Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kruisbestuiving onder pompoenen/patisson voorkomen

GTman

Recommended Posts

Sinds een aantal weken heb ik een tuin aan een volkstuinencomplex (foto's volgen nog op het voorstel topic). Nu wil ik daar meerdere pompoenplanten en een patissonplant neerzetten. De pompoenen zijn van het soort Uchiki kuri, de patisson is een summer satellite. Omdat het een volkstuincomplex is ben ik bang dat er ook veel mensen decoratieve pompoenen en kalebassen zullen hebben. Tussen deze soorten kan er dacht ik kruisbestuiving optreden als ik het goed heb.

Om nou niet te eindigen met zeer bittere pompoenen wil ik vragen of er nog wat tips zijn om kruisbestuiving te voorkomen.

Uiteraard heb ik zelf al goed gezocht. Ik ben iets tegen gekomen over het beschermen van de bloemen met theezakjes, maar het lijkt me dat theezakjes een beetje te klein zijn? Ook zou er van vliesdoek een zakje gefabriceert kunnen worden om over de bloemen heen te zetten. Als laatste kwam ik iets tegen over het dichthouden van de bloemen met een klemmetje, deze openen, zelf bestuiven en meteen weer dichtmaken.

Als het je puur gaat om lekkere pompoenen aan de planten van dit jaar hoef je je geen zorgen te maken. Kruisbestuiving heeft daar geen invloed op.

Als je daarentegen zaden van de pompoenen van dit jaar wil gebruiken als zaad voor planten volgend jaar, dan speelt dat wel.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

De vruchten zullen juist zijn zoals uw zaad, de kruisbestuiving heeft alleen maar te maken met de zaden in uw vruchten, dus als ge volgend jaar van uw zaden zoudt willen gebruiken dan weet ge niet wat ge krijgt. Voor de prijs van een paar zaden zou ik er al dat werk niet aan doen hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Bedankt voor de antwoorden. Het geval wil dat mijn vader op het zelfde complex zit en vorig jaar een zeer bittere courgette had (door stuifmeel van andere courgette/pompoensoorten dacht ik). Aangezien courgette en pompoen qua plant erg op elkaar lijken vroeg ik me dit af.

Het gaat me puur om lekkere vruchten, het is geen zaadteelt. Dit wil ik misschien volgend jaar proberen.

Dat zou eigenlijk best kunnen ja. Als ik het goed heb heeft hij die courgette toen van een medetuinier gekregen. Die zal dan misschien zijn eigen courgettezaad hebben gewonnen (die aan kruisbestuiving blootgesteld was).

Even een ander vraagje nog: Als ik aan het eind van de zomer ook de pompoenzaden wil roosteren en eten kan het dan zijn dat deze minder lekker zijn door kruisbestuiving?

Wanneer je rasvast zaad hebt gekocht, zullen noch de pompoenen noch het zaad bitter zijn.

Gekregen zaad of zelf gewonnen zaad zaaien, kunnen die problemen wel geven, omdat het dan niet meer soortecht kan zijn.

Bedankt RobO! De site van Diana's moestuin bekijk ik inderdaad ook vaak, heet is een handige website.

In principe kan ik het wel proberen voor de zaadteelt. Handmatig bestuiven doe ik toch al aangezien ik twee jaar geleden geen vruchtzetting kreeg totdat ik handmatig ging bestuiven. De insecten vonden de pompoenbloemen niet lekker genoeg ofzo .

Lijkt me wel is leuk om een patisson en een bolcourgette bewust met elkaar te kruisbestuiven (dan wel met een beschermkapje tegen insecten zodat andere ongewenste dingen wegblijven).

Is wel een algemeen gegeven dat mensen denken dat kruisbestuiving slechte groenten gaat geven in jaar 1 terwijl dat niet zo is, zag dit zelfs in het Belgische vtm tv programma de moestuin van Wim. Je zou toch denken dat die tuiniers weten dat dit niet zo is