Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Leuke verzameling pepers! Wil je van die Yucatan White wat zaad oogsten voor ruildoeleinden?

Chinese Five-colour ook leuk, welke kleuren neemt ie allemaal aan?

Mijn oogst van vandaag:

img017183101346343022.JPG

Aardbeien, grote snackkomkommers, wortels en deel van tomaten van buurMans.

Grote gele tomaten zijn de Yellow Taxi, heerlijk fris en sappig. Voor herhaling vatbaar.

Geplaatst:

Prei, een volle mand boontjes..

de tomatenoogst wordt snel kleiner, de tomaatjes ook, maar niet minder lekker

Hier o.a. de Snowberry, de Black Cherry ( waarvan ik altijd dacht dat ie Black Prince heette..totdat maandag de tomatendeskundige ( 500 soorten heeft hij al gezet) bij mij in de tuin was..Black Cherry dus) de Hot Wax die beter Sweet Wax zou kunnen heten, want hij is niet heet...

Links op de schaal de Chinese 5 (rood) die iets anders is geworden..een peper ter grootte van een snackpaprika, maar wel duidelijk een peper, met een dunne huid en een fijn pittigje..ik moet er nog een naam voor verzinnen..

Wat zou er uit het zaad volgend jaar komen?

img841936741346347633.JPG

img843084771346339166.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

..................................popcornmais.....................................

pict4376a36261346500442.jpg

paprika sweet banana...........adj umba red............. white paprika ...... 1e gele paprika .....................................................................................................(300gr!!)

De witte paprika's zitten qua smaak een beetje tussen groene en oranje paprika's in...niet al te groene smaak, maar ook niet echt zoet..... ik vind ze ook mooi van formaat

pict438284221346500444.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren heb ik de eerste rijpe perzikken van de bomen gehaald. Uit ervaring weet ik dat ze over ongeveer een week allemaal geoogst zullen zijn en de bomen weer kaal . Wat doe je dan als je niet kunt slapen ? Even wat foto's maken dus en kijken hoe de binnenkort te oogsten perzikken er bij nacht uit zien.

img128459661346544613.JPG

img126559181346544554.JPG

img128579751346544658.JPG

edit: dubbel geplaatste foto verwijderd

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
, wat doe je ermee, van de boom opeten en verder?

Zolang er nog vers aan de bomen hangen worden ze dagelijks gegeten maar die periode is vrij kort. Maximaal zo'n tien dagen want dan is alles afgerijpt en zijn de bomen weer kaal. Een deel wordt ingevroren. Geschild , ontpit en in stukken , met een klein beetje suiker , gaan ze in bakjes de diepvries in. 26 stuks totaal omdat ik dan precies een lade vol heb. Dan gaan en nog de nodige kilo's in wat grotere glazen potten met twist off deksel nadat ze in een ketel wat verhit zijn. Wel krijg je dan door die kortstondige verhitting eigenlijk meer een soort perzikcompote maar ook die is heerlijk. Na zo'n 30 potten stop ik ermee want behalve de perzikken moeten de aardbeien en diverse soorten bessen in de diepvries ook nog op voor er volgend jaar weer nieuwe zijn.

En als mijn diepvries- en potten voorraadje geregeld is geef ik de rest van de perzikken weg aan familie en buren. Men heeft ze nog nooit geweigerd .

Geplaatst:

Wat gaaf dat de perzikken groeien en afrijpen in Nederland. Of is het Zuid-Belgie? Welk ras is het? Want ik zoek een goed ras voor in mijn tuin.

Geplaatst:

Wat mijn perzik betreft ... ik weet niet welk ras het is. Het is een lekkere geelvlezige perzik maar hij heeft ook nogal wat nadelen . De enige reden dat ik dit ras blijf aanhouden is omdat hij zo superlekker is maar hij is gevoelig voor de krulziekte en het is beslist nodig om daar ieder jaar preventief tegen te spuiten . Verder heeft hij een zeer slechte bewaarbaarheid. Perzikken die je vandaag oogst moeten uiterlijk morgen gegeten of verwerkt zijn want daarna komen al gauw de eerste donkere plekjes op de vruchten. Mijn vader had dit (onbekende) ras vroeger al en als er weer eens een boom versleten was werd uit de zaailingen die ieder jaar uitkomen van pitten van afgevallen perzikken weer een nieuw boompje uitgeplant. Op die manier doe ik dat dus ook. Perzik is namelijk een van de weinige steenvruchten die vanuit pit nog raszuiver terug komt.

Als je een goed ras wilt dat geschikt is voor ons klimaat kun je beter forumlid Persica om raad vragen want die weet echt alles van perzikken.

Geplaatst:

Maandagavond:

img020644171346797170.JPG

En de volgende middag:

img024682251346797243.JPG

Oogstmandjes komen van moeder (verhuizing... geen ruimte meer...) maar blijken behalve fotogeniek ook heel erg praktisch te zijn.

Eerste 2 tomatillo's, van de plant af gevallen...

img025213011346797390.JPG

Geplaatst:

Vandaag geoogst..te beginnen in de linkerbovenhoek:

Garten Perle, Persimon, OSU, nog een Persimon, Thumbling Tom ( dat kan hem niet wezen hè, maar dit is echt het een plant van het zaad dat ik van (Frank of Frans) gekregen heb),Verna Orange, Rose de Bern, Manzano, Amber Colored, Honingtomaat,Andine Cornue, Black Cherry, Green Zebra, en in het midden links de Piedmont en rechts de Snowberry...

img857649791346857703.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou gisteren onder een hoop bladeren een slang ontdekt.....

pict446462721346877631.JPG

Courgette zuchuzzi trompet dalbenga....of zoiets

en vandaag framboosjes geplukt....er hingen er meer dan ik dacht en bij gebrek aan zo'n leuk rieten mandje....een blad van de spruitjes afgebroken

pict446652651346877635.jpg

Geplaatst:

Een paar rode van Boskoop appels, een paar tomaatjes, 2 blokpaprika's, een schaaltje gele en oranje frambozen en de ENIGE stokbonen van dit jaar!! Deze laatste komen er dus komend jaar niet meer in, dat moge duidelijk zijn grrrsdc1216562201347028616.JPG

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Wer prachtige foto's allemaal.

Nu ook eens een foto van een....beetje....oogst van mij.

Het is niet veel, maar het begin is er

oogst-7-sept-201237391347049885.jpg

Een komkommer en een handje vol stamslabonen

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

Dank je Rob....recept klinkt erg lekker dus....opgeslagen in mijn favorieten

~I believe in God, only I spell it Nature~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...