Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Framboos in wat voor soort grond


Lafenci

Aanbevolen berichten

Ik heb verschillende soorten frambozen en bramen gekocht. Deze wil ik in mijn moestuin planten. Maar hoe pak ik dit het beste aan?

Ik woon namelijk op klei-grond in flevoland. In de moestuin die ik sinds een week heb, schijnt de grond niet veel voeding meer te hebben. De vorige moestuinierder gebruikte alleen kunstmatige mest.

Nu weet ik dat frambozen en bramen graag zure grond hebben. Maar hoe krijg ik dat in deze best uitgeputte kleigrond?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mogelijk uitgeputte grond (kleigrond bevat van nature veel voedingstoffen meestal) is niet het probleem. Beide hebben niet heel veel voeding nodig om het goed te doen. Bramen en frambozen vragen ook niet dezelfde omstandigheden...of ik kan beter zeggen dat bramen zo tolerant zijn dat ze veel minder aandacht vragen wat betreft standplaats. Die kunnen ook prima op juist niet-zure kleigrond. Leiden en snoeien zijn, als ze aan de groei is, eigenlijk de belangrijkste verzorging die bramen vragen.

 

Frambozen kunnen op kleigrond, mits deze niet steeds nat en niet dichtgeslagen is. Als ze met te natte wortel staan worden frambozen, zeker zomerrassen, snel ziek (wortelphytophtera). Toch moet de bodem ook vochtig blijven, naast luchtig. Dat bereik je door veel organisch materiaal te gebruiken in het plantgebied en dat te blijven doen bijvoorbeeld met een bedekking van de bodem met houthaksel, bladeren of compost met relatief veel "bruin". In principe is bijvoeden dan niet eens meer nodig. Over een lichtzure grond die ideaal zou zijn voor frambozen hoef je je dan ook geen zorgen meer te maken, aangezien de wisselwerking van plant en bodemschimmels daar zelf voor kan zorgen.

Mocht je na een of enkele seizoenen toch iets van voeding nodig achten, kies dan voor een kleine dosis kalium of een organische meststof met een relatief hogere K waarde in de NPK.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik zowel Bramen als Frambozen staan ( verschillende soorten ) en helemaal met weknow eens. Beiden zijn kwa verlangde zuurtegraad behoorlijk tolerant hoor. Zit op zware boetseerkei, maar dat is rivierklei, waar jij zeeklei hebt denk ik ? Maar toch wel moestuingrond, dus jaren bewerkt en beteeld. Dat gaat echt alles meevallen hoor.

 

Veel, en meer en meer, elk jaar weer, organisch materiaal toevoegen. Dik mulchen voor de zomer. De klei blijft gewoon de klei, maar langzaam verbeterd er echt wel wat. Dikke mulch, zijn de Bramen, maar vooral de frambozen erg dankbaar voor. Ik zelf mest geheel niet bij.

 

Dat Frambozen volgens de regels inderdaad wat zurige grond wensen, is heus wel waar hoor, maar ze komen ook van nature op allerlei gronden voor. Het is echt geen moeilijke teelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn frambozen en bramen in vergelijkbare grond staan. Ergens in mei juni gooi ik houtsnippers bij de bramen en ergens in november gooi ik bij beide 5cm compost. Verder niets. Ze doen het allebei buitengewoon goed. Ik heb een ware bloemenzee bij de bramen en de herfstframboos, vorige jaar begonnen met 20 takken die ik kreeg van de buurman, vormt nu een frambozenbos. Een stuk van 4.5 meter lang en 1.5 breed staat helemaal vol met nieuwe takken. Ik ben erg benieuwd hoeveel er vanaf gaat komen.

 

Maar goed, compost en houtsnippers dus, meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 cm. compost jaar na jaar is wel heel erg veel. Na enkele jaren ontstaat er overbemesting.....niet erg ecologisch en mogelijk ook geen blijvend oogstsucces..

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die discussie hebben we al een keer gehad he Weknow

 

Conclusie van die discussie was dat zowel Charles Dowding, als Gardenmyths, aangaven dat 2 inches compost ELK jaar prima is, erg goed zelfs.

