Jump to content

Zelf brood bakken moeilijk ?

Ludo
 Share

Recommended Posts

Het was complete chaos vanochtend na een gruwelijke nacht… brood ligt in de oven uit nood. Want geen brood . Maar eigenlijk had ik hem wat langer willen laten liggen.
Ben dus heel benieuwd wat het wordt, maar dat zie ik na de zwemles van de kinderen.
Rennen geblazen hier!

Ik ga morgen weer een brood met griesmeel bakken.

• Like 1

Met mijn laatste brood? Jawel hoor. Ik dacht alleen als ik de boel zou roeren ipv kneden, het echt minder werk zou zijn en dat vind ik toch tegen vallen. Dus ga gewoon weer aan het kneden! Vind ik wel prettiger.

ik vind deze uitstapjes allemaal wel heel leuk, want ik merk dat ik nu een broodroutine heb die ik steeds volgde. Het lukt, dus doe maar dat. Stokbrood heb ik bv 2 x gemaakt en werd meer stok dan brood. Nooit meer gedaan. En deze periode maak ik juist vanalles en probeer ik weer nieuwe dingen uit. Dus wie weet ga ik zelfs weer een stokbrood proberen!

Zag in mijn collectie ook een broodboek van Robert huppeldepup. Misschien dat weer gebruiken. Maar dat opbollen blijft nog steeds een doorn in mijn oog, al lukt het me wel beter.

• Like 1

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Gisteren toch maar een brood zonder opbollen gemaakt. Zo veel makkelijker… zucht.

Het was een heerlijk luchtig brood geworden met een goede korst. Luchtig, veerde goed terug en krakende korst. Rook wat minder zuur dan normaal, want had eergisteren mijn starter nog gevoed. Ik voed maar 1 x in de week, dus mijn starter ruikt altijd best zuur. Tenzij het net is gevoed dus en dat was duidelijk te proeven. Was een heel andere smaaksensatie, ook wel weer eens leuk.

Ow ja. Wat me niet is gelukt… ik zag na het bakken dat mijn kunstig gezette streepjes aan de zijkanten niet duidelijk te zien zijn. Smaakte er niet minder om, maar toch. Ziet er een beetje tijgerbrodig uit zo met dat kronkelpatroontje.

bf2f97e75693bb5dd9f64f600cfeb07c.jpg

0a28899867e97baa558df38709eefb10.jpg

Hier ook weer gebakken. Naast get standaard zuurdesem repertoire, vandaag een Zwitserse Zopf. Moet dat vlechten nog wel een beetje oefenen…

Het is een soort briochebrood

4367A18F-6DC0-4788-9648-34F69A728DC7.thumb.jpeg.cc77d1f725c2545519131defcc14754e.jpeg

0C8E4529-3582-4F1D-BB71-B45504B72349.thumb.jpeg.23378f08e4e791758da3f4336ebbbb1b.jpeg

• Like 2

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Lijkt mij heerlijk als ik de foto's zie... moet toch eens zoeken wat "starter" is om te maken..

Kun je zelf maken of een beetje vragen aan iemand uit de buurt.
Zuurdesem broden maak je zonder gist, maar met een starter die je voedt. Het is bloem met water dat gaat vergisten. Dat doe je een aantal dagen achter elkaar met steeds dezelfde hoeveelheid bloem en water. Je krijgt mooie bubbels te zien en je ziet dat het leeft. Na 7 dagen voeden is je starter klaar en kun je het zelf gebruiken.

Als je het van iemand krijgt, kun je direct aan de gang. Dat is het enige verschil.

Hier een recept voor je eigen starter:
Ik eet vandaag: Zuurdesemstarter https://www.ah.nl/r/1193987

• 3 weeks later...

Ziet er mooi uit zeg! Was vast een heerlijk ontbijt. Ik ben nog aan het kwakkelen met Corona… dus bak sowieso niks. Laatste brood had ik paar weken terug in de Dutch oven gemaakt. Hoe heet zo’n ding ook al weer in het Nl? Pan dus…

Dus aan het opbollen heb ik me niet meer gewaagd. Voorlopig bak ik ook nog geen brood vrees ik. Maar ben verzot op broodbakfilmpjes, dus je link is welkom

• Like 1

Ik zou mij ook eens moeten/willen verdiepen in zuurdesem... ik bak nu wel vaak 'gewone" broden.. & heb sinds kort ene nieuwe oven. dus weer opnieuw de oven leren kennen.  

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Ik heb vandaag ook weer twee mooie desembroden gebakken.

Morgen ga ik voor het eerst een desemfoccacia maken, geïnspireerd door dit topic. Lijkt me nou ook echt lekker om eens te proberen!

20220403_150731.jpg

20220403_124611.jpg

• Like 2

Omdat het hier ook niet altijd goed gaat, hier 2 broden die ik afgelopen vrijdagochtend heb gebakken. Het rechterbrood heb ik de tijd voor genomen; donderdagochtend starter gevoed, donderdagavond deeg gemengd, bulkrijs ‘s nachts. Het linkerbrood heb ik donderdagavond meteen deeg met starter uit de koelkast gemaakt. Overigens ook niet met mijn gebruikelijke biobloem van de Odin. Het was niet oneetbaar, maar had meer weg van Duits rogge dan van Franse desem. Veel massiever, vaster.

3F47C778-0535-46BF-981A-473361F097E3.thumb.jpeg.9bf12e34bb3ec90b162f134c20dd1332.jpeg

• Like 1

@mdubbelm wauw het oor aan jouw rechterbrood ziet er super uit!

Ik heb mijn foccacia gemaakt. Jummm deze keer nog zonder te veel "fratsen" om te oefenen, maar de volgende keer ga ik ook lekker met tomaatjes proberen zoals @Mellie

20220404_204419.jpg

20220404_201948.jpg

Edited by M.Gardening
Typefout
  • Like 2