TimB Geplaatst: 10 juni 2017 Geplaatst: 10 juni 2017 Beste mede-tuiniers, Ik heb enkele vraagjes rond bestuiving. Courgettes: ik bevrucht mijn courgettes af en toe handmatig. Ik neem altijd stuifmeel van een andere plant om een vrouwelijke bloem te bevruchten. Ik vraag me echter af of je ook stuifmeel van dezelfde plant kan gebruiken. Pompoen: ik heb dezelfde vraag bij pompoenen, volstaat één plant om vruchten te bekomen of moet je er minstens twee hebben? Kunnen pompoenen en courgettes elkaar bestuiven, zoja, levert dit dan een ander soort vrucht op? Alvast bedankt voor het advies! Tim Quote
RobO Geplaatst: 10 juni 2017 Geplaatst: 10 juni 2017 van dezelfde plant is primapompo idem kruisbestuiving-onder-pompoenen-patisson-voorkomen-t17629.html Quote
Bit Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Kunnen pompoenen en courgettes elkaar bestuiven, zoja, levert dit dan een ander soort vrucht op? Nee, levert geen ándere vruchten; dat kan niet, de moederplant maakt maar 1 soort vrucht. Maar het is wél zo, dat dan de zaadjes in die vruchten weer ándere vruchten gaan geven als het plantjes worden ( 2e generatie ). Hoeft niet: kán. Quote
RobO Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 mischien een beetje off topic: als je de zaden zelf eet kun je bij kruisbestuiving wel een andere smaak krijgen, dus bij geroosterde pompo zaden of bij maisleuk leesvoer Quote
Cedric Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Kunnen pompoenen en courgettes elkaar bestuiven, zoja, levert dit dan een ander soort vrucht op? Nee, levert geen ándere vruchten; dat kan niet, de moederplant maakt maar 1 soort vrucht. Maar het is wél zo, dat dan de zaadjes in die vruchten weer ándere vruchten gaan geven als het plantjes worden ( 2e generatie ). Hoeft niet: kán. mag je 2 eetbare dingen zoals pompoene n courgette mengen en die 2de generatie is die giftif want sommige zeggen dat? Quote
Bit Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Niet dat ik weet. Wel zijn een aantal pompoenachtigen giftig ja. Teel jij de gewone lekkere pompoenen, maar je buurman heeft sierpompoenen / kalebassen staan enzo, is er een dikke kans dat je 2e generatie niet lekker is ( bitter ) en ongenietbaar. Proef je dan vanzelf hoor. Heeft ook met verkeerde vorm van zuinigheid te maken vind ik hoor. Je Meloenen / komkommers / Courgettes / Pompoenen kun je ook gewoon uit gekocht zaad telen; weet je gewoon wat je hebt. Quote
loes Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 ook zonde van de tijd en ruimte. heb je een pompoen het hele seizoen met liefde opgekweekt, blijkt het een oneetbaar ding te zijn. Quote
RobO Geplaatst: 13 juni 2017 Geplaatst: 13 juni 2017 precies: wij kopen elk jaar zaden (0,08 euro per zaadje ) en spreken af/ ruilen met de buurtjes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.