Jump to content
Ludo

Zelf brood bakken moeilijk ?

Recommended Posts

53 minuten geleden, annaelizabeth zei:

Inweken (15minuten),

Ok. En dan eerst in het water die 15 minuten, heet water? En gaat de topf dan we de hete oven in?  En haal je de deksel er op t laatst nog af? Lijkt me wel lollig het eens te proberen. 

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

8 hours ago, Liekie said:

Iemand DE tip om dat handig te doen?

Eerst op een stuk bakpapier kiepen en met bakpapier en al in de pan laten zakken.

• Like 3

13 hours ago, appelvrouw said:

Je rijsmandje lijkt  me wat klein😉

Apart van de bodem. Te hard/heet gebakken? Ik ken het niet. Wat voor een soort meel heb je gebruikt ?

Of het recept was voor een te groot brood :-)

Ik heb 4granenmeel gebruikt van de molen. Hetzelfde meel als het langwerpige brood wat ik al eerder gepost had hier. Ik vind dat wel echt lekker meel. Het deeg was wel echt moeilijk te hanteren zo slap. Bij mij was het niet te doen om er een boule van te maken dus toen maar gewoon in het mandje gekwakt. Ging blijkbaar ook gewoon goed. Het in de pan kwakken ging dan weer minder goed, dus bedankt voor de tip @mdubbelm!!

Appelvrouw: gewoon koud water voor het inweken van Rtopf is ok. Langer dan 15 minuten mag ook. Deksel (ook ingeweekt) erop en in de hete oven (ik doe 1 uur bij 200 graden).  Mag ook oven pas aan als je hem erin doet. Dat kan extra rijs geven. In dat geval reken ik 3 kwartier vanaf het bereiken van de 200 graden.  Alles hangt natuurlijk ook af van hoe groot je toevallige brood is. Bij de meest perfecte verhoudingen komt er ook een mooie korst op  bij gesloten houden: je hebt eigenlijk een soort steenoventje. Anders, als je knapperige korst wil,  na een uur 5 minuutjes zonder deksel.

Ik ben duidelijk niet van het millimeterwerk ...

Het voordeel, naar mijn ervaring, is dat het brood heel sappig blijft. Wij zijn maar met 2 personen. Ik bewaar het brood in de broodzak in een trommel en het blijft wel een week lekker. Het is het favoriete brood van alle kleinkinderen indien aanwezig, ook als het niet meer vers is.

Elke dag bakken vind ik een beetje verspilling in onze situatie.

Edited by annaelizabeth
verwijzing

7 uren geleden, annaelizabeth zei:

Bij de meest perfecte verhoudingen

Het zou leuk zijn als je je recept hier even neerpent. Soort meel en zo. En heb je het al uitgeprobeerd met verschillende deegsoorten? Altijd handig, Dank😌

Ik heb vandaag weer twee mooie broden gebakken uit het boek Brood2.

Semolina speltbrood met kaas en zongedroogde tomaatjes.

Wel een gistbrood, maar heerlijk zacht. Ik had gele gedroogde tomaatjes van eigen kweek en twee soorten kaas in het brood. Volgende keer doe ik er nog gebakken uitjes in denk ik..mmmimage.thumb.jpg.7f310fd5e281389fe203135ab991471f.jpg

Edited by appelvrouw
  • Like 2

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

9 hours ago, Liekie said:

Het deeg was wel echt moeilijk te hanteren zo slap

Wat was je verhouding start:meel:water:zout
Ik doe meestal 50g : 500g : 325g : 11g

Verder kan het ook zijn dat je meel een te laag eiwitgehalte heeft. Probeer het 4granenmeel eens te mengen met witte bloem, bijv. 350g bloem en 150g 4granenmeel. 
Daarnaast kan het zijn dat je het brood te veel of juist te weinig vouwt. Of te lang laat bulkrijzen. Overproofed, noemen ze dat op zijn Engels. Dan valt er ook geen land meer met het deeg te bezeilen....

Ik had de verhouding in het recept van mellie aangehouden: 

200 gr starter (50/50 roggemeel/water)  voor het voordeeg met 50 gr bloem en 50 gr water.

Dag later gemengd met 500 gr 4granenmeel en 300 gr water, 9gr zout.

Het deeg heb ik eerst in de machine gemengd en gekneed en na 10 minuten op het aanrecht gekwakt en gekneed (voor zover je dat gewrijf echt kneden kan noemen...)  totdat ik een vliesje kon trekken. Daarna terug in de kom en na iedere 1,5 uur getrokken en gevouwen totdat ik het in de avond buiten heb gezet. Was ongeveer 10 graden buiten denk ik. Misschien de ochtend was hij dubbel zo groot en zo in de hete pan gekwakt en afgebakken. Misschien is het toch overrezen, maar het deeg is eigenlijk nooit hanteerbaar geweest, ook niet voor het rijzen. Desniettemin was de smaak echt dikke prima en ook redelijk luchtig. 

Ik zal eens proberen om te mengen met bloem. Kijken wat dat doet. 

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat bij @rorror

• Like 1

He das balen, hopelijk wordt de volgende versie beter. Het voordeel van iets wat mislukt is, is dat daar snel verbetering in gemaakt kan worden!

