Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Foto's van: je oogst


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Wat mijn perzik betreft ... ik weet niet welk ras het is. Het is een lekkere geelvlezige perzik maar hij heeft ook nogal wat nadelen . De enige reden dat ik dit ras blijf aanhouden is omdat hij zo superlekker is maar hij is gevoelig voor de krulziekte en het is beslist nodig om daar ieder jaar preventief tegen te spuiten . Verder heeft hij een zeer slechte bewaarbaarheid. Perzikken die je vandaag oogst moeten uiterlijk morgen gegeten of verwerkt zijn want daarna komen al gauw de eerste donkere plekjes op de vruchten. Mijn vader had dit (onbekende) ras vroeger al en als er weer eens een boom versleten was werd uit de zaailingen die ieder jaar uitkomen van pitten van afgevallen perzikken weer een nieuw boompje uitgeplant. Op die manier doe ik dat dus ook. Perzik is namelijk een van de weinige steenvruchten die vanuit pit nog raszuiver terug komt.

 

Als je een goed ras wilt dat geschikt is voor ons klimaat kun je beter forumlid Persica om raad vragen want die weet echt alles van perzikken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geoogst..te beginnen in de linkerbovenhoek:

 

Garten Perle, Persimon, OSU, nog een Persimon, Thumbling Tom ( dat kan hem niet wezen hè, maar dit is echt het een plant van het zaad dat ik van (Frank of Frans) gekregen heb),Verna Orange, Rose de Bern, Manzano, Amber Colored, Honingtomaat,Andine Cornue, Black Cherry, Green Zebra, en in het midden links de Piedmont en rechts de Snowberry...

 

img857649791346857703.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gisteren onder een hoop bladeren een slang ontdekt.....

pict446462721346877631.JPG

Courgette zuchuzzi trompet dalbenga....of zoiets

 

en vandaag framboosjes geplukt....er hingen er meer dan ik dacht en bij gebrek aan zo'n leuk rieten mandje....een blad van de spruitjes afgebroken

 

pict446652651346877635.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 2e meloentje! De vorige was zo groot als een tennisbal, deze zo groot als een softbal. Ze zijn niet zo zoet als eentje uit een warm en zonnig land, maar toch zeker de moeite waard! Of nou ja.. moeite? Ik doe niets aan de planten. Ik geef ze alleen af en toe water, omdat ze dat niet zo goed krijgen in de platte kas waarin ze staan.

Dit is de Far North of de Sweet granite ( ) meloen, ik weet niet meer goed welke ik waar heb geplant.

Ik heb ook nog oranje ananas meloenen staan. Maar die moeten nog heel even. Zodra ze lekker ruiken, kan je ze oogsten.

 

foto23099381347262027.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helly: Ja.... lijkt wel leuk en veel nu.... maar is absoluut niét wat het had moeten zijn. Bijna alle grote rode tomaten doen het niet goed of heb ik moeten weghalen (Moneymaker en Tigerella zijn bijna niet aanwezig, Yellow Pear vorig jaar fantastisch nu maar een paar), de kleintjes en de Yellow Taxi wel. Maar niet genoeg om potten vol met saus van te maken zoals andere jaren.

Die grote rode vleestomaat links is van een buurman, ga ik zaad uit halen en verder eet ik hem gewoon op, maar denk dat ze het beste in saus te verwerken zijn.

Maar... ben wél blij dat er in ieder geval nog tomaten te oogsten zijn, het zag er een tijdje geleden wel anders uit. Het zijn dappere plantjes.

 

@Geedee: snap de olijfkomkommer-benaming ook niet bij wat ik op de foto zie... Nix olijfigs en nix komkommerachtigs te ontdekken... (even opgezocht...

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6757

weet nu meer over je Mexicaanse Augurk met wel duizend verschillende namen, ook goed in te maken ) Wel heel mooi zaad! Ik heb wel belangstelling voor wat zaadjes voor volgend jaar.

 

Jet: daar zijn ze de radijszaden:

img040552311347278563.JPG

 

Maar na tijdje, in het zonnetje, peuteren en pellen en sorteren en blazen bleef er maar dit beetje over:

img041169971347278626.JPG

 

En nu maar hopen dat ze ook daadwerkelijk gele radijzen gaan opleveren. Maar daar komen we volgend jaar wel achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het laten weten Erny als ik ze heb gegeten.

Voorlopig nog niet, vind ze veel te mooi.

Heb nog een heleboel andere om te eten. De meeste gaan trouwens in een grote ketel, kleur en afmetingen, alles door elkaar, voor de sauzen, pasta's en quiches.

 

Gelijk even mijn nieuwste (tweedehands) aanwinst erbij gezet, een aanrader voor iedereen. Bio-tuinieren in de praktijk van Rik Dedapper (90-5232-050-0)

 

156aj6g34531371147713.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...