 

Dat is 5cm volgens mij, dus ik zie geen probleem op dit moment. Sterker nog, mijn bramen en frambozen doen het fantastisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die discussie hebben we al een keer gehad he Weknow

 

Maar in een draadje dat door velen gelezen kan worden, die dat gesprek (erg discussie was het niet) van ooit nooit lezen, wilde ik het toch eventjes opmerken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet wat voor frambozen jij eet, maar ik vind frambozen heerlijk

 

mwoah, nee, geen fan van frambozen helaas, die pitjes gaan ook zo hinderlijk tussen je kiezen zitten en krijg je er dan moeilijk uit. Enkel omdat ik een gezondo ben knaag ik tegen heug en meug eens per 2 weken een doosje weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozen zijn een van de gezondste vruchtjes die je kunt eten. Er zitten ellagitannines in, dan zijn geneeskrachtige stofjes. Goed voor het haar, de tanden, beschermen de cellen in het lichaam en de bloedvaten. Echt lekker zijn ze helaas niet.

 

Leuk weetje Helaas heeft het weinig tot niets met dit topic te maken. Heb je wellicht ook wat tips of weetjes met betrekking tot het telen van Frambozen / grondsoort ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet niet wat voor frambozen jij eet, maar ik vind frambozen heerlijk

 

mwoah, nee, geen fan van frambozen helaas, die pitjes gaan ook zo hinderlijk tussen je kiezen zitten en krijg je er dan moeilijk uit. Enkel omdat ik een gezondo ben knaag ik tegen heug en meug eens per 2 weken een doosje weg.

Pitjes, dat klinkt eerder als een japanse wijnbes, daar zitten echt compartimenten in. De frambozen die ik eet zijn gewoon zonder pitjes

Japanse wijnbes

japanse-wijnbes-1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozen zijn een van de gezondste vruchtjes die je kunt eten. Er zitten ellagitannines in, dan zijn geneeskrachtige stofjes. Goed voor het haar, de tanden, beschermen de cellen in het lichaam en de bloedvaten. Echt lekker zijn ze helaas niet.

 

Leuk weetje Helaas heeft het weinig tot niets met dit topic te maken. Heb je wellicht ook wat tips of weetjes met betrekking tot het telen van Frambozen / grondsoort ?

 

Ik heb daar geen onderbouwde kennis over maar ik weet wel dat frambozen (en bramen) bij ons thuis vroeger vanzelf groeiden en in overvloed vruchten produceerden zonder enige vorm van grondbewerking of bemesting. Het was gewoon arme zandgrond op het erf vol in de zon en die struiken namen elk jaar meer vierkante meters in als we er niks aan deden. Ook aan de rand van bossen zie je het veel, bramen en frambozenstruiken, dat zijn ook arme zandgronden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

mwoah, nee, geen fan van frambozen helaas, die pitjes gaan ook zo hinderlijk tussen je kiezen zitten en krijg je er dan moeilijk uit. Enkel omdat ik een gezondo ben knaag ik tegen heug en meug eens per 2 weken een doosje weg.

 

Ik weet niet wat je elke twee weken eet, maar dat zijn dan in ieder geval geen frambozen, want die hebben zoals vermeld geen pitjes.

 

Aangaande de grond;

Ik heb hier een Glenn Ample en een Fallgold staan in een oude vijver, die lek/kapot gestoken is en gevuld is met een grondmengsel met van alles en nog wat; potgrond, tuingrond, turf etc.

Daarnaast heb ik dan nog een Fallgold in een combi klei zandgrond staan, die behoorlijk hard is.

Het verschil wat ik onderling heb gemerkt, is;

Dat het wortelgestel zich in de ex vijver veel makkelijker kon ontwikkelen en aldaar veel sneller en in grotere aantallen nieuwe scheuten opkwamen.

Terwijl de Fallgold in de harde grond er veel langer over deed, om eindelijk eens wat scheuten te laten zien en in minder grote aantallen.

Pas drie jaar verder was het wortelgestel zodanig ontwikkeld, dat ik ongewenste scheuten moest weghalen, terwijl dat in de ex vijver al na een jaar was.

Wel zijn de scheuten in de harde grond steviger, worden iets minder hoog, bloeien iets minder rijk, maar geven wel grotere vruchten.

Dit waren planten uit dezelfde batch, voor een echt eerlijk vergelijk zou ik echter eens wat jonge scheuten van plek moeten laten wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt gerust het vraagteken aan het eind weghalen ( elk bericht kun je zelf altijd weer wijzigen en aanpassen ) ..... want we gaan nu steeds verder off-topic he ?

Wel of geen pitjes proeven in Frambozen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...