Mellie Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Nou, niet gelukt... dus eindigde in een cakevorm. Maar wel heel lekker brood! Quote
Vastone Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Succes! Vertrouwen hebben en als het resultaat niet is zoals verwacht is het een stap naar het gewenste resultaat. 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 18 juni 2021 Geplaatst: 18 juni 2021 Ik ben mijn desem starter aan te maken voor de eerste dat ik dit doe. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 Vandaag bagels gemaakt. Maar de overactieve starter liet het gat verdwijnen. Ze zijn iig wel lekker! 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 Van de week ga ik mijn eerste desem brood bakken. Iemand nog tips hiervoor,en smaakt het echt lekkerder als ander brood wat je bakt? 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 Tips… kijk naar je deeg, vertrouw op je gevoel. Niet te veel kneden. Ik weet niet of het lekkerder is dan ander zelfgebakken brood. Over het algemeen is vers gebakken brood gewoon niet te vergelijken met alles dat uit de winkel komt. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Vooral rekening houden met een veel langere rijstijd, niet te snel denken dat het al te lang is. Levine laat desem in de tweede rijs vaak 3/4 uur rijzen. Als je met je vinger een gat prikt en het gat blijft dan is het goed. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Ik heb zaterdagnacht mijn desembrood in een bak laten rijzen, op het aanrecht. Gisteren (zondag)ochtend gevormd en in een rijsmandje gedaan. Vervolgens afgedekt en tot vanmorgen (24 uur dus) in de koelkast gezet. Eruit gehaald, oven een uur opgewarmd. Daarna 20 minuten met stoom en nog 30 minuten zonder gebakken. Prima broodje . Dat is dus in totaal 36 uur rijzen. Let op: kan alleen maar als je in de koelkast rijst. Daarbuiten raakt het ‘overproofed’ en stort je brood in. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Pff nog best moeilijk denk. Ik heb het boek van Levine van doorne.en volg haar richtlijnen. Maar tis de eerste keer,mag mislukken.aldoende leert men toch? 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 En soms gaat het toch nog niet zoals je wilt, ook al heb je meer ervaring. Ik ben erg bezig met eenkoornmeel.. dat wil met gist echt niet rijzen. Zojuist weer twee broodjes gebakken, met spelt, eenhoorn en wat tarwe voor de gluten. Ook havervlokken en veel zaadjes. Een broodjes met maanzaad bestrooid, de andere met nigella. Ze werden niet zo hoog als ik zou willen maar zijn wel gaar en dat is belangrijk. Je oven is ook een punt. Ik zet bv altijd mijn oven minstens tien graden hoger dan in het recept omdat hij niet zo puissant is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 (aangepast) Denk dat mijn desem starter niet goed genoeg was,nu andere gemaakt. Roggedesem gaat uitstekend.dus morgen maar 2 vloerbroden bakken met pistache nootjes en zongedroogde tomaatjes 22 juni 2021 aangepast door Jeanne heijmans Foutje 3 Quote
Arja Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Nou bak ik al een jaar of twintig in de broodbakmachine, en ik weet dat de ene gist de andere niet is, maar het resultaat van vandaag was wat extreem... 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Vandaag geprobeerd om een vloerbrood te bakken.maar hij was te ver gerijst.maar wel lekker van smaak, en knapperige korst.wel wat klein. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 6 juli 2021 Geplaatst: 6 juli 2021 On 7/4/2021 at 7:58 PM, Arja said: het resultaat van vandaag was wat extreem. Oef. Zo had ik een paar maanden geleden ook een wat overactieve desem in een te kleine bak in mijn oven staan tijdens de bulkrijs. Inderdaad leuke schoonmaakklus… 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Brood taart met oude kaas in de bolle rand, en als vulling gecaramelliseerde sjalotjes, ansjovis, zwarte olijven en room. De geur was zo maagrammelend dat we niet konden wachten tot later, meteen op tafel. Mmm 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Ik heb net gegeten, maar als ik naar de foto kijk wil ik daar meteen mijn tanden in zetten! Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Vandaag wit brood gebakken met zonnebloempitten en sinaasappelsap.die is zo lekker.uit het eerste boek van Levine van Doorne. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Lijkt me ook heerlijk. Misschien koop ik haar eerste boek ook wel. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Vandaag maïsbrood gebakken en zachte witte bolletjes. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Heerlijke witte bolletjes gebakken vandaag 1 Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Brood met zonnebloempitten en sinaasappelsap. 1 Quote
Arja Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Vandaag hadden we bijna weer zo'n extreem rijzend broodje, dus goed in de gaten gehouden en op het punt van nu moet ie niet hoger worden flink met een breinaald zitten prikken. Resulteerde in een perfect brood, alleen is dit natuurlijk niet handig elke keer, dus toch maar nóg minder gist gebruiken bij de volgende. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.