essiebes Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Zouden jullie hier willen vertellen hoe jullie pastasaus maken? Ik wil erg graag zelf de pastasaus gaan maken in plaats van een pot kant en klaar te kopen. En ik wil er dan ook mijn kruidentuintje op aan gaan passen. Alvast bedankt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Slim! (je tuintje aanpassen aan dat wat je vaak eet/gebruikt). Wil je het daarna invriezen? Of steeds vers maken (niet in de winter en lente natuurlijk)? Of inmaken? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
essiebes Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Uhm, niet over nagedacht eigenlijk. Invriezen is eigenlijk wel een heel goed idee! Quote
Helly Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Inmaken ook! Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Pastasaus bestond denk ik nog niet, toen het Weck-boek werd uitgegeven. Het staat er niet in. Dus ook geen recept... Er staan genoeg recepten online, maar weer zoveel verschillende dat ik liever een recept gebruik die al eens echt is geprobeerd door iemand... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
essiebes Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Ja dat vind ik dus ook Jorieke! Er staan wel recepten op internet maar het resultaat ervan vind ik soms nogal... maf. Iets wat dan een hartige taart zou moeten worden wat 1 natte kledder wordt terwijl je je keurig aan het recept hebt gehouden ofzo... Daarom mijn vraag naar jullie recepten, daar heb ik dan meer vertrouwen in Quote
RvO Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Deze vind ik erg lekker: http://koken.met.aschwin.net/pages/Braadstuk%20in%20tomatensaus.htmJe kunt de saus ook zonder vlees maken en dan noem je het gewoon pastasaus . Twee jaar geleden een hele grote pan gemaakt en ingemaakt (zoals jam zeg maar, niet geweckt, ging prima, na een half jaar nog geen problemen). Het maken van de saus kost wel veel tijd, maar dat proef je werkelijk. Mmmm Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Aan het eind van de zomer maak ik veel tomatensaus die ik dan in handzame porties in margarine-bakjes in de vriezer stop. Dan kan ik later met wat gehakt of tonijn zo in een handomdraai een saus maken.het gaat ongeveer zo:ik bak in een grote wok zachtjes wat tenen knoflook en enkele sjalotjes. Dan voeg ik er ik denk ruim twee kilo tomaten in stukjes aan toe, een takje rozemarijn een takje majoraan, een takje oregano enkele takjes tijm, enkele laurierblaadjes en een flinke hand ( of twee) basilicumblaadjes. Onder af en toe roeren laat ik dat zachtjes indampen totdat de saus pastasausdikte heeft gekregen. Peper en zout erbij, en eventueel wat suiker als de saus wat te zuur is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Koert Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 Zo doe ik het 'ongeveer' ook, alleen wel even de velletjes van de tomaat en ik voeg de basilicum echt als laatste toe, die kook ik niet mee, dan gaat er heel veel smaak verloren. Quote Even a broken clock is right twice a day
freggel Geplaatst: 6 juli 2011 Geplaatst: 6 juli 2011 @appelvrouw: Hoe verwerk jij de saus? Heet in potten gieten? Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd in pastasaus om te bewaren door middel van het heet in potten gieten of eventueel bij het invriezen (maar de vriezer ligt snel vol met ander spul vrees ik). Quote blog/freggel/
harmony Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Zoals Koert en Appelvrouw maak ik het ook ongeveer Met een beetje suiker en een beetje balsamico. Basiliclum kook ik ook nooit mee, het wordt lelijk en de smaak verdwijnt.Ik vries het in. Maar het zou praktischer qua ruimte zijn om te wecken. Zou je dat net zo kunnen doen als bijv appelmoes? Dus heet in schone potten gieten, afsluiten en in de kelder bewaren? Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Zoals Koert en Appelvrouw maak ik het ook ongeveer Met een beetje suiker en een beetje balsamico. Basiliclum kook ik ook nooit mee, het wordt lelijk en de smaak verdwijnt.Ik vries het in. Maar het zou praktischer qua ruimte zijn om te wecken. Zou je dat net zo kunnen doen als bijv appelmoes? Dus heet in schone potten gieten, afsluiten en in de kelder bewaren? Je kunt het best in hete potten scheppen, en eventueel nog even steriliseren door de potten in een grote pan met water( of weckketel als je die hebt) met oude doekjes ertussen tegen het rammelen tot 100 graden te verhitten voor 5 minuten. Zo doe ik dat met sambal e.d. Dat van die basilicum daar hebben jullie gelijk in, dat moet op het laatst.Ik vries ook wel basilicumblaadjes in, heel snel verwerken dan uit de vriezer, ik vind het niet erg handig, maar soms heb ik zoveel.... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Koert Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Gelijk pesto van maken! Erg goed in te vriezen. Quote Even a broken clock is right twice a day
harmony Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Hoi Koert,Pesto met basilicum, olie, pijnboompitten, knoflook en parmesan?Dat zou heeeeeel handig zijn!Groet, Monique Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Dat heb ik nog nooit gedaan. Kan ik dit jaar proberen, aan de hoeveelheid groeiende basilicum te zien.Zou je pesto ook kunnen maken met walnoten ipv pijnboompitten? Van de eerste heb ik veel, de laatste kosten hier een fortuin.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Koert Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Dat is de echte pesto, maar ook alle varianten vries ik in, gaat erg goed. Ik heb speciaal kleine bakjes maar ook bv. zo'n ijsklontjes ding zou goed werken. Quote Even a broken clock is right twice a day
harmony Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Ja hoor, walnoten, cashewnoten, wat je wilt. Ik gebruik pijnboompitten omdat onze zoon een ernstige allergie heeft voor noten. Pijnboompitten gaat wel goed en je benadert dan een klein beetje de notige smaak. Quote
Koert Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Dat heb ik nog nooit gedaan. Kan ik dit jaar proberen, aan de hoeveelheid groeiende basilicum te zien.Zou je pesto ook kunnen maken met walnoten ipv pijnboompitten? Van de eerste heb ik veel, de laatste kosten hier een fortuin..Ja hoor je kan eindeloos variëren met 'pesto' , heb ergens hier volgens mij al wat voorbeelden gezet. Zal even zoeken. Quote Even a broken clock is right twice a day
Koert Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 post27211.html?hilit=rucola%20spinazie%20bladpeterselie#p27211 Quote Even a broken clock is right twice a day
harmony Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Of als variatie heerlijke zongedroogde tomaatjes erdoor Quote
essiebes Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Jeuj bedankt voor de receptjes! Ook voor pesto, Ik heb zelf niet genoeg tomaten om een hele pan saus van te gaan maken straks, ik denk maar ongeveer een halve kilo, misschien iets meer. Maar op de markt kosten die dan ook niet zoveel, als het de tijd ervoor is. Verder heb ik wel basilicum, oregano, rozemarijn en tijm in de tuin, dus dan kom ik qua kruiden een heel eind  Marjoraan heb ik nog nergens als plantje gezien eigenlijk Quote
harmony Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Je kunt ook 2 blikken gepelde tomaten toevoegen Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 https://www.moestuinforum.nl/post27211.html?hilit=rucola%20spinazie%20bladpeterselie#p27211 Super, daar kan ik mee aan de slag! (waar is de smiley met de koksmuts?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011  Marjoraan heb ik nog nergens als plantje gezien eigenlijk  http://www.verstegen.nl/nl/verstegen/sw_majoraan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Gewoon wilde marjolein dus. Heb ik hier wel staan voor je Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.