• Like 1

13 hours ago, Liekie said:

Het deeg heb ik eerst in de machine gemengd en gekneed en na 10 minuten op het aanrecht gekwakt en gekneed (voor zover je dat gewrijf echt kneden kan noemen...)  totdat ik een vliesje kon trekken. Daarna terug in de kom en na iedere 1,5 uur getrokken en gevouwen totdat ik het in de avond buiten heb gezet.

Wow dat klinkt wel een beetje als overbewerking als je het mij vraagt... ik zou met zoveel starter ook iets minder water doen denk ik. Maar ik meng het snel zodat alle drogen delen zijn verwerkt. Dan laat ik het een uur afgedekt op het aanrecht staan. Dan ‘vouw’ ik het 8x en dat is het. Laat ik s nacht afgedekt in een deegkom op het aanrecht, de volgende ochtend stort ik het op een werkblad, vouw het in 3en op. Laat het even 15 minuten liggen en dan vorm ik het brood en doe ik het in het rijsmandje. . Dat laat ik vervolgens terwijl de oven opwarmt een half uur-uur op het aanrecht staan en dan ga ik bakken. 

Edited by mdubbelm
  • Like 1

2 hours ago, Liekie said:

Misschien de ochtend was hij dubbel zo groot en zo in de hete pan gekwakt en afgebakken.

Breng je het brood wel op spanning voordat je het in het rijsmandje doet? Dat kan ook een deel van je probleem zijn...

• Like 1

Goede tips weer dankjewel! Maar er hoeft dus niet tot een vliesje gekneed te worden...? Goh, dat is echt wel heel anders dan ik dacht hoe dit zou moeten, maar joh, hoe minder ik hoef te doen hoe beter (echt lui ;-))

Ik ga zometeen weer beginnen met voeden van de starter zodat ik aan het eind van de middag kan mengen en vouwen e.d. en dan laat ik hem op het aanrecht rijzen tot morgen en dan bak ik het af op zondagochtend. Nu dan eens zonder kneden proberen. Ik ben benieuwd!

Met mijn deeg kon ik overigens helemaal niets op spanning brengen, het plakte en zakte tussen mijn vingers door als ik het oppakte. Mijn respect voor de broden van mellie (en iedereen hier trouwens) is inmiddels NOG groter! 

Edited by Liekie

Nu hier ook aan het bakken. Gisterenavond deeg gemaakt zoals hier boven beschreven. Vanmorgen uit de deegkom gehaald en op een werkblad bestoven met rijstmeel geschept, met een deegschraper.

Dit even snel in 3en gevouwen en half uurtje laten rusten. Vervolgens gevormd (opgerold) en op spanning gebracht . Daarna in met rijstmeel bestoven mandje gedaan en onder een doek op de kachel totdat de oven warm is

B5B3A323-A643-4920-839A-97F2971745CD.jpeg

0C38E98D-9C94-487A-857B-5CC8FB4A519E.jpeg

C0670F35-4574-4634-8890-BDE7FE7DDA91.jpeg

0B9F0624-D530-41EB-BA1E-140D1D704445.jpeg

• Like 1

Brood net omgekeerd op bakpapier, ingesneden en in de oven geschoven. Ik bak het op een metalen plaat, maar anders til je dit bakpapier dus in een pan. 

5AD3ADD7-8886-4208-9DD9-341A9BB3E974.jpeg

Edited by mdubbelm

Hij ziet er prachtig uit. Ik moet ook maar eens oefenen met het maken van deze vormen.... uitdaging!

Ik rol de plak deeg gewoon op hahaha, dus echt hogere wiskunde is het niet. Rond of ovaal maakt niet zo uit toch? Alleen als je in de pan bakt, dan is het wel handig dat de vorm in je pan past.

Et voila. Als ie afgekoeld is, zal ik ook nog een foto van de binnenkant plaatsen. Ik heb nu een versie van witte bio bloem met bio T65 met maanzaad en lijnzaad gebakken. Mijn basis is bijna altijd witte bio bloem van de nieuwe band. Vaak 250 gram of meer. De rest vul ik aan met rogge, boekweit, spelt, kamut, volkoren. Net hoe mijn bakkersmuts staat. En ik mik er pompoenpitten of zaden door.

image.jpg

• Like 2

Ziet er heel smakelijk en vol met luchtbelletjes uit! Dat was vast een heerlijk luchtig brood.

Wat een supermooi brood!!! En wat een fijne foto's van onderweg, echt heel erg informatief. Mijn deeg is inmiddels gemengd en staat na 8x vouwen terug in de kom op het aanrecht met een folietje erover. Dit vouwen ging trouwens prima met natte handen. Ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uit ziet. Mijn desem zag er namelijk bijzonder inactief uit... We zullen zien!

Ziet er best smakelijk uit! Wat beter opbollen denk ik met een rustperiode ertussen? Tarwebloem?

Mijn brood is gebarsten in de oven, dat heb ik nog niet eerder gehad. Ik was de tweede rijstijd vandaag een beetje kwijt, te kort gerezen, of te lang? Mmm als ik achteraf kijk hoe de middag verliep dan denk ik eerder te kort.

Iemand een idee? 

Dit is een desem speltbrood met geroosterde havervlokken, een klein deel rogge- en  havermeel en zaden. 

F135CAD4-C554-4B19-8D12-E157EECCA810.jpeg

Edited by appelvrouw