Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allen

Een vraag, na veel zoeken de klimroos newsflash aangeschaft.

Deze staat nu op zijn plaats waar hij mag groeien.

Er staat een heleboel beschreven over klimrozen , maar één ding kan ik geen duidelijke antwoordt op vinden.

De roos die nu in de grond zit heeft nu bloeiende zijtaken op de korte hoofdtaak van 20 cm.

Dus ik zie nu alleen zijtakken en geen hoofdtaken die moeten uitgroeien naar boven.

Wat nu te doen?

Laten staan , en de bloemen na de bloei wegknippen voor de tweede bloei? Zoals normaal.

Of komt er volgend jaar alsnog nieuwe scheuten uit de basis.

Groet

Harry

Geplaatst:

Nee. Wat een beetje de bedoeling is, is dat de nu kleine plant straks na de bloei een nieuwe scheut zal maken, rood bruin van kleur in het begin, waarschijnlijk uit de basis van de nu kleine struik. Die scheut , of misschien wel scheuten, zijn de takken die veel verder omhoog zullen komen dan de huidige kleine struik. Zo maakt de struik ieder jaar weer nieuwe steeds hogere scheuten, die je zult kunnen aanbinden/ uitbuigen en zo vormt zich met de jaren een klimroos.

Is het een herhaald bloeiende roos, vormen zich op de nwe takken ook bloemen, dit jaar al.

Goed voeden helpt het gehele proces. Rozen zijn vreters.

Zelf haal ik wel oude bloemen uit een nog jonge struik. Zaad zetten ( bottels vormen ) neemt te veel energie. Je wilt nu de struik laten groeien.

Ja elk jaar herhaalt zich dat proces, vanuit de basis komen nwe scheuten, maar ook elders op de dikkere oude takken.

Geplaatst:

Ah mooi, ik wilde net hetzelfde vragen ^^ Ik heb nu ook 1 sterke stem vanuit de grond, maar 3 slappe stems die uit de vorige dunne stems kwamen.

Dus het is niet mogelijk om de roos zo te snoeien dat het stimuleren van dikke stems uit de bodem wordt bevordert?

Op de foto zie je de nieuwe dikke stem van dit jaar, en de andere links, midden en rechts de dunnere. (de nieuwe dikke ben ik horzontaal aan het trainen rond de rozenboog)

PHOTO2017052319173097321497205222.jpg

Geplaatst:

Als het een jonge struik is, dan is het nu niet slim nee om iets weg te nemen, ook dunne groei niet. Alles wat er aan groei is, kan de struik gebruiken om groter en sterker te worden als jonge struik ( vergelijk met Druif: zeer vergelijkbaar in groei en snoei )

Komende winter al het te dunne hout wegnemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...