muntdropje Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Ik heb 2 kleine appelboompjes in mn tuin, waar nu voor de 2de keer appels aanzitten. Alleen zie ik nu bij verschillende appels kleine ronde bruine vlekken. Alsof de zon er te flink op gebrand heeft.Kan dat? en hoe kan ik dit voorkomen? Bij felle zon een stukje aluminiumfolie er op ofzo? Quote
hansm Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 verbranding dooor de zon kan niet, ik vindt het blad er trouwens ook niet mooi uitzien ik denk eerder een ziekte of heb je kort geleden veel mest gegeven ? Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Ik heb 7 verschillende appelbomen/soorten, maar dit heb ik nog nooit gezien Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Koert Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Verbranding door zon kan zeker wel bij appels Hans, (misschien doel je ook nog op mijn uitspraak van dat blad niet kan verbranden door water geven overdag?), het lijkt inderdaad wel op lichte verbranding, maar ik ben niet echt een kenner! Frank? Quote Even a broken clock is right twice a day
Koert Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Ik heb 7 verschillende appelbomen/soorten, maar dit heb ik nog nooit gezien Als je bomen goed in het blad zitten en niet droog staan, zal het ook niet snel gebeuren. Heb jij toevallig kort geleden gesnoeid muntdropje of is het nog een jong boompje? Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 5 juli 2011 Geplaatst: 5 juli 2011 Dat is nieuw voor mij dat verbranding van zon bij appels kan, hoe zo dan ? Quote Players only love you when they're playing.
muntdropje Geplaatst: 5 juli 2011 Auteur Geplaatst: 5 juli 2011 De boompjes zijn nu zo'n 4 of 5 jaar oud. Ik heb meestal dit soort blad. Vorig jaar zat er helemaal geen bloesem in, dus ook geen fruit. Ik heb niet gesnoeid, vorige week of zo wat koeiemest gegeven. Wel zit er in het eind van de takken bij de nieuwe blaadjes soms wat luis. Of het er nu in zit, heb ik nog niet zo naar gekeken.Kzal morgen gelijk es kijken, maar bij de vorige appelgroei (2 jaar geleden) niet eerder dit soort plekken gezien. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 http://plantenziekten.alleplanten.net/overige-insecten/appelzaagwesp/ Is dat hem niet? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Ah, die zit wel in mijn appels te zagen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Hoeveel en in welke vorm heb je koeien mest gegeven, en gebeurde de bruine plekken daarna of waren die al daarvoor ?Kan best verbranding zijn door teveel en/of onverteerde koeienmest zijn. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Dat is nieuw voor mij dat verbranding van zon bij appels kan, hoe zo dan ?Hier een stukje van Guy de Kinder:http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/zonnebrand.htm Quote Even a broken clock is right twice a day
muntdropje Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Anderhalve week geleden handje droge koeiemest in korrelvorm gegeven, daarna heb ik gesproeid en vlgs mij zelfs geregend, daarna had je die hele warme dag, en toen viel mij het dus op dat er een soort zonnebrand op sommige appels zat. Quote
hansm Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Bedankt Koert, ik snap het als ik het artikel lees, niet dat ik ooit in zomer zou gaan snoeien maar toch wat geleerd. @ Munt Ik vindt dan verbranding door mest eigenlijk meeste kans, zijn toen de bladeree tegelijk ook lelijker geworden Quote Players only love you when they're playing.
muntdropje Geplaatst: 9 juli 2011 Auteur Geplaatst: 9 juli 2011 zijn toen de bladeree tegelijk ook lelijker gewordennou nee, die zijn elk jaar eigenlijk wel zo.. ken het niet anders. Geef ik teveel mest, of alleen maar mesten bij slecht (lees: nat!) weer?In ieder geval zien ze er nu zo uit. Het zijn ook maar 5 appeltjes van 2 kleine boompjes, er hangen gemiddeld 30 appels aan de boom. (valt me niet eens tegen) Quote
hansm Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 mja je blad ziet er niet echt gezond uit glans is er beetje af en wat gekruld, ik vindt het beetje moeilijk nu met je nieuwe foto's zie je goed een rode rand rond de plek.Mesten vindt ik zeker wel beter bij nat weer, maar ik twijvel of dit geen schimmelziekte is, anders moet je even de foto's/vraag aan Guy de Kinder sturen van www.houtwal.be Quote Players only love you when they're playing.
akke Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Heb je intussen kunnen achterhalen wat de oorzaak was? Ik heb hier identiek hetzelfde probleem. Enkele maanden geleden een paar appelboompjes geplant, vruchten kwamen eraan en nu plots ook op enkele appel's zo'n bruine vlek met rode rand er rond. Ik heb niet bemest ofzo, gewoon geplant en af-en-toe water gegeven tijdens de hete periode's.... Is het bij u ook zo dat die vlekken allemaal naar dezelfde kant wijzen? Want hier is dat wel het geval, maar het kan misschien toevallig zijn.... Misschien is het toch gewoon verbranding door de zon? Quote
muntdropje Geplaatst: 11 juli 2011 Auteur Geplaatst: 11 juli 2011 ja vlekken staan allemaal dezelfde kant op. Ik ga (zeker na het verhaal van Guy de Kinder) er vanuit dat het zonnebrand is. Zeker omdat het ontstaan is, na die 2 hele hete dagen van een paar weken geleden. De appelboompjes staan bij mij tegen de schutting en er staat ook bijna de hele dag zon op. Quote
richardm Geplaatst: 13 juli 2011 Geplaatst: 13 juli 2011 ik heb al jaren appelbomen. en heb elk jaar hetzelfde (meeste zijn wel goed hoor). maar mensen die ik hierover gesproken heb zeggen dat je dit niet kan voorkomen zonder te sproeien. ik verkoop mijn appels en mensen vinden het niet erg ze snijden het stukje bruin eruit en de rest kun je gewoon eten! Quote
hansm Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 @richardmWat is de oorzaak dan en waar moet je mee sproeien ? Quote Players only love you when they're playing.
JanP Geplaatst: 30 juli 2018 Geplaatst: 30 juli 2018 Ook hier hetzelfde probleem, boompje staat vol in de zon. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.