Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi, ik ben nieuw op het forum en heb geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden

ik wil bramenstruiken in mijn tuin planten. mijn moeder heeft mij nu gek gemaakt dat als ik ze gewoon in de aarde plant ik uiteindelijk overal de stekjes uit heb komen ook bij de buren.

is dat echt zo erg?

hoe voorkom ik dit?

hoe/waarin kan ik ze het beste planten?

alvast bedankt

Geplaatst:

Ik steek elk najaar even langs de planten en vind daardoor het woekeren best acceptabel.

De scheuten (framboos) kun je weer herplanten en wellicht iemand blij mee maken

Geplaatst:

Zo heel diep gaan ze niet iig

afsteken met de spade kan idd voldoen, maar als je de plant tegen een schutting of anderzijds vlak bij de buren zet word dat wel wat lastiger

Wortelbegrenzers kun je in enkele standaard maten krijgen voor zover ik weet

Geplaatst:

Op de rand met de buren is inderdaad misschien wat lastiger. Mijn ( sterkgroeiende ) bramen staan nu een jaar of 4-5. Woekeren wel iets hoor, maar gewoon een beetje bijhouden, ik trek scheuten weg waar ze opkomen waar ik dat niet wil. Werkt voldoende bij mij. Maar goed, een heel seizoen er niks aan doen werkt inderdaad niet. Je moet er een beetje op blijven letten / wat aan doen. Zoals met zo veel.

Geplaatst:

Het hangt denk ik ook van de soort af.

Ik heb een Black Satin staan en die woekert nauwelijks.

Hij gooit elk jaar telkens een nieuwe flinke scheut vlak naast de oorspronkelijke poot plaats.

Geplaatst:

Ik zit een beetje met hetzelfde omdat ik niet wil dat de verschillende rassen door elkaar gaan groeien. Daarom zou ik graag ruime borders willen maken (bijv 60cm breed en 3m lang ofzo? met in elke border een ander ras. Maar dan zou je met de wortelbegrenzer aardig diep moeten gaan begrijp ik. Ik lees hier en daar dat 60/70 cm soms niet diep genoeg is voor framboos

Geplaatst:

Ze gaan volgens mij vrij diep en ook best ver. Ik heb een doornloze braam staan op anderhalve meter van de perceelgrens met de buren. Op de grens staat een afscheiding met 40 cm beton onder de grond. De tuin van de buren is al een tijdlang aan het verwilderen. Nu zie ik plots een braamstruik midden in die tuin, meer dan 5 m van de mijne... maar wel van hetzelfde type. Bij ons wordt hij begrensd door gras dat regelmatig wordt gemaaid. Daar zorgt hij niet echt voor problemen.

Geplaatst:

Nouja ik dacht als ik toch begin in een nieuw huis dan graag meteen goed. Vandaar dat ik ze dan toch wil begrenzen (en gelijk goed, dus diep genoeg). Want wil ze graag beetje in een nette rij maar een framboos houdt daar natuurlijk geen rekening mee. Alleen geen idee hoe diep je dan moet gaan.

Of heeft iemand een andere/betere oplossing? In een normale border en dan je gras netjes kort houden leek me voor mij geen optie omdat ik verschillende borders met verschillende rassen wil en ik was bang dat je dan toch worteluitlopers van het ene ras in de border van het andere ras krijgt. En een gele vs rode hou je wel uit elkaar maar 2 rode rassen wordt al lastig...

Geplaatst:

ik heb de frambozen in speciekuipen staan. gaten in de bodem en worteldoek erin. geen idee of dat voldoende gaat zijn maar we zullen zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...