen.

Behalve de dikte van het filter hangt dit namelijk ook samen met de mate waarin met onderdruk gewerkt wordt. Bij koffiezetten in een Senseo-apparaat wordt niet veel druk opgebouwd en daardoor belanden weinig cholesterolverhogende stoffen in de koffie. Onderzocht werden de koffiepads van Douwe Egberts, Albert Heijn, Edah en Super de Boer.

De onderzoekers hebben hierover gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Good things come in small packages