Jump to content

Voor het eerst moestuin: aardbeienplant aangetast, meeldauw? Wat nu?

Recommended Posts

Posted

Vorig jaar hebben we voor het eerst aardbeiplantjes neergezet. Dat was zo leuk, dat we er dit jaar een echt moestuintje van gemaakt hebben, en veel zaadjes hebben gezaaid die nu planten worden.

Maar, nu lijk het mis te gaan.

Recent begonnen de bladeren van de aardbeien te krullen. Ik dacht dat ze te weinig water hadden gehad, dus met het warme weer gaven we ze extra veel water. Het krullen werd niet beter, dus kreeg ik argwaan.

Na flink googlen lijken de symptomen op meeldauw of valse meeldauw... Maar ik kom er niet uit welke van de twee het is, en wat ik hieraan het beste kan doen. Alle aardbeienplanten wegdoen? (Ze beginnen vrijwel allemaal te krullen)? Met melk besproeien? Naar het tuincentrum en bestrijdingsmiddel halen?

En kan ik de vruchten wel nog eten? De eerste aardbeien beginnen net rood te kleuren.

Daarnaast beginnen de kleine tomatenplanten ook vlekken te krijgen. Is dit dan hetzelfde?

Ik hoop dat er op dit forum voldoende ervaring aanwezig is om aan te geven wat ik nu het beste kan doen. Ruimen, of proberen de boel te bestrijden (en zo ja, met wat). En is daarmee het probleem opgelost, of zit het ook nog in de grond?

Hier een close up van de aardbeien:

DSC0412754621496422488.JPG

En hier van de tomaten:

DSC0412823361496422485.JPG

Posted

aardbei: als het meeldauw is spuiten met natriumbicarbonaat en dagje later met microsulfo

tomaten: is denk ik zonschade, net uitgeplant?